Iranian Agriculture News Agency

تولید 430 تن عسل در زنبورستان‌های سوادکوه

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی از تولید 430 تن عسل در زنبورستان‌های سوادکوه شمالی خبر داد.

تولید 430 تن عسل در زنبورستان‌های سوادکوه

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی از تولید 430 تن عسل در زنبورستان‌های سوادکوه شمالی خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، قاسم حکمت‌شعار گفت: برای جلوگیری از بیماری و انتشار آن در بین زنبورستان‌ها، زنبورداران باید از دامپزشکی مبدا گواهی حمل تاییدیه سلامت گرفته و در دامپزشکی شهرستان مقصد در سامانه GIS ثبت تخلیه انجام دهند.

وی اظهار کرد: سال گذشته 431 تن عسل در زنبورستان‌های شهرستان سوادکوه شمالی تولید و به بازار مصرف عرضه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی ادامه داد: 43هزار و 879 کلنی زنبورعسل در380 زنبورستان این شهرستان فعال است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از نا‌بسامانی در محل اسکان زنبورداران، جانمایی مناسب با رعایت فواصل بین زنبورستان‌ها صورت می گیرد، افزود: برای جلوگیری از بیماری و انتشار آن در بین زنبورستان‌ها، زنبورداران باید از دامپزشکی مبداء گواهی حمل تاییدیه سلامت گرفته و در دامپزشکی شهرستان مقصد در سامانه GIS ثبت تخلیه انجام دهند.

حکمت‌شعر درباره وضعیت کلزا شهرستان سوادکوه شمالی گفت: کلزا یکی از باکیفیت ترین دانه های روغنی است که روغن آن به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و درصد پایین اسیداروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد:امسال سطح زیرکشت کلزا در شهرستان سوادکوه شمالی60 هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی با اشاره به اینکه بعد از برداشت کلزا، اراضی تحت کشت این محصول در شالیزارها به کشت برنج و درخشکه زاری‌ به کشت سویا اختصاص‌داده می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال 102 تن دانه روغنی کلزا از اراضی این شهرستان برداشت شود.

حکمت شعار تصریح کرد: سه دستگاه کمباین دارای معاینه فنی و هدبرداشت کلزا اقدام به برداشت محصول در این منطقه می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید روغن برای خودکفایی این محصول، جلسات توجیهی ستاد کشت کلزا با حضور کارشناسان این مدیریت و با همکاری شوراهای اسلامی روستا و دهیاران برگزار می‌شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی بیان کرد: تشکیل صندوق خرد زنان روستایی بستری مناسب برای مشارکت زنان روستایی است که فعالیت صندوق‌های اعتباری می تواند با افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی با کمک برنامه‌های آموزشی، ترویجی و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و کوچک و ایجاد اشتغال متناسب در روستا برای زنان، کاهش مهاجرت‌ روستاییان به شهرهای بزرگ را فراهم کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اعتباراتی که به صندوق اعتباری خرد زنان روستایی واگذار می‌شود از کاهش میزان تولید روستائیان که بخشی از مواد غذایی مورد نیازجامعه و مواد اولیه صنایع کشور را تامین می‌کنند جلوگیری می‌شود.

حکمت‌شعاربا اشاره به اینکه 6 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و یک صندوق اعتباری خرد زنان عشایر در سوادکوه شمالی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: ایجاد چنین صندوق هایی با مشارکت زنان روستایی در روستاها و پرداخت وام بدون وثیقه سبب افزایش تولید و کسب درآمد و ارتقاء سطح زندگی خانواده بهره بردار می شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید