Iranian Agriculture News Agency

جنگل سیاه و تغییرات اقلیمی

بخش‌های وسیعی از جنگل سیاه در آلمان، همچون بسیاری مناطق دیگر در اروپا، پوشیده از کاج است. این درختان نسبت به تغییرات اقلیمی حساسند؛ دانشمندان آلمانی برای مشخص کردن گونه‌های مقاوم‌تر در برابر خشکسالی، به یک تحقیق چندین ساله دست زدند.

جنگل سیاه و تغییرات اقلیمی

بخش‌های وسیعی از جنگل سیاه در آلمان، همچون بسیاری مناطق دیگر در اروپا، پوشیده از کاج است. این درختان نسبت به تغییرات اقلیمی حساسند؛ دانشمندان آلمانی برای مشخص کردن گونه‌های مقاوم‌تر در برابر خشکسالی، به یک تحقیق چندین ساله دست زدند.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی ، با گسترش تغییرات اقلیمی، انتظار داریم همچون بسیاری مناطق دیگر در جهان، خشکسالی‌ها در اروپا، بیشتر و شدیدتر شود. اما بسیاری از گیاهان قادر نیستند خود را با این نوع آب و هوا تطبیق دهند. این امر در مورد کاج نوئل ( نروژی) صدق می‌کند که مهم‌ترین درخت تجاری آلمان است و بیشتر درختان جنگل سیاه را شامل می‌شود. والنتینا ویتالی و پروفسور دکتر یورگن باوهوس از دانشگاه فرایبورگ در حال مطالعه سایر مخروطی‌های سوزنی برگ هستند تا جایگزینی برای این درختان بیابند. درختان مخروطی در جنگلداری تجاری و حفاظت اقلیمی نسبت به درختان پهن برگ نقش بسیار بزرگ‌تری ایفا می‌کنند .

این دانشمندان در مقاله خود با عنوان "درختان صنوبر نقره‌ای و کاج داگلاس نسبت به کاج نروژی در جنوب غرب آلمان نسبت به خشکسالی‌های شدید مقاوم‌ترند"، که در مجله Global Change Biology چاپ شده، نتیجه گرفتند که در بلند مدت، درختان صنوبر نقره‌ای و کاج داگلاس که از قاره آمریکا وارد شده‌اند، جایگزین‌های مناسبی برای کاج نروژی هستند .

دانشمندان می‌گویند اعتقاد بر این است که خشکسالی‌های شدید، یکی از بزرگترین چالش‌های تغییرات اقلیمی است که جنگلداری تجاری در میان مدت با آن روبرو است. ویتالی و باهاوس در تحقیق خود درباره راهکارهای تطبیق جنگل‌های اروپای مرکزی با تغییرات اقلیمی، رشد بیش از 800 درخت را در ارتفاعات مختلف در جنگل سیاه مطالعه کردند. آنها حلقه‌های سالانه درختان را پیش از خشکسالی‌های شدید تابستانی 1976 و 2003 و در حین این خشکسالی‌ها و پس از آن بررسی کردند تا دریابند کدام مخروطی‌ها در برابر خشکسالی مقاوم‌ترند و کدام یک پس از شرایط خشکی، سریع‌تر و کامل تر احیا شدند .

آنها کشف کردند که کاج نقره‌ای و داگلاس، نسبت به کاج نوئل، کمتر تحت تاثیر خشکسالی قرار می‌گیرند. دانشمندان می‌گویند این که کاج نقره‌ای در دهه‌های 1970 و 1980 از باران‌های اسیدی آسیب بسیاری دید و گونه در معرض خطر محسوب می‌شد و اکنون یک گونه محلی جایگزین برای آینده به شمار می‌رود، یک یافته مثبت و در عین حال شگفت‌آور است. در حالی که کاج داگلاس یک گونه جایگزین مثمرتر برای کاج نوئل است، کاج نقره‌ای تاثیر بسیار مثبت‌تری بر تنوع زیستی دارد. بنا بر این، دانشمندان توصیه می‌کنند که جنگل‌های کاج که در معرض خطر بالای استرس ناشی از خشکسالی هستند، با ترکیبی از کاج‌های نقره‌ای و داگلاس جایگزین شوند و کاج‌های نقره ای برای ارتفاعات بالاتر در جنگل سیاه، مناسب‌ترند .

ترجمه: محسن حدادی

L-960418-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید