Iranian Agriculture News Agency

بهترین روش برای مبارزه با پدیده کشند قرمز ' رس پاشی ' است

' محمد صدیق مرتضوی ' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: برای مبارزه با پدیده کشند قرمز روش های شیمیایی ، بیولوژیکی و رس پاشی پیشنهاد می شود و تجربه نشان داده کم خطرترین روش رس پاشی است.

وی اظهارداشت: در روش شیمیایی باید از مواد شیمیایی استفاده شود که بدون شک عوارضی بر محیط زیست و طبیعت به جا خواهد گذاشت ، در روش بیولوژیک هم ممکن است گونه ای که برای این کار در نظر گرفته می شود در طولانی مدت به گونه مهاجم تبدیل شود ازاین رو بهترین روش رس پاشی پیشنهاد می شود.

مرتضوی ادامه داد: زمانی که دوغاب رس بر روی پلانگتون های شکوفا شده در سطح آب پاشیده می شود ذرات پلانگتون به رس ها چسبیده و به اعماق آب می روند بدون اینکه مشکلی برای موجودات و محیط زیست دریایی ایجاد کنند.

وی در ادامه به آزمایش دستگاه رس‌ پاش توسط کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: پژوهشکده یک دستگاه رس پاش در حجم بزرگ دارد که استفاده از آن به شناور بزرگی نیاز دارد که متاسفانه شناورهای بزرگ قادر به پوشش دادن نوار ساحلی نیستند بنابراین عملا استفاده از این دستگاه ممکن نیست.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان افزود: از این رو دستگاه رس پاش کوچک تری از کره جنوبی خریداری شده که آزمایش آن با استفاده از یک فروند شناور صیادی سنتی در آبهای ساحلی بندرعباس با موفقیت انجام شده است.

به گفته وی نتایج حاصل بیانگر عملکرد خوب دستگاه در کاهش میزان تراکم پلانگتون ها و زی شناوران گیاهی است . میزان پرتاب دوغاب خاک رس توسط دستگاه نیز خوب ارزیابی شد.

وی گفت: اثرات دوغاب خاک رس در کاهش تراکم زی‌شناوران گیاهی پیشتر در پژوهشکده و نقاط دیگر دنیا مطالعه و تاثیر مثبت آن به اثبات رسیده بود.

مرتضوی در پایان اظهارداشت: به علت ورود پسابهای شهری به آبهای ساحلی بندرعباس هر از چند گاهی شاهد وقوع شکوفایی پلانگتونی در این محدوده هستیم. این امر لزوم آمادگی ارگانهای ذیربط از جمله پژوهشکده را در جهت پیشگیری از توسعه شکوفایی پلانگتونی می طلبد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید