Iranian Agriculture News Agency

سال ٩٧ پایان عمر «پراید»

شرق: وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز بزرگداشت صنعت، درباره مواردی از جمله تفکیک این وزارتخانه، خودروی جنجالی ٢٠٠٨، توقف تولید پراید و... به اظهارنظر پرداخت. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه ادغام وزارت بازرگانی با صنایع و معادن بجا بوده است، اعلام کرد خودروی ۲۰۰۸ هنوز قیمت نهایی ندارد. همچنین در زمینه فروش حواله این خودرو با رقم‌های ۶۵ و ۷۵‌ میلیون تومان باید گفت که هرکس این اقدام را انجام داده، سرش کلاه رفته است، چراکه با توجه به شرایطی که ایران‌خودرو به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها مدنظر قرار داده، نمی‌توان حواله را جابه‌جا کرد و به هیچ عنوان خودرو تحویل داده نمی‌شود، یا به نام کسی که دست دوم خریداری کرده است، نمی‌شود. نعمت‌زاده با بیان اینکه نزدیک به ۲۰‌ هزار طرح صنعتی و معدنی جدید راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: در این ۲۰‌ هزار طرح حدود ۳۰۰‌ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و ۷۰‌ هزار ‌میلیارد تومان نیز سرمایه‌‌گذاری صورت گرفته است. علاوه بر این در سال گذشته طرح رونق تولید با حمایت از صنایع کوچک و متوسط مدنظر قرار گرفت و در مجموع نزدیک به ۲۵‌ هزار واحد صنعتی و کشاورزی از تسهیلات بانکی استفاده کردند. وی با اشاره به اینکه در سال جاری با تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همکاری وزارت صنعت و بانک مرکزی مجددا طرح رونق تولید کلید خواهد خورد، یادآور شد: تاکنون هزارو ۹۰۰ واحد صنعتی در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند و بررسی‌ها از سوی کارگروه‌های استانی آغاز شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری علاوه بر طرح رونق تولید با نوسازی و بازسازی اصناف تولیدی و خدماتی روبه‌رو خواهیم بود که از تسهیلات لازم بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این نوسازی صنایع کشور اعم از کوچک و متوسط و بزرگ در دستور کار قرار می‌گیرد و دستورالعمل این طرح تهیه شده و به‌زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
ادغام وزارت بازرگانی با صنایع و معادن بجا بود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع و معادن، اظهار کرد: به نظر بنده ادغام بجا بوده است و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در آن زمان عنوان کردند که این ادغام باید به صورت موردی مدنظر قرار گیرد، چراکه اگر یک‌مرتبه این اقدام انجام شود، مشکل‌آفرین خواهد بود. درحال‌حاضر می‌بینیم که چهار وزارتخانه ادغام شده‌اند. در ارتباط با صنعت و معدن زمانی که سیاست‌گذاری صورت می‌گیرد، باید یک نهاد تصمیم‌گیرنده وجود داشته باشد و علاوه بر این تجارت بخشی از صنعت و صنعت نیز بخشی از تجارت است؛ بنابراین اگر از تولید ملی حمایت کنیم ادغام بجا بوده است.
کسانی که حواله‌ خریدند سرشان کلاه رفته
نعمت‌زاده در ادامه نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اعلام قیمت‌هایی که از خودروی ۲۰۰۸ صورت گرفت و این خودرو از تسهیلات گمرکی نیز برخوردار شد، نهایتا پیش‌فروش آن ۶۰‌ میلیون تومان شد، درحالی‌که قیمت‌هایی با حدود قیمت نهایی ۷۰ و ۹۰‌ میلیون تومان روی آن مطرح شده بود، گفت: در حقیقت موضوع خودروی پژو ۲۰۰۸ ارتباط مستقیم با وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد، بلکه طرف حساب مشتریان و بخش متصدی تولید این خودرو یک شرکت بزرگ و باسابقه تولیدکننده است. از طرف دیگر خودروی پژو ۲۰۰۸ اولین تولید سرمایه‌گذاری مشترک پژو و ایران‌خودرو است که امیدواریم بعد از این همکاری‌های بیشتری نیز اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر فروش حواله خودروی پژو ۲۰۰۸ در برخی سایت‌ها با رقم ۶۵ و ۷۵‌ میلیون تومان تصریح کرد: هرکس این اقدام را انجام داده سرش کلاه رفته است، چراکه با توجه به شرایطی که ایران‌خودرو به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها مدنظر قرار داده، نمی‌توان حواله را جابه‌جا کرد و به هیچ عنوان خودرو تحویل داده نمی‌شود یا به نام کسی که دست دوم خریداری کرده است، نمی‌شود.
توقف تولید پراید در پایان سال ٩٧
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر زمان توقف خط تولید پراید، اعلام کرد: در زمانی که دولت روی کار آمد، بیش از ۷۰ درصد تولیدات شرکت‌ سایپا مربوط به پراید بود، اما در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۳۴ درصد کاهش یافت و در سال جاری نیز به ۲۸ درصد کاهش خواهد یافت و این یعنی تولید انواع دیگر خودرو افزایش یافته و ما باید بدانیم توقف یکباره خودرو موجب به‌هم‌ریختن بازار می‌شود. بنده به‌شخصه فکر می‌کنم اواخر سال ۱۳۹۷ پایان عمر پراید را خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید