Iranian Agriculture News Agency

طرح تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس افتتاح شد

طرح‌های فاضلاب رکن مهم تامین سلامت جامعه

امروز طرح تصفیه خانه فاضلاب پردیس افتتاح شد. وزیر نیرو در مراسم افتتاح این طرح، تصفیه فاضلاب را عامل موثری در تامین سلامت جامعه اعلام کرد.

طرح‌های فاضلاب رکن مهم تامین سلامت جامعه

امروز طرح تصفیه خانه فاضلاب پردیس افتتاح شد. وزیر نیرو در مراسم افتتاح این طرح، تصفیه فاضلاب را عامل موثری در تامین سلامت جامعه اعلام کرد.

به گزارش ایانا به نقل از پاون، حمید چیت چیان گفت: از دستاوردهای اجرای طرح‌های فاضلاب جلوگیری از آلوده‌شدن منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی است، زیرا فاضلابِ خامی که رها می‌شود 40 برابر منابع آب زیرزمینی را به دلیل آلودگی از حیز انتفاع خارج می‌کند .

وی درباره شهر پردیس بیان کرد: در ابتدا برای برای این شهر ۸۰ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده بود اما در روند کار ۵۰ هزار نفر دیگر و در مرحله بعدی ۳۳۰ هزار نفر به این مجموعه اضافه شد، در حالی‌که توجهی به امکانات و زیرساخت‌های آب و فاضلاب نشده بود .

وی تاکید کرد: برای استقرار جمعیت در مراکز جمعیتی، صنعتی، شهرک‌‌های کشاورزی و ...یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باید به آن توجه شود، وجود منابع آب و مسئله محیط زیست است؛ امری که در گذشته به آن توجه نشد و مشکلاتی را به وجود آورد .

وزیر نیرو افزود: با توجه به این‌که صنعت آب و برق این امکان را دارد تا برای انجام تمام فعالیت‌های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند، لازم است که هزینه خدمات از مشترکان دریافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعی‌شدن قیمت‌ها پیش برویم .

وزیر نیرو با بیان این‌که به شرط پذیرش منطقی‌شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان خدمات وسیعی را ارائه کرد، سخنان خود را با طرح این پرسش که دولت تا چه زمانی می‌خواهد متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت باشد و با فروش نفت تصفیه‌خانه و نیروگاه بسازد؟ ادامه داد و افزود: لازم است از منابع بخش خصوصی استفاده بیش‌تری شود .

وی ادامه داد: نباید تصور کنیم که اگر قیمت‌ها کمی افزایش پیدا کند برای مردم مشکلاتی به وجود می‌آید، چرا که با واقعی‌شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان اشتغال زیادی را به وجود آورد هم‌چنین می‌توان با اجرای پروژه‌های بیش‌تر آب و فاضلاب سلامت، بهداشت، درآمد و به طور کلی رفاه کشور را بیش‌تر کرد .

چیت چیان گفت: بحث قیمت خدمات که به یک مانع برای توسعه بدل شده است، باید برداشته شود، چرا که می‌توان قاطعانه گفت که اگر به این مسئله توجه شود در دولت دوازدهم شاهد یک جهش بسیار قابل قبول در فعالیت‌های آب و برق نسبت به دولت قبل خواهیم بود .

وی اضافه کرد: اگر این امر را بپذیریم که وزارت نیرو می‌تواند هزینه‌های خود را از طریق فروش منطقی آب و برق تامین کند، قطعا می‌توان منابع زیادی را از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی جذب کرد .

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در چارچوب استفاده از کمک‌های بخش خصوصی عنوان کرد: بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هایی که اجرای آن جزو وظایف حاکمیتی بود در دولت تدبیر به دست توان‌مند بخش خصوصی سپرده شد که این مسئله نیز اثرات بسیار خوبی را در پی داشت .

وی با اشاره به اهمیت مسئله آب برای کشور عنوان کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود برای این مایه حیات، باید در نوع مصرف دقت زیادی وجود داشته باشد. به گونه‌ای که برای قطره قطره این مایع برنامه‌ریزی شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور نیز در ادامه بیان کرد: در ابتدای دولت یازدهم حدود ١٠٠٠ میلیارد تومان در قالب ٤٧ طرح قرارداد با بخش خصوصی بستیم که در حال حاضر هم ٢٦ قرارداد سرمایه‌گذاری آماده انعقاد به ارزش دو هزار میلیارد تومان داریم .

حمیدرضا جانباز افزود: در دولت یازدهم قول داده بودیم ٣٦ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور به بهره‌برداری برسد که با وجود مشکلات تامین اعتبار و نقدینگی خوش‌بختانه توانستیم در قالب پروژه‌های اقتصادمقاومتی از ابتدای امسال ٣٧‌مین تصفیه‌خانه فاضلاب را در پرند افتتاح کنیم و در حال حاضر هم تصفیه‌خانه پردیس ٣٨‌مین پروژه‌ای است که افتتاح شده است .

وی با بیان این‌که ٤٥درصد جمعیت کشور زیرپوشش شبکه فاضلاب است اظهار داشت: در دولت یازدهم بیش از یک‌میلیون و ٣٦‌هزار مترمکعب در شبانه‌روز تصفیه‌خانه فاضلاب اجرا کرده‌ایم؛ هر متر مکعب فاضلاب خام ٤٠ برابر حجم خود را از آب‌های زیرزمینی و سطحی آلوده می‌کند که با این میزان تصفیه فاضلاب از این میزان آلودگی منابع آب جلوگیری می‌شود .

وی با بیان این‌که سند آب و فاضلاب با فاصله زیادی نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی، توانسته است منابع مالی خود را از بانک‌های توسعه‌ای و ... تامین کند، افزود: بزرگ‌ترین وام توسعه اسلامی در سطح کشورهای عضو به پکیج فاضلاب روستایی ایران داده شده است .

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: آماده‌ایم در قالب منویات مقام معظم رهبری با به‌کارگیری بخش خصوصی تحولی در سرمایه‌گذاری بخش‌های آب و به‌ویژه فاضلاب ایجاد کنیم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید