Iranian Agriculture News Agency

تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌های ناسا نشان داد:

وقوع بدترین آتش سوزی در جنگل‌های سیبری طی 10 هزار سال اخیر

دانشمندان ناسا با ثبت تصاویر ماهواره‌ای از آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های سیبری، حجم این آتش سوزی‌ها را در تاریخ 10 هزار سال اخیر این منطقه بی‌سابقه توصیف کرده اند.

وقوع بدترین آتش سوزی در جنگل‌های سیبری طی 10 هزار سال اخیر

دانشمندان ناسا با ثبت تصاویر ماهواره‌ای از آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های سیبری، حجم این آتش سوزی‌ها را در تاریخ 10 هزار سال اخیر این منطقه بی‌سابقه توصیف کرده اند .

به گزارش ایانا از ساینس الرت، جنگل‌های سیبری دائما دستخوش آتش سوزی‌های طبیعی می‌شود که قسمت‌های وسیعی از جنگل‌های شمالی را از بین می‌رد. اما تغییرات اقلیمی،باعث شده آتش سوزی‌های طبیعی در سیبری در چند دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد .

جنگل‌های شمالی در سیبری به میزان بی‌سابقه‌ای می‌سوزند، به گونه‌ای که در 10 هزار سال گذشته چنین حجمی از آتش سوزی گزارش نشده است. پیش بینی می‌شود با وخیم شدن تغییرات اقلیمی، حتی این آتش سوزی‌های طبیعی بیشتر هم بشود .

آتش سوزی فعلی که در اواخر ماه ژوئن شروع شده، 538 کیلومتر مربع یا 133 هزار هکتار از جنگل‌ها در جنوب سیبری را سوزانده است .

تغییرات اقلیمی، باعث افزایش دما در سطح جهان شده اما شمالی‌ترین مناطق زمین مثل سیبری، افزایش دمایی معادل دو برابر میانگین جهانی را تجربه می‌کنند. از ماه نوامبر، دما در جنوب سیبری به 4 درجه بالاتر از میانگین رسیده است. با خشک و گرم‌تر شدن هوا، جنگل‌های منطقه بیشتر و بیشتر در معرض آتش‌سوزی‌های طبیعی قرار می‌گیرند .

این آتش‌سوزی‌های طبیعی، تهدید مستقیمی برای عملکرد جنگل‌های سیبری در جذب کربن انتشار یافته در جو به شمار می‌رود.

جنگل‌های روسیه سالانه 500 میلیون تن کربن از اتمسفر جذب می‌کنند. جمعه گذشته دو ماهواره ناسا تصاویری از تاثیرات مخرب و گسترده این آتش سوزی‌های طبیعی بر این منطقه را به ثبت رساندند .

تصاویر ماهواره Aqua satellite ، چندین آتش سوزی و ستون‌هایی از دود را نشان می‌دهد که سراسر جنوب سیبری را فرا گرفته است .

ماهواره دوم یعنی Suomi NPP ، کیفیت هوا را در این منطقه ارزیابی کرد و نشان داد که شاخص ریز ذرات، به 19 رسیده که نشان دهنده غلظت شدید دود در ارتفاعات بالا است .

بر اساس برنامه مشاهده زمین ناسا NASA Earth ، دانشمندان همچنین در حال بررسی شکل‌گیری احتمالی سه توده عظیم دود و خاکستر در این منطقه هستند که می‌تواند با پاشیدن خاکستر در فضا، آب و هوای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد .

اما مخرب ترین تاثیر این آتش سوزی‌های طبیعی را نمی‌توان از ماهواره مشاهده کرد. جنگل‌های شمالی سیبری با مساحتی معادل 10 درصد از خشکی‌های زمین و ذخیره 30 درصد از کربن موجود بر روی زمین، نقش مهمی در چرخه کربن ایفا می‌کنند .

این بدان معنی است که اگر این جنگل‌ها بسوزند، مقادیر عظیمی کربن وارد جو می‌کنند. عدم جذب کربن همراه با آزادسازی کربن، چرخه معیوبی را پدید می‌آورد که منجر به گرمایش بیشتر زمین و در نتیجه آتش سوزی های طبیعی بیشتری می‌شود .

نا گفته پیداست که این آتش سوزی‌های طبیعی همچنین می‌تواند ذوب یخ‌های قطب شمال را تسریع کند؛ که پیش از این هم به میزان هشدار دهنده‌ای در حال ذوب شدن بوده است. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که آتش، انبوهی خاکستر را پدید می‌آورد که بر روی برف‌ها و یخ‌ها می‌ریزد و سطح آنها را تیره می‌سازد و باعث می‌شود که نور خورشید بیشتری جذب کنند .

این تنها حکایت سیبری نیست. در دهه گذشته گرمایش جهانی باعث مجموعه‌ای از آتش سوزی‌های طبیعی در کانادا و آلاسکا نیز شده است. سال گذشته یک آتش سوزی طبیعی در فورت مک موری در آلبرتای کانادا، به پرهزینه‌ترین فاجعه طبیعی در تاریخ این کشور مبدل شد .

بنا به پژوهش مرکز تحقیقات اقلیم شناسی (Climate Central research) ، در مقایسه با میزان رایج در 75 سال قبل، فصل آتش‌سوزی طبیعی در آلاسکا 40 درصد طولانی‌تر و آتش سوزی‌های بزرگ دو برابر بیشتر شده است .

یافتن راهی برای متوقف کردن وقوع این آتش سوزی‌ها یا تحت کنترل درآوردن آنها از مهم‌ترین اقدامات برای مبارزه علیه تغییرات اقلیمی است. دانشمندان همه عزم خود را برای این دو هدف جزم کرده‌اند .

ترجمه: محسن حدادی

L-960410-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید