Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها اعلام کرد:

کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، نقطه عطفی در ساماندهی پدیده ریزگرد در منطقه

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار نقطه عطفی برای ساماندهی مسایل مرتبط با ریزگردها در منطقه خاورمیانه است.

کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، نقطه عطفی در ساماندهی پدیده ریزگرد در منطقه

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار نقطه عطفی برای ساماندهی مسایل مرتبط با ریزگردها در منطقه خاورمیانه است.

ریزگردهای ایران که 21 استان کشور را درگیر کرده است، بیشتر منشا خارجی دارد. سدسازی‌های ترکیه به روی دجله و فرات، هورهای عراق را خشکانده و زمین‌های کشاورزی در این کشور همسایه، به دلیل جنگ طولانی رها شده است. تمامی این اراضی رها شده، به کانونی برای بخشی از ریزگردهای ایران تبدیل شده است. جز در سایه تعاملات بین‌المللی، امکان حل این مشکل و کنترل پدیده ریزگرد در ایران وجود ندارد. پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: کنفرانس تهران به دنبال صدور قطعنامه‌ای است که همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه گرد و غبار را افزایش دهد. خوشبختانه در این کنفرانس عراق و ترکیه نیز حضور دارند و حداقل در موضوعات منطقه‌ای ممکن است به یک اجماع برسند.

وی افزود: در این کنفرانس، به دنبال این هستند که به نوعی بتوانند امتیاز بگیرند و موضوع گرد وغبار را به صورت منطقه‌ای مدیریت کنند.

گرشاسبی به این پرسش که آیا قطعنامه کنفرانس تهران برای شرکت کنندگان الزام‌آور خواهند بود، این گونه پاسخ داد: در حال حاضر هیچ چارچوبی در رابطه با پدیده گرد و غبار وجود ندارد. باید به سمتی رفت و مقدماتی را فراهم کرد که چارچوب‌های لازم برای مقابله با این پدیده فراهم شود. ممکن است در این اجلاس به الزامات لازم نرسند اما قطعا در نشست‌های دیگر به سطح پیشرفته‌تری از تعاملات دست خواهیم یافت.

وی درباره احتمال تداوم برگزاری کنفرانس‌ بین‌المللی مقابله با گرد و غبار عنوان کرد: احتمالا تصمیم می‌گیرند که این کنفرانس در سال‌های دیگر نیز تکرار شود. گرد و غبار پدیده‌ای جدیدتر از تغییر اقلیم و بیابان‌زایی است اما از آنجا که این مسئله نیز در حال جهانی شدن است، احتمالا برای آماده شدن کشورهای جهان به منظور مقابله با پدیده ریزگرد، نشست‌هایی به صورت ادواری در سطح برگزار خواهد شد. همان‌گونه که تغییر اقلیم و بیابان‌زایی دارای نشست‌های ادواری هستند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها کنفرانس تهران را نقطه عطفی برای ساماندهی مسایل مرتبط با ریزگردها در منطقه خاورمیانه دانست.

وی با اشاره به اینکه متولی کنفرانس بین‌المللی تهران سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملل متحد است، از حضور کارشناسان سازمان جنگل‌ها در نشست‌های علمی این کنفرانس خبرداد.

گرشاسبی یادآور شد: در دومین روز همایش نیز شرکت‌کنندگان از کانون‌های ریزگرد خوزستان و کاشان که توسط سازمان جنگل‌ها مدیریت شده‌اند، بازدید خواهند کرد.

وی گفت: بیش از دو سال است که ایران در سطح جامعه بین‌المللی برای مطرح شدن مسئله ریزگردها تلاش می‌کند. سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در قالب کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی تلاش‌هایی را انجام داده‌اند تا مسئله ریزگردها در برنامه‌های سه تا چهار کنوانسیون جهانی گنجانده شده و مطرح شود. معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: این تلاش‌های موجب شده که توجه جهانیان به مسئله ریزگردها جلب شود.

کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار 12 تا 14 تیرماه در تهران برگزار می‌شود.

L-960409-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید