Iranian Agriculture News Agency

نخستین کارگاه آموزش روستای بدون بیکار در رشت

نخستین کارگاه آموزشی روستای بدون بیکار با حضور جمعی از معاونین ، مدیران و کارشناسان ستاد و استان‌های کشور طی 2 روز در سالن همایش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان برگزار شد.

نخستین کارگاه آموزشی روستای بدون بیکار با حضور جمعی از معاونین ، مدیران و کارشناسان ستاد و استان‌های کشور طی 2 روز در سالن همایش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، نخستین کارگاه آموزشی روستای بدون بیکار با حضور جمعی از معاونان، مدیران و کارشناسان ستاد و استان‌های کشور طی 2 روز در سالن همایش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان برگزار شد.

در اولین روز این دوره آموزشی که در روز چهارشنبه 14 تیرماه 96 برگزار ش ، مدیر صندوق گیلان بیان کرد: در سال 96، گیلان در ابتدا میزبان گردهمایی سراسری معاونین و مدیران صندوق بود و امروز میزبان گردهمایی آموزشی در حوزه روستایی می باشد .

وی گفت:کار در حوزه روستایی در ابتدا از روستای اسطلخ جان شروع شد و با سرعت، در دیگر روستاها از جمله حلیمه جان شهرستان رودبار، دهنه سر شیجان و چوکام شهرستان رشت ادامه یافت و در آینده نزدیک روستاهای رودسر و محمدآباد در دست اقدام می باشند.

مدیر صندوق استان با اشاره به شعار هر روستا یک محصول هر خانه یک کارخانه افزود : با حمایت سایر دستگاههای استان، 1000 واحد خانگی در قالب پشتیبان پرورش ماهیان کپور و قزل آلا در نظر گرفته شده و قرار است با اجرای آن برای روستاییان منشأ خیر و برکت شو.

در ادامه اصحابی معاون ساماندهی‌و توانمندسازی صندوق، ضمن تقدیر و تشکر از مدیر صندوق و همکاران استان گیلان که برای چندمین بار میزبانی مراسمات را برگزار نموده اند، گفت: همه مسئولین صندوق دست به دست هم دادند تا استراتژی های صندوق تحقق یابد.

وی در بخش دیگری با اشاره به مزیت ها و نعمت های الهی که در استان وجود دارد گفت : صندوق استان گیلان از این ظرفیت های استان تاکنون در حد مطلوب استفاده نموده است .

اصحابی گفت: خوشبختانه تعامل ویژه با وزارت کشور و سازمان دهیاری ها و در رأس آن معاونت امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور وجود دارد که باعث اقدامات فی مابین خوبی شده است .

وی با اشاره به سند اشتغال فراگیر که قرار است 970 هزار فرصت شغلی در سال جاری ایجاد شود افزود: مقام معظم رهبری در پیام به رئیس جمهوری پرداختن به بحث اشتغال روستایی را مهم برشمردند و می بایست در سال جاری اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال را علاوه بر شعار در عمل نیز به خوبی پیاده سازی کنیم .

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق بیان داشت : 100 روستا را شناسایی نمودیم که در سال 96 در سطح کشور اجرایی می شود .

وی گفت: روستای بدون بیکار بدین معنی نیست که به همه تسهیلات پرداخت کنیم، بلکه باید حلقه های مفقوده را پیدا نماییم و فقط هدف گذاری نباید توزیع پول باشد و اگر درست عمل کنیم باعث مهاجرت معکوس روستاییان خواهد شد .

وی به سخنان ریاست جمهوری در فروردین 96 در زمان افتتاح روستای بدون بیکار دهنه سر شیجان که فرمودند : باید طرح روستای بدون بیکار در همه مناطق کشور آغاز شود تا شاهد ریشه کنی بیکاری در کشور باشیم و این امر شدنی است اشاره نمود و خواستار توجه جدی در این حوزه شد .

اصحابی به تخصیص 5/1 میلیارد دلاری اعتبارات از صندوق توسعه ملی اشاره نمود و گفت : باید آمادگی لازم جهت اجرای طرح های روستایی را در آینده داشته باشیم .

وی در بخش دیگری با اشاره به بحث نشاط در جامعه به تفاهم نامه منعقده با وزارت ورزش و جوانان اشاره نمود و افزود : در بخش سلامت در روستاهای پرجمعیت باید تسهیلاتی جهت تهیه و تجهیز امکانات ورزشی پرداخت نماییم .

اصحابی به ارائه خدمات سیار صندوق به روستاها و مناطق دور افتاده اشاره نمود و افزود : برای تشکیل پرونده در روستاها ، در حال تدارک کانکس و وسایل نقلیه خاص هستیم تا کار تشکیل و پرداخت پرونده تسهیلاتی در روستاها انجام شود .

جندقیان معاون امور دهیاری های سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز به سخنرانی پرداخت و در ادامه کارگاه آموزشی روستای بدون بیکار توسط یوسفیان مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق ، همتی مدیر توانمندسازی صندوق و یکی از مدرسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه یافت و مباحثی درخصوص نکات کلیدی در توسعه کسب و کار روستایی ، تحلیل کسب و کارها و توسعه پایدار کسب و کارهای بومی در بستر گردشگری مطرح شد .

سپس 4 نفر از روسا و کارشناسان صندوق شهرستانهای استان گیلان به ارائه تجربیات خود در حوزه های روستایی پرداختند و در پایان نیز افرا سرپرست مدیریت امور تلفیق برنامه و فناوری اطلاعات صندوق درخصوص ابلاغ بخشنامه ها و دستورالعمل ها ، شیوه نامه و ... صندوق نکاتی را مطرح نمود و درخواست نمود تا مشکلات و مباحث از طریق نامه یا پیام به ایشان اعلام تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.

در دومین روز مدیران صندوق مرکز و حامیان کسب و کار استان ها از نزدیک از روستای بدون بیکار دهنه سر شیجان رشت دیدن و از نزدیک با ظرفیت ها و اقدامات انجام شده صندوق استان گیلان در این روستا آشنا شدند و سپس در دومین روز از کارگاه آموزشی روستای بدون بیکار شرکت نمودند .

در این جلسه که 2 نفر از مسئولین میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور و استان نیز حضور داشتند مروری بر مطالب روز قبلی کارگاه آموزشی توسط یوسفیان مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق و غلامی مشاور مدیرعامل صندوق مجدداً مطرح شد و سپس همکاران استان ها هر یک به گفتگو و ارائه تجربیات خود در حوزه روستایی در استانهای خود پرداختند .

در پایان این دوره آموزشی جمع بندی از سوی مدیر صندوق استان گیلان صورت گرفت و وی تجربیات خود را در حوزه روستایی بیان نمودند و این کارگاه آموزشی در روز پنجشنبه 15 تیرماه 96 به کار خود پایان داد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید