Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در همایش ملی گیاهان دارویی دیم ایران در ارومیه:

افزایش پایداری تولید با رعایت تناوب زراعی

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: افزایش تناوب در زراعت دیم عامل موثری در پایداری تولید در بخش زراعت است.

افزایش پایداری تولید با رعایت تناوب زراعی

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: افزایش تناوب در زراعت دیم عامل موثری در پایداری تولید در بخش زراعت است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، صابر گلکاری در دومین همایش ملی گیاهان دارویی دیم ایران که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، افزود: توسعه کشت جایگزین، توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه الگوی زراعی هوشمند و افزایش درآمد کشاورزان دیم کار ازعوامل پایداری کشاورزی دیم در کشور است .

گلکاری هدف موسسه را بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی در اراضی دیم عنوان کرد و گفت: راهبرد اصلاح و معرفی ارقام جدید و توسعه پایدار در بخش زراعت دیم از راهبردهای اصلی موسسه تحقیقات دیم است .

وی ادامه داد: پژوهشگران این موسسه تاکنون ارقام جدید دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ و ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند .

گلکاری با بیان اینکه کشاورزی کشور در برابر خشکسالی بسیار آسیب پذیر است افزود: بخشی از شرایط بحرانی حاکم با تغییر الگوی مصرف در منابع آبی محیطی قابل بازگشت است .

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به روی آوری بیش از 80 درصد از مردم جهان به گیاهان دارویی برای درمان و رفع مشکلات پزشکی اظهار کرد: گیاهان دارویی از لحاظ اقتصادی و تجارتی رقم خوبی را به خود اختصاص داده که اروپا با 38 درصد گیاهان دارویی بزرگترین بازار این بخش را به خود اختصاص داده است .

وی با بیان اهمیت گیاهان دارویی در زراعت دیم تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست، حفاظت از تنوع زیستی ، ایجاد پوشش گیاهی مناسب و افزایش درآمد کشاورزان در افزایش پایداری تولیدات اراضی دیم موثرند .

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: تمامی اراضی مناسب زراعت نبوده و سیستم زراعی جایگزین با کاهش ریسک پذیری سبب افزایش پایداری می شود .

وجود بیش از 50 گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در ادامه این همایش از راه اندازی باغ موزه گیاهان دارویی تا پایان سال در شهرستان ارومیه خبرداد و گفت: از 8 هزار گونه گیاهی موجود در کشور بیش از 1200 گونه در آذربایجان غربی و در موزه هرباریوم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان موجود است و از این تعداد بیش از 500 گونه آن گیاهان دارویی است .

غفاری با بیان اینکه در ایران 4 درصد از داروهای مصرفی، از نوع گیاهی است، خاطر نشان کرد: بزودی شاهد افتتاح باغ موزه گیاهان دارویی در محل مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خواهیم بود که در این موزه حدود 60 گونه گیاه دارویی معطر کشت خواهد شد و مورد بازدید دانشجویان و محققان قرار خواهد گرفت .

وی با اشاره به راهبردهایی برای توسعه فعالیت های کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: شناخت پتانسیل ها و محدودیت های این حوزه، بررسی پراکنش و مطالعه شرایط اکولوژیکی گیاهان و استخراج و تجزیه مواد موثر گیاهان دارویی در این راستا لازم و قابل توجه است .

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اذربایجان غربی بیدمشک، گل محمدی و هنداونه کوهی را از گیاهان دارویی شاخص آذربایجان غربی برشمرد و گفت: در راستای اشتغال زایی این گیاهان از قابلیت بالایی برای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار در منطقه برخوردارند .

این مسئول بیان کرد: طیف وسیعی از انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد که با شناسایی این گیاهان و آشنایی با روش های خشک کردن و عرق گیری و نگهداری مناسب آنها ظرفیت خوبی برای توسعه و رونق اقتصادی استان به شمار می رود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید