Iranian Agriculture News Agency

در پی اعلام قطع رابطه کشورهای عربی با قطر

واردات مواد غذایی قطر آسیب می‌بیند/ ایران می‌تواند 12 ساعته محصولات کشاورزی مورد نیاز قطر را تأمین کند/ وابستگی قطر به امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای واردات شکر

به گفته منابع تجارت، در پی تصمیم قوی‌ترین قدرت جهان عرب به قطع روابط دیپلماتیک با قطر، واردات مواد غذایی این کشور کوچک خلیج فارس ضربه می‌بیند و این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، قطری‌ها به ذخیره مایحتاج‌شان روی آورده‌اند.

واردات مواد غذایی قطر آسیب می‌بیند/ ایران می‌تواند 12 ساعته محصولات کشاورزی مورد نیاز قطر را تأمین کند/ وابستگی قطر به امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای واردات شکر

هجوم مردم به سوپرمارکت ها بعد از قطع رابطه عربستان با قطر

به گفته منابع تجاری، در پی تصمیم قوی ترین قدرت جهان عرب به قطع روابط دیپلماتیک با قطر ، واردات مواد غذایی این کشور کوچک خلیج فارس ضربه می بیند و این درحالی است که براساس گزارش ها ، قطر ی ها به ذخیره مایحتاج شان روی آورده اند.

به گزارس ایانا از سایت رویترز، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین روابط خود را با قطر روز دوشنبه (پنجم ژوئن 2017) به دلیل حمایت این کشور از اسلام گرایان افراطی و ایران در یک حرکت هماهنگ قطع کردند. همچنین دولت شرقی لیبی و مالدیو نیز به این حرکت پیوستند و این اقدام می تواند یکی از بدترین شکاف ها در طی این چند سال باشد.

قطر دارای جمعیت 2.5 میلیون نفری است که برای رفع نیازهای خود تا حد زیادی وابسته به واردات مواد غذایی است. به گفته منابع تجاری، که نخواستند نامشان فاش شود، امارات متحده عربی و عربستان سعودی صادرات شکر سفید را به قطر متوقف کرده اند.

قطر برای واردات شکر خود وابسته به امارات متحده عربی و عربستان سعودی است که این میزان کمتر از 100 هزار تن در سال تخمین زده شده است. این درحالی است که میزان مصرف شکر با آغاز ماه رمضان، افزایش می یابد. به گفته یک منبع تجاری از خاورمیانه، تامین شکر قطر متوقف شده است، درحالی که هیچ نشانه ای از سر گیری واردات وجود ندارد.

با صدور بیانیه ای دولت قطر اعلام کرد " برای اطمینان بخشیدن شهروندان و ساکنان قطر، دولت به اتخاذ اقدامات احتیاطی لازم روی می آورد تا زندگی عادی شهرندان ادامه یابد و هیچ تاثیر منفی ناشی از آخرین اقدامات وجود نخواهد داشت."

"علاوه بر این، بنادر به تجارت ادامه می دهند و حمل و نقل امور تجاری، از طریق هوایی انجام می شود، البته به استثنای کشورهایی که بنادر و حریم هوایی خود را بسته اند."

در حال حاضر نشانه هایی از مشکلات در حال ظهور است. دو منبع تجارت از خاورمیانه به هزاران کامیون حمل مواد غذایی، اشاره کرده اند که در مرز با عربستان سعودی گیر افتاده اند و نمی توانند به قطر برگردند.

Eva Tobaji ، ساکن مهاجر در دوحه، پس از بازگشت از خرید به رویترز گفت: "مردم برای ذخیره مواد غذایی به ویژه محصولاتی که وارد می شوند، به سوپر مارکت ها هجوم آورده اند، من تا کنون چنین صحنه ای هرگز ندیده ام."

منابع تجاری به احتمال افزایش کمبود مواد غذایی تا زمان حل بحران اشاره کردند. گفتنی است حدود 80 درصد از مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق همسایگان بزرگ عرب خلیج فارس، از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی تامین می شود.

به گفته یکی دیگر از منابع تجارت خاور میانه، این بحران شاید در ماه های آینده ادامه داشته باشد، همچنین تا زمانی که آن ها به شرایط جدیدی از زنجیره تامین خود دست نیابند این وضعیت به مانند یک محاصره باقی است.

بنادر عربستان سعودی روز دوشنبه به نمایندگان حمل و نقل خود اطلاع دادند که از پذیرش کشتی های حامل پرچم قطر و یا کشتی شرکت ها یا افراد قطری خودداری کنند.

به دنبال این حرکت عربستان، بندر فجیره امارات متحده عربی هم در اقدامی مشابه ، با صدور اطلاعیه ای از ورود کشتی های حامل پرچم قطر و یا به مقصد قطر یا از مبدا قطر، جلوگیری کرد.

خط حمل و نقل کانتینر ی شماره یک جهان ، Maersk روز دوشنبه گفت: "پس از این تحولات منطقه ای، همچنان ادامه کسب و کار با قطر وجود دارد."

منابع بازرگانی معتقدند که اگر بحران دیپلماتیک حل نشود. قطر می تواند منابع مواد غذایی خود را از آسیا و همچنین ایران تامین کند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران، به خبرگزاری فارس گفت : " تهران می تواند مواد غذایی را از طریق دریا به قطر صادرات کند به طوری که این کشور طی 12 ساعت آن را دریافت کند."

وی افزود: "ما می توانیم هر نوع محصولات کشاورزی و مواد غذایی را از بنادر ایران همچون بندر عباس، بندر لنگه و بوشهر صادر کنیم."

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید