Iranian Agriculture News Agency

یک چهارم از رودخانه‌های انگلستان در معرض خشک شدن

بنا بر گزارش صندوق جهانی حیات وحش یک چهارم از رودخانه‌های انگلستان با خطر خشک شدن روبرو هستند که این امر برای حیات وحش این کشور تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

یک چهارم از رودخانه‌های انگلستان در معرض خشک شدن

بنا بر گزارش صندوق جهانی حیات وحش یک چهارم از رودخانه‌های انگلستان با خطر خشک شدن روبرو هستند که این امر برای حیات وحش این کشور تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

به گزارش ایانا از گاردین ، بر اساس اطلاعاتی که صندوق جهانی حیات وحش، تحت قوانین آزادی اطلاعات به دست آورده است، یک چهارم از رودخانه‌های انگلستان با خطر خشک شدن مواجه هستند که این امر پیامدهای مخربی برای حیات وحش خواهد داشت. وقتی آب رودخانه‌ها رو به کم شدن می‌رود، ماهی‌ها به‌ویژه آنهایی که به بالا دست رودخانه مهاجرت می‌کنند مثل ماهی سالمون، قزل آلا و مارماهی‌ها بیش از دیگرموجودات آسیب می‌بینند. اما حیواناتی مثل موش آبی که نمی‌توانند با ورود به سوراخ‌های زیرآبی از دست شکارچیان به لانه‌های خود فرار کنند هم دچار آسیب می‌شوند. پرندگانی مانند مرغ‌های ماهی‌خوار و یلوه‌ها هم صدمه می‌بینند زیرا حشرات و ماهی‌های کوچکی که از آنها تغذیه می‌کنند از بین می‌روند.

بیش از نیم قرن است که قوانین مربوط به میزان برداشت از رودخانه‌ها در بریتانیا به روز نشده و این قوانین هیچ اشاره‌ای به حقابه مورد نیاز برای حفظ سلامت زیست محیطی رودخانه‌ها نکرده است. دولت در سال 2011 اصلاحات پیشنهادی خود را منتشر کرد و در اوایل سال 2017 قانونی را پیشنهاد داد که هنوز فرصتی برای تصویب آن در پارلمان به وجود نیامده است.

امسال همزمان با خشک‌ترین بازه زمانی اکتبر تا مارس در 20 ساله اخیر، آوریل بسیار کم بارش و ماه می با بارش پایین‌تر از میانگین را در پی داشته است و بیشتر بریتانیا را با کم شدن آب رودخانه‌ها و افت آب‌های زیر زمینی مواجه کرده و احتمال خشکسالی را بالا برده است. اطلاعاتی که توسط آژانس محیط زیست در اختیار صندوق جهانی حیات وحش گذاشته شده نشان می‌دهد که در چنین شرایطی، 23 درصد از رودخانه‌های انگلستان ممکن است به کلی خشک شوند. اطلاعات بیشتر نشان می‌دهد که بیش از 550 رودخانه و دریاچه به لحاظ زیست محیطی در وضعیت وخیمی هستند زیرا بیش از حد از آنها آب برداشت شده است.

تانیا استیل مدیر اجرایی صندوق جهانی حیات وحش می‌گوید: "جنوب شرق انگلستان در طی زمستان نسبت به مایورکا بارندگی کمتری داشته است. اگر تابستان خشکی داشته باشیم، ممکن است قسمت‌های سرسبز کشور همانند بخش‌هایی از مناطق مدیترانه‌ای خشک شود. ممکن است این امر برای کسانی که عاشق نور خورشید هستند لذت بخش باشد اما برای حیات وحش فاجعه بار خواهد بود. با به روز کردن شیوه‌های مدیریت منابع محدود آبی کشور می‌توانیم از این وضعیت جلوگیری کنیم".

در سراسر انگلستان بسیاری از رودخانه‌ها از عوارض برداشت بی‌رویه برای مصارف کشاورزی و صنعتی آسیب دیده‌اند. پیتر کینگ کارشناس محیط زیست رودخانه‌ای از ساسکس می‌گوید: "بیست سال قبل شما می‌توانستید در رودخانه بورن شنا کنید اما اکنون آب آن به قدری کم شده که می‌توانید در آن قدم بزنید. کم شدن آب رودخانه‌ها حتی به اقتصاد محلی هم آسیب زده است. مردمی که برای قایق سواری و تماشای حیات وحش و ماهیگیری می‌آمدند دیگر به این منطقه نمی‌آیند".

از سوی دیگر بسیاری از رودخانه‌های انگلستان که استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپا در آنها رعایت نمی‌شود، از آلودگی‌های ناشی از فاضلاب و آلاینده‌های کشاورزی رنج می‌برند. سایمون فنل، متخصص مطالعات فرهنگی که تمام عمر خود را در حاشیه رودخانه همپشایر زندگی کرده است می‌گوید: "مهم ترین تغییر، حالتی است که هوای آفتابی در بهار با سطوح بالای فسفات و نیتراتی که در رودخانه‌ها موجود است همراه می‌شود و ملغمه‌ای به وجود می‌آورد که بستر رودخانه را به محیطی مرده تبدیل می‌کند".

گاردین در ماه می در گزارشی فاش کرد با آنکه 20 درصد از آب لوله‌کشی بر اثر نشت لوله‌ها از بین می‌رود اما در طی چهار سال اخیراز میزان نشت آب کاسته نشده است. وقتی هدر رفت آب در اثر آبیاری گیاهان خانگی و مصارف صنعتی را هم در نظر بگیریم، درمی‌یابیم که هدر رفت آب به یک سوم آب برداشتی از محیط زیست طبیعی بالغ می‌شود".

مشاوران رسمی دولتی در کمیته تغییرات اقلیمی در سال 2016 هشدار دادند که کمبود آب یکی از جدی‌ترین پیامدهای گرمایش جهانی در بریتانیا خواهد بود، حتی کمترین میزان افزایش دما منجر به کمبود شدید آب در این کشور خواهد شد.

پروفسور یان بارکر از موسسه بین‌المللی سیاستگزاری آب می‌گوید: "با افزایش بی‌ثباتی در آب و هوا و افزایش تقاضا برای آب، ما نیازمند یافتن راه‌های بهتری برای مدیریت منابع کمیاب آبی هستیم.

یکی از سخنگویان وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی می‌گوید: "ما نیاز به بهبود مدیریت آب را درک کرده‌ایم. به همین دلیل به اصلاح قراردادهای برداشت از منابع آبی به یک روش ساده و مدرن که عادلانه‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد، متعهدیم.

وی افزود: آژانس محیط زیست از سال 2008 تغییرات مهمی در بیش از 250 مجوز برداشت آب اعمال کرده و بدین ترتیب سالانه مانع از خروج 27 میلیارد لیتر آب از محیط زیست شده که این میزان برای مصارف یک ساله حدود نیم میلیون نفر، کافی است.

ترجمه: محسن حدادی

L-960409-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید