Iranian Agriculture News Agency

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد خبرداد:

مسئله گرد و غبار به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رود

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد از بحث و تبادل نظر درباره مسئله گرد وغبار در سپتامبر سال جاری میلادی، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبرداد.

مسئله گرد و غبار به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رود

نماینده مقیم سازمان ملل متحد از بحث و تبادل نظر درباره مسئله گرد وغبار در سپتامبر سال جاری میلادی، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایانا، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در نشست "کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار" که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، کنفرانس تهران را پیش زمینه‌ای برای طرح مسئله گرد و غبار در سازمان ملل متحد معرفی کرد.

وی افزود: در سپتامبر سال جاری میلادی، نتایج کنفرانس تهران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهد شد. همچنین کارهایی که ایران برای مقابله با گرد و غبار انجام داده است، اهمیت مقابله با این پدیده و مسایلی از این دست در این جلسه مطرح خواهد شد. به گفته لوئیس دولت ایران به همراه سازمان ملل متحد تلاش می‌کند تا توجه جهانیان را به مسئله گرد و غبار جلب کند.

وی افزود: مسئله گرد و غبار بر روی تمام ساکنان کره زمین تاثیرگذار است و تمام کسانی که در کنفرانس تهران حضور می‌یابند، به نحوی اثرات گرد و غبار را بر روی زندگی خود حس کرده‌اند.

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل بیان کرد: شما در تهران، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان و اهواز با پدیده گرد و غبار روبه‌رو هستید. هرچند در برخی شهرهای ایران تاثیرات گرد و غبار خیلی شدیدتر از سایر نقاط است.

وی به تشریح اثرات گرد و غبار پرداخت و افزود: تعطیلی مدارس، قطع شدن برق، اختلال در حمل و نقل و اقتصاد، تبعات ریزگردها بر زندگی انسان‌ها است. هواپیماهایی که به دلیل ریزگردها نمی‌توانند روی فرودگاه بنشینند و یا ریه‌هایی که از گرد و غبار پر شده و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد، مشکلات ناشی از ریزگردها است.

به گفته لوئیس همان طور که ایرانیان با پدیده ریزگرد دست و پنجه نرم می‌کنند، سایر نقاط جهان نیز این مشکلات را دارند.

وی افزود: در واقع به همین دلیل جامعه جهانی به اهمیت این موضوع پرداخته و از دسامبر سال گذشته، در سازمان ملل قطعنامه‌ای به تصویب رسید که منجر به شکل‌گیری کنفرانس تهران شد. ایران نیز اعلام کرد با همراهی سه زیر مجموعه سازمان ملل، این کنفرانس را در تهران میزبانی خواهد کرد.

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرد: نمایندگانی از 30 کشور دنیا در این کنفرانس شرکت می‌کنند. طوفان گرد و غبار بیشترین تاثیر را در این کشورها دارد. در کنفرانس تهران راه حل‌های فنی، راه‌های پیش رو و خط و مشی‌هایی که کشورها را از نظر مقابله با این پدیده می‌تواند کمک کنند، ارائه خواهد شد.

وی امیدوار است: در پایان کنفرانس تهران به سه نکته دست یابیم. اولین نکته بیانیه تهران است که توسط وزرای جامعه جهانی شرکت کننده در کنفرانس تدوین شده و به موضوع کمک‌های بین‌المللی در زمینه مقابله با ریزگردها می‌پردازد. دومین نکته گزارش تخصصی به همراه پیشنهادات و راهکارهایی برای مقابله با مشکل ریزگرد در کشورهای مختلف است و سومین نکته نیز اطلاع یافتن از اقدامات ایران برای کنترل کانون‌های ریزگرد است.

لوئیس درباره کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در کنفرانس تهران گفت: در ابتدا از 58 کشور برای شرکت در کنفرانس دعوت شد که 30 کشور آمادگی خود را برای حضور اعلام کردند. کارشناسان و وزرای 30 کشور جهان در ایران برای کنفرانس گرد و غبار حضور خواهند یافت.

وی برنامه محیط زیست سازمان ملل، برنامه عمران ملل متحد و اداره امور اجتماعی و اقتصادی ملل متحد را سه مجموعه جهانی همراه با کنفرانس تهران اعلام کرد و افزود: اریک سولهایم رئیس برنامه محیط زیست ملل متحد برای شرکت در این کنفرانس، در تهران حضور خواهد یافت.

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل افزود: اداره هواشناسی جهانی از دیگر نهادهای وابسته به ملل متحد است که در کنفرانس تهران حضور می‌یابد.

وی درباره سدسازی‌های ترکیه بیان کرد: کنفرانس تهران این فرصت را فراهم می‌کند تا کشورها نگرانی‌های خود در زمینه رفتارهای مختلف را به اشتراک گذاشته و برای مقابله با پدیده ریزگردها به نقاط مشترک برسند. گرد و غبار به هیچ مرزی احترام نمی‌گذارد و در مقابل هیچ پرچمی نمی‌ایستد. خوشبختانه کشور ترکیه یک هیات بزرگ و بلند پایه به این کنفرانس اعزام می‌کند.

وی یادآور شد: موضوع گرد و غبار به حدی مهم بوده که طی دو سال گذشته جامعه جهانی چهار قطعنامه به کمک کارگزاری‌های سازمان ملل به تصویب رسانده است. تمام چهار قطعنامه به همت دولت ایران به تصویب رسیده است. در واقع دلیل اینکه این کنفرانس در تهران برگزار می‌شود، تلاش‌های دولت ایران برای تصویب قطعنامه‌ها بوده است.

لوئیس اضافه کرد: واضح است ایران از مشکل گرد و غبار رنج می‌برد و دنبال راه حل‌هایی برای غلبه بر این مشکل است ولی این مورد برای خیلی از کشورهای دیگر مصداق پیدا می‌کند. به همین دلیل است که سازمان ملل خوشحال است که دولت ایران این همایش را برگزار می‌کند تا به کشورهای دیگر در حل این مشکل کمک کند.

به گفته وی سازمان ملل هیچ کنترلی روی رفتار کشورها بعد از کنفرانس تهران نخواهد داشت و صرفا این فرصت را فراهم می‌کند که افرادی که نیت خوب دارند، گرد هم جمع شده و عمق مشکلات ناشی از پدیده گرد و غبار را درک کنند. امیدواریم این کشورها به برنامه اقدام عمل جدی برای مقابله با گرد و غبار دست یابند و ممکن است در خلال نشست تهران، همکاری‌های دو یا سه جانبه شکل گیرد.

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل تاکید کرد: ما ابزاری نداریم که کسی را مجبور کنیم کاری را انجام دهد. اما می‌توانیم با منطق افراد را متقاعد کنیم که اگر این کار را انجام دهند، منافع آنها تامین می‌شود. هیچ زور و اجباری نمی‌تواند بین کشورها برای اجرای برنامه‌های مقابله با گرد و غبار وجود داشته باشد. وضع قوانین و مجبور کردن افراد به انجام یکسری کارها، بین کشورها نمی‌تواند اتفاق افتد و فقط درون کشورها می‌توان با قوانین بازدارنده مانع توسعه کانون‌های ریزگرد شد.

L-960410-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید