Iranian Agriculture News Agency

براساس پژوهش موسسه تحقیقات سلامت دانشگاه وسترن

پروبیوتیک نرخ بقا زنبورهای عسل در معرض آفت‌کش‌ها را بهبود می‌بخشد

در یک مطالعه جدید در موسسه تحقیقات سلامت لاوسون و دانشگاه وسترن، پژوهشگران نشان داده اند که پروبیوتیک ها به طور بالقوه می توانند از زنبورهای عسل در مقابل اثرات سمی آفت کش ها محافظت کنند.

پروبیوتیک نرخ بقا زنبورهای عسل در معرض آفت‌کش‌ها را بهبود می‌بخشد

در یک مطالعه جدید در موسسه تحقیقات سلامت لاوسون و دانشگاه وسترن، پژوهشگران نشان داده اند که پروبیوتیک ها به طور بالقوه می توانند از زنبورهای عسل در مقابل اثرات سمی آفت کش ها محافظت کنند.

به گزارش ایانا از وبسایت ساینس دیلی زنبورهای عسل برای کشاورزی بسیار حیاتی هستند چراکه آن ها از طریق گرده افشانی به طور تخمینی حدود ۳۵ درصد از محصولات غذایی جهان را تامین می کنند و سالانه حدود ۴،۳۹ میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک می کنند. آفت کش ها در حال حاضر برای به حداکثر رساندن بازده محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند، اما رایج ترین آفت کش ها، حشره کش نئونیکوتینوید، یک عامل عمده در اختلال فروپاشی کلنی (پدیده ای که در آن بیشتر زنبورهای کارگر ناپدید می شوند و ملکه را تنها می گذارند) است که جمعیت زنبورهای عسل را می کشد.

دکتر گرگور رید گرداننده مرکز کانادایی تحقیقات میکروبیوم انسان و پروبیوتیک در لاوسن و استاد دانشکده پزشکی و دندانپزشکی شولیچ غربی می گوید: "از بین رفتن زنبورهای عسل برای نسل بشر فاجعه بار خواهد بود. معضل فعلی در بخش کشاورزی، چگونگی جلوگیری از کاهش زنبورهای عسل است. ما می خواهیم ببینیم آیا پروبیوتیک ها می توانند با اثرات سمی آفت کش ها مقابله کنند و بقای زنبورهای عسل را بهبود بخشند یا خیر."

این پژوهش توسط کارآموزان، برندن دیزلی و مارک تریندر در آزمایشگاه دکتر رید در بیمارستان سنت جوزف لندن در اونتاریو انجام شد. محققان از مگس های میوه به عنوان یک مدل شناخته شده برای مطالعه تاثیر سموم آفت کش ها بر زنبورهای عسل استفاده کردند. هر دو حشره به شکلی مشابه از نئونیکوتینوید اثر می پذیرند، دارای سیستم ایمنی بسیار مشابهی هستند و میکروب های مشترک بسیار زیادی در میکروبیوتای خود دارند- مجموعه ای از میکروارگانیسم های موجود در هر حشره.

پژوهشگران دریافتند که مگس های میوه که در معرض یکی از رایج ترین آفت کش های مورد استفاده در دنیا قرار گرفتند، ایمیدکلوپرید، تغییراتی در میکروبیوتای آن ها اتفاق افتاد و در مقابل عفونت ها آسیب پذیر تر شدند. این مگس ها به همان میزان در معرض این آفت کش ها قرار گرفتند که زنبورهای عسل در مزارع در معرض آن قرار می گیرند.

با استفاده از یک گونه خاص لاکتوباسیلوس پروبیوتیک، میزان بقا در میان مگس های میوه که در معرض آفت کش ها قرار گرفته بودند به طور معنی داری افزایش یافت. این مکانیزم، شامل تحریک سیستم ایمنی از طریق مسیری است که حشرات از آن استفاده می کنند تا خود را با عفونت، گرما و سایر تنش ها انطباق دهند.

دیزلی می گوید: "مطالعه ما نشان می دهد که لاکتوباسیل پروبیوتیک می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و به طور بالقوه می تواند به زنبورهای عسل کمک کند تا مدت طولانی تری پس از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها زندگی کنند." او یادآوری می کند که لاکتوباسیل پروبیوتیک را می توان به آسانی از طریق غذایی که توسط زنبورداران برای ایجاد حمایت غذایی و از بین بردن تاثیرات آفت کش ها برای زنبور های عسل استفاده می شود به آن ها خوراند.

در طول ماه های زمستان، میزان مرگ و میر زنبورهای عسل در سال های اخیر به طور مداوم افزایش ۳۸ تا ۵۸ درصدی داشته است، دو تا سه برابر بیشتر از سطح استاندارد آن. در اونتاریو به تنهایی، ۳۴۰ زنبوردار مرگ غیرطبیعی تعداد زیادی زنبور را گزارش کرده اند؛ تست نیونیکوتینوید بیش از ۷۰ درصد این زنبورهای مرده مثبت بوده است.

دکتر رید می گوید: "با این که توقف دائمی استفاده از این آفت کش ها ایده آل خواهد بود، کشاورزان در حال حاضر برای به دست آوردن بازدهی (محصولات) که بتواند کسب و کار آنها را با ثبات نگه دارد جایگزین های کمی دارند. تا زمانی که ما بتوانیم استفاده از آفت کش ها را متوقف کنیم نیاز داریم راه هایی برای حمایت از انسان و طبیعت وحشی در مقابل اثرات جانبی آن ها بیابیم. پروبیوتیک ممکن است به عنوان یک مداخله گر تاثیر گذار حمایتی، در مقابل اختلال فروپاشی کلنی عمل کند."

پژوهشگران امیدوار هستند که در زمینه مکانیزم های موثر در این فرآیند مطالعات بیشتری انجام گیرد و آزمایش هایی در اونتاریو در مزارع بر روی زنبورهای عسل اجرا شود.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید