Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل فضا و ارتباطات وزارت علوم و تکنولوژی عراق اعلام کرد:

حل مسئله ریزگردهای عراق، در آینده نزدیک

مدیر کل فضا و ارتباطات وزارت علوم و تکنولوژی عراق گفت: تلاش می‌کنیم با شناسایی دلایل تشکیل ریزگردها در آینده نزدیک اقدام به کنترل ریزگردها کنیم.

حل مسئله ریزگردهای عراق، در آینده نزدیک

مدیر کل فضا و ارتباطات وزارت علوم و تکنولوژی عراق گفت: تلاش می‌کنیم با شناسایی دلایل تشکیل ریزگردها در آینده نزدیک اقدام به کنترل ریزگردها کنیم.

به گزارش خبرنگار ایانا، موصل به تازگی از دست داعش آزاد شده است. شهری که مرکز خلافت گروه داعش اعلام شده بود، سرانجام پاکسازی شد و این مسئله جان دوباره‌ای به مردم عراق بخشید. اثر آزادسازی موصل و احتمالا بازگشت آرامش به عراق، در رفتار مسئولان عراقی که برای شرکت در کنفرانس "مقابله با پدیده گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارهای علمی" به تهران سفر کرده بودند، کاملا مشهود بود. تا پیش از پاکسازی عراق از داعش، مسئولان عراقی همواره جنگ و بازگشت صلح به این کشور را نخستین اولویت دولت عراق می‌دانستند و سخن گفتن از پاکسازی اروند رود یا کنترل کانون‌های ریزگرد در عراق از نظر آنها اولویت بیستم و یا حتی پایین‌تر دولت عراق بود. اما شادی آزادسازی موصل در سخنان عراقی‌های شرکت‌کننده در کنفرانس تهران با تغییر رویکردهای دولت این کشور قابل لمس بود. زیرا عبدالکریم عبدعلی محمد مدیر کل فضا و ارتباطات وزارت علوم و تکنولوژی عراق این بار از در اولویت قرار گرفتن کنترل کانون‌های ریزگرد در عراق خبر داد.

وی به پرسش خبرنگاران ایرانی درباره اینکه آیا عزمی در این کشور برای کنترل ریزگرد به منظور آسایش بیشتر همسایگان وجود دارد، این گونه پاسخ داد: حل مسئله گر و غبار برای دولت عراق بیش از هر کشوری اهمیت دارد. ما تلاش می‌کنیم که منشا این پدیده را شناسایی کنیم و دقیقا بدانیم که مشکل از کجاست و در آینده نزدیک شروع به حل کردن مسئله کنیم.

مدیر کل فضا و ارتباطات عراق گفت: در این کشور از تصاویر ماهواره‌ای برای پایش طوفان‌های گرد و غبار استفاده می‌شود. این تصاویر قابل دانلود هستند و با استفاده از آنها، مسیر حرکت گرد و غبار ردیابی می‌شود.

وی درباره کانون‌های اصلی گرد و غبار عراق، بیان کرد: در شمال شرقی و قسمت‌های جنوبی عراق زمین‌ها و تالاب‌هایی بود که در حال حاضر خشک شده است. این مناطق به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند و مهمترین نقاط حرکت ریزگردها در عراق در این بخش‌ها واقع شده‌اند.

عبدعلی محمد درباره دلایل خشک شدن تالاب‌های عراق بیان کرد: آب به اندازه کافی در رودخانه‌های این کشور نیست و بنابراین تالاب‌های عراق خشک شده است. دلایل مختلفی برای خشک شدن تالاب‌های ما وجود دارد یکی از این دلایل نبودن آب به اندازه کافی در رودخانه دجله است.

وی اضافه کرد: قبلا هم چنین زمین‌های وجود داشت. ولی مسایلی مثل جنگ و بمب‌هایی که در عراق به کار گرفته شد، ذرات سنگین خاک را به قسمت‌های کوچک‌تر تبدیل کرد. این ذرات ریز، مشکل گرد و غبار را به‌وجود آورده‌اند.

مدیر کل فضا و ارتباطات عراق درباره اثر سدسازی‌های ترکیه بر کانون‌‎های ریزگرد عراق یادآور شد: سدسازی در همه جا هست. در ترکیه و ایران هم است. رسوبات رودخانه‌ای در طول زمان در کف آن رسوب می‌کند و کمبود آب سبب می‌شود، با خشک شدن رودخانه ها و تالاب‌ها، این ذرات به گرد و غبار تبدیل شوند.

وی اخبار منتشر شده درباره اینکه اقلیم کردستان قصد دارد آب در اختیار بخش عرب نشین عراق قرار ندهد را تکذیب کرد.

عبدعلی محمد افزود: در اقلیم کردستان سدهای زیادی وجود دارد و این سدها تحت مدیریت دولت مرکزی عراق است. وی درباره همکاری‌های عراق و ایران گفت: دو کشور تا کنون ارتباطات آکادمیک در رابطه با مسئله ریزگرد داشته‌اند و هدف آنها شناسایی منابع بوده است. پس از پایان این مرحله، قصد داریم برنامه مفصلی برای حل مشکل ریزگرد داشته باشیم.

مدیر کل فضا و ارتباطات عراق در پاسخ به این پرسش که آیا آبگیری سد ایلیسو برای دولت عراق مشکل‌ساز نخواهد شد، کمبود بارش و خشکسالی‌ها را عاملی دانست که به کم‌آبی در عراق دامن زده است.

وی ادامه داد: سدهای ترکیه قبلا هم وجود داشته است. ما سعی می‌کنیم با ایران و دیگر کشورهای منطقه رابطه خوبی داشته باشیم تا مشکلی برای عراق ایجاد نشود.

عبدعلی محمد به سابقه تاریخی پدیده ریزگردها در عراق اشاره کرد و افزود: من در حال حاضر 55 سال سن دارم. وقتی دبستان می‌رفتم وضعیت عراق از نظر گرد و غبار به همین شکل بود. اما دراین سال‌ها تکرار این پدیده بیشتر شده است. ضمن آنکه قبل از جنگ، اراضی عراق با همان میزان آبی که دریافت می‌کردیم زیر کشت می‌رفت وخاک را نگه می‌داشت اما در حال حاضر به دلیل جنگ، این اراضی رها شده و خاک آن منشا ریزگردها شده است.

وی همچنین درباره اقدامات عراق در مقابل سدسازی‌های ترکیه گفت: ما در عراق وزارت آب داریم که در این زمینه‌ها با ترکیه توافق می‌کنند.

L-960414-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید