Iranian Agriculture News Agency

با انتشار اخبار تیراندازی در مجلس و حرم مطهر امام (ره)

شاخص بورس تهران عقب‌نشینی کرد

انتشار اخباری مبنی بر حمله مسلحانه در مجلس و حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) واکنش منفی بازار سرمایه را در پی داشت و باعث شد شاخص کل این بازار به سمت کانال 79 واحدی عقب‌نشینی کند.

شاخص بورس تهران عقب‌نشینی کرد

انتشار اخباری مبنی بر حمله مسلحانه در مجلس و حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) واکنش منفی بازار سرمایه را در پی داشت و باعث شد شاخص کل این بازار به سمت کانال 79 واحدی عقب‌نشینی کند.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که از دقایق ابتدایی در حالتی متعادل به سر می‌برد و در مقاطعی حتی به رنگ سبز درآمده بود گرچه ابتدای امر واکنش چندانی به اخبار منتشر شده از تیراندازی‌های امروز نداشت اما با فراگیر شدن جو هیجانی در میان معامله‌گران، روند کاهشی در پیش گرفت و تا لحظه تنظیم گزارش با 488 واحد افت، به کانال 79 هزار واحدی وارد شد و به 79هزار و 824 واحد رسید.

گرچه واکنش سریع و مقطعی بازار سرمایه به اخبار، یک جزء لاینفک از این بازار است اما معامله گران حاضر در تالار شیشه‌ای معتقدند هیجان فعلی بازار فقط یک هیجان روانی است که با حرکت دسته‌جمعی برخی سهامداران ایجاد شد.

از یک‌سو واکنش بازار سرمایه ایران به خبرهای ناگوار را می‌توان در قیاس با واکنش دیگر بورس‌های جهانی توجیه‌پذیر دانست اما از یک نکته نباید غافل بود و آن اینکه اغلب بازارهای جهانی دارای دامنه نوسان نامحدود یا حدود 50 درصد هستند و به همین واسطه در صورت افت قیمت، شدیداً سهامداران را متضرر می‌کنند این در حالی است که دامنه نوسان معاملات برای اغلب سهام حاضر در بازار سرمایه ایران 5 درصد است و به‌رغم نقدهایی که به آن می‌شود، در برابر وقایعی که هیجان منفی ایجاد می‌کنند، از سرمایه سهامداران محافظت خواهد کرد.

فرشید شجاع، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: باید توجه داشت که حملات اتفاق افتاده به پایان رسیده و این موضوع صرفاً یک التهاب گذرا در بازار سرمایه به جاگذاشته است که قطعاً پایدار و ادامه دار نخواهد بود.

به اعتقاد او، واکنش منفی امروز بورس که در پایان هفته اتفاق افتاد، می‌تواند بازار را برای یک حرکت روبه جلو آماده کند و بر این اساس می‌توان گفت آخرین بوسه بورس تهران بر منفی زده شد.

البته شجاع می‌افزاید: زمانی این سناریو می‌تواند قابل استناد باشد که دستگاه‌های امنیتی و اجرایی بتوانند از وقوع حملات مشابه جلوگیری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید