Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین بار

سازمان ملل روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار را برگزار کرد/ اهمیت فرهنگ غذایی پایدار برای مزارع خانوادگی و تغذیه جهان

همزمان با 18 ژوئن 2017، سازمان ملل برای نخستین‌بار روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار Sustainable Gastronomy Day، را برگزار کرد.

سازمان ملل روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار را برگزار کرد/ اهمیت فرهنگ غذایی پایدار برای مزارع خانوادگی و تغذیه جهان

همزمان با 18 ژوئن 2017 ، سازمان ملل برای نخستین بار روز جهانی فرهنگ غذایی پایدار Sustainable Gastronomy Day (1)، را برگزار کرد.


به گزارش ایانا از سایت فائو، اما فرهنگ غذایی پایدار(
Sustainable Gastronomy ) به چه معناست؟ و اهمیت آن چیست که یک روز به آن اختصاص داده شده است؟ و چرا باید به این مفهوم توجه کرد؟

فرهنگ غذایی پایدار ( Sustainable Gastronomy ) چیست؟

Gastronomy ، به هنر مواد غذایی اشاره دارد و گاهی به چگونگی سبک پخت و پز

از یک منطقه خاص گویند. به عبارت دیگر، اغلب این واژه به مواد غذایی محلی و روش پخت غذاها اشاره می کند. اما چرا پایداری؟ این ایده ای (مثلا کشاورزی، ماهیگیری و یا حتی آماده سازی مواد غذایی) برای روشی است که در آن منابع طبیعی ازبین نمی روند و در عین حال می توان با استفاده از این روش آینده ای همراه با محیط و تنی سالم داشت . بنابراین Sustainable gastronomy ، به روش پخت و پز و اینکه مواد تشکیل دهنده از کجا آمده، چگونه رشد یافته، چگونه به بازار رسیده و در نهایت در بشقاب ما قرار می گیرند، اشاره می کند.

چرا یک روز به آن اختصاص یافته است؟

غذاهای محلی که به گونه ای پایدار تولید می شوند، باعث دگرگونی در معیشت افراد ، محیط زیست و اقتصاد می شود. همچنین تا سال 2050 جمعیت جهان به بیش از 9 میلیارد نفر می رسد که این میزان جمعیت نیاز به مواد غذایی دارند. این درحالی است که در حال حاضر تولید مواد غذایی به اندازه کافی است ، اما یک سوم آن یا هدر می رود و یا در فرآیند تولید از دست می رود. افزون براین، از اقیانوس ها، جنگل ها و خاک به گونه ای ناپایدار استفاده می کنیم . این درحالی است که به عنوان یک تولید کننده در مورد چگونگی استفاده از منابع طبیعی و به عنوان یک مصرف کننده در مورد انتخاب مواد غذایی خود ، باید بیشتر دقت کنیم.

در حال حاضر ، مزارع خانوادگی 80 درصد از مواد غذایی در جهان را تولید می کنند. مصرف محصولات که به صورت محلی رشد می یابند، می توانند به تقویت اقتصاد منطقه و کاهش گازهای گلخانه ای کمک کنند. در عین حال، خرید محصولات محلی روی کشت بیشتر در منطقه و بهبود معیست کشاورزان تاثیر می گذارد.

چرا باید به آن توجه کنیم؟

بسیاری از ما به مواد غذایی که استفاده می کنیم، توجه داریم. اما توجه به غذاها و بازارهای محلی می تواند به حفظ ریشه های آشپزی منطقه کمک کند، چراکه محصولات سنتی کشاورزی ، دستورالعمل پخت و فرهنگ غذا ها از مناطق اصلی و مرجع شان سرچشمه می گیرند. این بدان معناست که باید نسبت به رشد منابع غذایی و نگهداری از آن ها آگاهی داشته تا بتوان به زنده نگهداشتن سنت های آشپزی کمک کرد.

درهمین راستا، از سبزیجات محلی و فصلی استفاده کرده و از کسب و کارهای محلی، مانند رستوران ها و هتل ها برای حمایت از ماهیگیران و کشاورزان منطقه خرید کنیم و همچنین محصولات سنتی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند، در رژیم غذایی مان بگنجانیم.

چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

برای استفاده از غذاهای محلی و حمایت از کشاورزان از این روش ها استفاده کنید: به بازارهای محلی مواد غذایی رفته و از کشاورزان کوچک و یا کشاورزان خانوادگی، محصولات را خریداری کنید چراکه با این کار به معیشت کشاورزان و تقویت جامعه محلی کمک می شود.

همچنین سعی کنید در سفر، از غذاهای سنتی و محلی بهره ببرید: برای مثال از انواع ماهیان که شاید پیش از آن نام شان را نشنیده اید، یا از میوه هایی که ندیده اید، استفاده کنید؛ چراکه استفاده از محصولات محلی کمک می کند تا به شما یک بینش بهتر از فرهنگ منطقه بدهد، در عین حال به اقتصاد منطقه هم کمک می شود.

سنت ها را زنده نگه دارید! سنت های آشپزی به طور کلی ریشه در طبیعت پایدار دارند و ریشه آبا و اجدادی مان رابه ما یادآوری می کنند. سعی کنید از دستورالعمل پخت و پز که شامل حبوبات ( حبوبات خشک ) و مواد بومی منطقه است، استفاده کنید، چراکه حبوبات خشک ( Pulses ) محصولاتی هستند که به آسانی رشد می یابند و دارای مواد مغذی قابل توجهی هستند، همچنین برای یافتن ایده هایی درباره پخت غذاها همراه با حبوبات به سایت International Year of Pulses بروید.

از زباله های مواد غذایی دوری کنید؛ زمانی که غذایی می پزید و یا می خورید، در مورد استفاده از تمام مواد تشکیل دهنده غذا و یا باقی مانده غذای خود آگاه باشید. همچنین در مورد اندازه، تاریخ انقضا و استفاده مجدد از وعده های غذایی که یکی از ساده ترین راه ها برای صرفه جویی منابع طبیعی است، هوشیار باشید.

توصیف غذا

توصیف درباره عکسی که از منطقه ای گرفتید و نوشتن درباره وعده غذایی به گونه ای پایدار (برای مثال، خرید از فروشندگان محلی و جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی در زمان پخت غذا یا استفاده از دستور سنتی غذا) و به اشتراک گذاشتن آن از طریق فضای مجازی، می توانیم به تقویت فرهنگ غذایی پایدار کمک کنیم.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید