Iranian Agriculture News Agency

بررسی هزینه های واردات سم در گفتگوی ایانا با کارشناسان:

کاهش 50 درصدی قیمت سموم با حذف یا کاهش هزینه های ثبت و واردات/ هزینه ها صرف ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی می شوند

استفاده از سموم با کیفیت از دو جنبه دارای اهمیت است یکی بهبود در تولید یا همان افزایش بهره وری و دیگری سلامت محصول، که می توان گفت گزینه دوم به جهت ارتباط مستقیم با سلامت جامعه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

کاهش 50 درصدی قیمت سموم با حذف یا کاهش هزینه های ثبت و واردات/ هزینه ها صرف ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی می شوند

استفاده از سموم با کیفیت از دو جنبه دارای اهمیت است یکی بهبود در تولید یا همان افزایش بهره وری و دیگری سلامت محصول، که می توان گفت گزینه دوم به جهت ارتباط مستقیم با سلامت جامعه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

یکی از موانع تمایل کشاورزان به استفاده از سموم با کیفیت و استاندارد قیمت بالای آن ها در کشور است. به گفته کارشناسان دلیل بالا بودن قیمت این سموم بیش از اینکه مربوط به قیمت آن در کشور مبدا باشد ناشی از هزینه های است که برای واردات این نهاده به تجار تحمیل می شود. این هزینه شامل؛ عدم تخصیص ارز مبادله ای به این نهاده، تعرفه های بالای واردات، هزینه ثبت سموم و عوارضی هستند که سبب افزایش قیمت این نهاده در کشور می شوند.

هر چند متولیات دولتی پرداخت این هزینه ها را جهت ارتقاء کیفیت سم و محصولات کشاورزی را ضروری می دانند. اما مهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران و یکی از فعالان تولید و واردات این نهاده، در گفتگو با ایانا این هزینه ها را در مقایسه با کشورهای پیشرو نامتعارف دانست و گفت: تجار ما در حالی برای واردات سموم با کیفیت تعرفه، عوارض و مالیات بالا پرداخت می کنند که در کشورهای پیشرو نهاده های کشاورز از پرداخت آن ها معافند و یا هزینه بسیار پایینی پرداخت می کنند.

حسینی یزدی معتقد است این هزینه ها در نهایت از جیب کشاورز پرداخت می شود و با توجه به توان پایین مالی این قشر آن ها ترجیح می دهند سمومی را خریداری کنند که قیمت پایین تری داشته باشند و به این ترتیب مصرف سموم بی کیفیت که سلامت جامعه را دچار مخاطر می کند افزایش می یابد.

وی میزان تعرفه وارداتی سموم در کشور را 4 تا 20 درصد، هزینه ثبت سموم جدید را 30 تا 37 درصد و میزان عوارض پرداختی را 6 درصد عنوان می کند.

حسینی یزدی ثبت مجدد سموم را از دیگر دلایل افزایش قیمت این سموم وارداتی برشمرد و افزود: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی از سال 94 ثبت مجدد سمومی که قبلا ثبت شده بودند اجرا شد. با اجرای این دستور واردکننده سموم مجبور هستند حتی برای سم های که دوره 8 تا 10 ساله حق مالکیت ( Patent ) را گذارنده اند 7 تا 8 میلیون تومان هزینه ثبت پرداخت کنند.

وی اعلام قانون تعیین میزان عوارض 6 درصدی بر اساس قیمت را از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت تمام شده سموم وارداتی عنوان کرد و گفت: این قانون مبلغ یک هزار و 400 تومان را مبنا قرار می دهد، بر این اساس حتی اگر 6 درصد از قیمت سم، کمتر از این مبلغ شود تجار باید یک هزار چهار صد تومان را برای هر لیتر سم وارداتی را پرداخت کنند.

وی تعیین میزان مالیات پرداختی را نیز مطابق با حجم واردات عنوان کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، در پایان خواستار حذف مالیات و کاهش عوارض و تعرفه شد و تاکید کرد: اگر سموم وارداتی از پرداخت این هزینه ها معاف شوند یا میزان آن ها کاهش یابد، این نهاده با 50 درصد پایین تر از قیمت کنونی به دست کشاورزان خواهد رسید.

هزینه واردات از جیب کشاورزان نیست

اما یحیی ابطالی، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نبات با رد ادعای پرداخت هزینه واردت سموم از جیب کشاورزان، گفت: از مجموع سموم مورد استفاده کشاورزان در کشور تنها یک سوم آن ها به صورت آماده وارد می گردد و دو سوم دیگر با واردات تکنیکال و انجام فرمولاسیون در داخل کشور تولید می شود ، در نتیجه می توان گفت بیشتر سموم مصرفی کشاورزان داخلی است و عوارض کمتری به آن تعلق می گیرد .

وی با تاکید بر ضرورت ثبت مجدد سموم، افزود: بعد انقلاب تا سال 1386تدارک سم دولتی بود و خرید بصورت مناقصه ای انجام و عموما سموم با نام ژنریک و عمدتا بصورت کپی وارد می شد، به عبارت دیگر پس از ثبت سم توسط یک کمپانی معتبر ، همه شرکتهای دارای مجوز می توانستند آن را تولید و یا وارد نمایند بدون اینکه ثبت کنند که این روند مشکلاتی را ایجاد کرد به همین دلیل از سال 1394 در راستای ارتقای کیفی سموم تدارکی کشور، تصمیم بر آن شد که تمامی سموم تدارکی با توجه به مدارک و مستندات لازم و کافی و بر اساس استاندارد های بین المللی با نام تجاری ثبت و آفت کش های مصرفی شناسنامه دار شوند.

ابطالی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با هماهنگی وزارتخانه های مربوطه هزینه ثبت برند به کمتر از یک چهارم کاهش یافته است، گفت: پرداخت 4 تا 6 درصد عوارض توسط واردکننده و تولید کننده بر اساس مصوبه مجلس است و این عوارض صرف ارتقای کیفی آفت کش ها می شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های واردکننده و تولید کننده یکبار سم را ثبت و یا ثبت مجدد می کنند و سال های از امتیاز آن برخودار می شوند .

ابطالی در توضیح چگونگی ثبت سموم جدید توسط سازمان حفظ نباتات، بیان داشت: شرکت تولیدکننده سموم داخلی یا وارد کنندگان آفت کش ها اطلاعات سم جدید تولیدی یا وارداتی را که شامل کارایی، تاثیر آن بر سلامت، بهداشت و محیط زیست و... می شود را در قالب یک پرونده به سازمان حفظ نباتات ارائه می دهند این سازمان موضوع را در هیات نظارت که متشکل از نمایندگان وزارت جهادکشاورزی، سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان محیط زیست، نماینده موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی می شود را مطرح می کند. در این هیات نماینده پزشک قانونی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و سازمان حفظ محیط زیست اولین افرادی هستند که پرونده را بررسی می کنند، این نمایندگان حق وتو دارند به این معنا که در صورتی که آنان ثبت سم جدید را مورد تایید قرار ندهند موضوع از دستور کار خارج و سم مربوطه ثبت نخواهد شد اما، در صورت تایئد آنها پس از یک دوره ارزیابی 1 تا 2 ساله در مزرعه، باغ یا گلخانه ، گزارش سم جدید در هیات مطرح و در صورت تایید اجازه ثبت موقت می گیرد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نبات کشور در پایان از تهیه لیستی از سورس های مهم تکنیکال (ماده موثره آفت کش ها) دنیا خبرداد و گفت: این سورس ها تهیه و در اختیار فعالان وارد کنندگان سموم قرار داده شده است تا از ورود سم های بی کیفیتی که برخی از آن ها از منابع غیر استاندارد و باصطلاح زیر پله ای استفاده می شود جلوگیری گردد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید