Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد:

اختصاص 20 درصد اعتبارات طرح تنفس

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حدود 20 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس (توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور)، توسط دولت تخصیص داده شده است.

اختصاص 20 درصد اعتبارات طرح تنفس

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حدود 20 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس (توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور)، توسط دولت تخصیص داده شده است.

خدا کرم جلالی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: هنوز این بودجه توسط خزانه، تحویل نشده است. سال گذشته در جریان تصویب قانون برنامه ششم توسعه، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد، تا سال سوم این برنامه، بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور متوقف شود و طرح‌های بهره‌برداری از جنگل‌ها که در اختیار مجریان بخش خصوصی بود، متوقف شود. اما سازمان جنگل‌ها تلاش می‌کند تا پایان سال جاری این طرح‌ها را خاتمه دهد. برخی شنیده‌ها حاکی است ابلاغیه جدید وزیر جهاد کشاورزی سبب شده است این سازمان زودتر از موعد مقرر تعیین شده در قانون، اقدام به مختومه کردن طرح‌های جنگلداری کند اما رئیس سازمان جنگل‌ها در این رابطه گفت: وزیر جهاد کشاورزی ابلاغیه جدیدی برای طرح تنفس نداشته است.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم با توجه به تعاملی که با مجریان داریم، تا انتهای سال 96 مسئله توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال را پیش ببریم و از سال 97، هیچ‌گونه بهره‌برداری از جنگل انجام نشود.

جلالی به این پرسش که آیا اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح تنفس کافی است و به موقع به سازمان جنگل‌‎ها تحویل خواهد شد، این گونه پاسخ داد: با توجه به اینکه مجموعه دولت، مجلس، قوه قضائیه و مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به موضوع توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها دارند، انتظار داریم و امیدواریم که اعتبارات به موقع تامین شود تا ما بتوانیم این طرح را به صورت جامع و موثر اجرا کنیم.

پیش‌تر رئیس سازمان جنگل‌ها در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: این سازمان تلاش می‌کند برای انجام اقدامات پرورشی و حفاظتی در جنگل، قراردادهایی را با مجریان طرح‌های جنگلداری منعقد کند. همچنین در بخش مرمت راه‌ها، جلوگیری از آتش سوزی و دیگر تهدیداتی که جنگل‌ها با آن مواجه است، با مجریان، قراردادهایی منعقد کرده‌ایم.

وی همچنین به رسانه‌ها گفته بود: اگرچه بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال متوقف می‌شود اما بهره‌برداری‌های غیرچوبی در جنگل‌ها انجام می‌شود. به این ترتیب که هم اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار کشور معیشت و اقتصادشان وابسته به جنگل است و از طریق گیاهان دارویی ارتزاق می‌کنند و در برخی مناطق که هنوز گازرسانی انجام نشده است، سوخت هیزمی از جنگل‌ها و درختان خشک شده تامین می‌شود .

آمار دقیقی از میزان بهره‌برداری جامعه روستایی از منابع جنگل در اختیار نیست و برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که جامعه روستایی سالانه سه و نیم تا چهار میلیون متر مکعب چوب از جنگل برداشت می‌کنند. این میزان برداشت چوب توسط جامعه روستایی بسیار زیاد بوده و بر اساس قانون برنامه‌های توسعه، وزارت نفت مکلف است برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی سوخت جایگزین به جامعه روستایی معرفی کند که تاکنون این هدف به صورت کامل محقق نشده است و باید در جریان اجرای طرح تنفس، معرفی سوخت جایگزین به جامعه روستایی جنگل‌نشین و حاشیه جنگل‌های شمال با جدیت توسط سازمان جنگل‌ها پیگیری شود.

L-960322-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید