Iranian Agriculture News Agency

گزارش یک اقتصاددان از وضعیت کشاورزی پاکستان

با وجود رشد اقتصادی، وضعیت هنوز ناامید کننده است

گزارش تهیه شده توسط دکتر شاهید جاوید بورکی که اقتصاددان است نشان می دهد، علی رغم برخی از پیشرفت ها در شرایط کلی اقتصادی و همزمان با این که مهمترین بخش کشور به علت شوک های گاه و بی گاه و ساختار ضعیف، در یک نرخ پایین تر از متوسط در حال رشد کردن است، کشاورزی در پاکستان بسیار ناامید کننده باقی مانده است.

با وجود رشد اقتصادی، وضعیت هنوز ناامید کننده است

گزارش تهیه شده توسط دکتر شاهید جاوید بورکی که اقتصاددان است نشان می دهد، علی رغم برخی از پیشرفت ها در شرایط کلی اقتصادی و همزمان با این که مهمترین بخش کشور به علت شوک های گاه و بی گاه و ساختار ضعیف، در یک نرخ پایین تر از متوسط در حال رشد کردن است، کشاورزی در پاکستان بسیار ناامید کننده باقی مانده است.

به گزارش ایانا از وبسایت تریبیون، این گزارش که توسط موسسه سیاست عمومی شاهید جاوید بورکی تهیه شده است، به فعالیت های کشاورزی در چند دهه گذشته همراه با دیگر مسائل اصلی اشاره کرد و گفت رشد کشاورزی در یک دهه گذشته به وضوح کاهش داشته است؛ متوسط رشد تولید سالیانه درسال های بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ تنها ۲ درصد بوده است و از این میزان منفی ۰.۲ درصد درسال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بوده است.

با استثنای این رشد منفی، رشد کلی ارزش افزوده در محصولات عمده در طول سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ تنها ۱،۵ درصد در هرسال بوده است. ارزش افزوده در سایر محصولات ازجمله میوه ها، سبزیجان و دانه های روغنی از ۱۴،۵ درصد در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ به ۱۱،۳ درصد در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ رسید.

نگرانی های اصلی در مورد قیمت گذاری ها و سیاست گزاری هاست؛ قیمت آب، سیاست گذاری های مربوط به دانه ها، خدمات تحقیق و توسعه، خدمات مالی و بازاریابی.

این گزارش برخی راه حل ها را به منظور فراتر رفتن از روش های سنتی و حل مسائل اصلی به وسیله تکنولوژی های مدرن ارائه می کند تا بتوان بر کارآیی فرآیندها و رفتار سهامداران دولتی و بخش خصوصی افزود.

راه حل سنتی برای مقابله با موانع مالی که کشاورزان با آن مواجه هستند باید تسهیلات اعتباری بخش دولتی مانند بانک های توسعه کشاورزی را گسترش دهد. این تسهیلات با چندین مشکل مواجه هستند که سودمندی آن ها را محدود می کند.

براساس این گزارش، تلاش های سازمان های غیر دولتی و پیشرفت های اخیر در فن آوری ارتباطات و اطلاعات به راه حل هایی که بیشتر به سمت بخش های خصوصی گرایش دارند اجازه می دهد تا در مقابله با محدودیت های تامین مالی اقتصاد کشاورزی از جمله کشاورزان کوچک، بازرگانان و وارد کنندگان اقدام کنند.

برای مثال، طرح های اعتباری خرد، در فراهم کردن امکان دسترسی به اعتبارات کوچک برای روستاییان فقیر موفق بوده است. اگرچه این طرح ها توسط سازمان های غیر دولتی آغاز شده اند ولی اکنون بانک های بخش خصوصی نیز در آن مشارکت دارند.

گوشی های موبایل در میان طیف بسیار گسترده دستگاه های تکنولوژیکی که استفاده می شوند قرار دارند و پتانسیل بسیار بالایی برای ترویج بانکداری بدون شعبه در مناطق روستایی دارد.

تامین مالی زنجیره ارزش مانند اعتبار تجاری، تامین مالی وارد کننده ها، کشاورزی قراردادی، اعتبار موجودی کالا و غیره، هم چنان یکی دیگر از ابزارهای مهم برای کمک به کشاورزی تجاری است.

این گزارش نشان می دهد که علی رغم رویکرد سنتی نسبت به زیرساخت های روستایی از جمله شبکه ی راه ها، برق و آبیاری، پاکستان نیاز دارد که از این مرحله فراتر رود تا کشاورزی را دوباره در کشور به جنب و جوش درآورد.

مراکز خدمات کشاورزی و یا مرکز خریدهای مربوط به کشاورزی ممکن است در این زمینه راه حل باشند. مراکز خرید کشاورزی شامل مغازه هایی هستند که برای کشاورزان کوچک خدمات فراهم می کنند. این مراکز خرید در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان و هند، در یک یا چندین زمینه با موفقیت به راه افتاده است.

براساس این گزارش، اطلاعات به روز و قابل اطمینان در مورد بازارها، کشاورزان را قادر می کند تصمیمات بهتری در زمینه تولیدات بگیرند و هم چنین دولت بتواند سیاست گزاری های مناسبی را در شرایط نوسان بازار شکل دهد. این مسئله می تواند کمک کند که از اطلاعات غنی مبتنی بر قیمت ها و هزینه هایی که هم اکنون در دسترس برخی آژانس های دولتی قرار دارند استفاده شود.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید