Iranian Agriculture News Agency

با تغییر درجه وسایل سرمایشی، به کاهش انتشار کربن کمک کنید

هر مصرف کننده می‌تواند با تغییر درجه وسایل سرمایشی و کاهش مصرف برق، به کاهش انتشار کربن کمک کرده و تبدیل به یک شهروند سبز شود.

با تغییر درجه وسایل سرمایشی، به کاهش انتشار کربن کمک کنید

هر مصرف کننده می‌تواند با تغییر درجه وسایل سرمایشی و کاهش مصرف برق، به کاهش انتشار کربن کمک کرده و تبدیل به یک شهروند سبز شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو، هر مصرف کننده برق می‌تواند تنها با با دو ساعت تنظیم کولر گازی خود بر روی درجه 23 تا 25 درجه و ‌استفاده از دور کند کولر آبی همچنین به کار گرفتن لامپ‌های کم مصرف LED در منازل، 10 درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کند.

بر اساس آمارهای موجود، تا پایان سال 95، 33 میلیون و 931 مشترک برق در کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد 27 میلیون و 370 هزار مشترک، خانگی هستند. برای تامین نیاز کل کشور در ساعت اوج مصرف (پیک) 49 هزار و 425 مگاوات برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی در کشور تولید می‌شود. سهم بخش خانگی از این میزان برق مصرفی در زمان اوج مصرف، 16 هزار و 700 مگاوات است. بنابراین اگر هر مشترک خانگی با رعایت موارد اعلام شده برای صرفه‌جویی مصرف برق، فقط دو ساعت در طرح کاهش مصرف مشارکت کند، یک هزار و 670 مگاوات ساعت برق برق (معادل یک میلیون و 670 هزار کیلووات ساعت برق) صرفه‌جویی خواهد شد. از آنجا که تولید هر کیلووات ساعت برق بین 500 تا یک هزار و 200 گرم کربن در هوا منتشر می‌شود، با صرفه‌جویی 10 درصدی بخش خانگی در مصرف برق، بین 835 هزار کیلوگرم تا دو میلیون و چهار کیلوگرم در یک روز، کمتر دی اکسید کربن تولید خواهد شد.

اگر در طول دو ماه گرم تابستان، مصرف برق خانواده با تغییر درجه دمای سیستم سرمایشی منازل اصلاح شود، میزان انتشار کربن در این مدت بین 50 هزار و 100 تن تا 120 هزار و 240 تن کاهش خواهد یافت.

تغییر درجه سرمایشی علاوه بر مزایای محیط زیستی، به اقتصاد ملی نیز کمک خواهد کرد. هزینه تولید هر کیلوات ساعت برق با در نظر گرفتن سوخت یارانه‌ای، بر اساس اعلام وزارت نیرو 150 تومان است. اگر بخش خانگی 10 درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کند، معادل 250 میلیون و 500 هزار تومان به اقتصاد ملی در طول یک روز به اقتصاد ملی کمک خواهد شد. این رقم در صورت مشارکت تمام مشترکان خانگی در طرح کاهش مصرف 10 درصدی برق طی دو ماه، به 15 میلیارد و 30 میلیون تومان می‌رسد.

L-960331-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید