Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی شناخت و مدیریت گیاهان مهاجم در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور

کارگاه آموزشی شناخت و مدیریت گیاهان مهاجم با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اعضای ‌انجمن علوم علف‌های هرز ایران، اعضای هیات علمی، محققان، کارشناسان ستاد و مراکز استانی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی، دانشجویان و همچنین شرکت‌های خصوصی مرتبط در این مؤسسه برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی شناخت و مدیریت گیاهان مهاجم در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور

کارگاه آموزشی شناخت و مدیریت گیاهان مهاجم با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اعضای ‌انجمن علوم علف‌های هرز ایران، اعضای هیات علمی، محققان، کارشناسان ستاد و مراکز استانی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی ، دانشجویان و همچنین شرکت‌های خصوصی مرتبط در این مؤسسه برگزار شد.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، در کارگاه آموزشی «شناخت و مدیریت گیاهان مهاجم» که با همکاری انجمن علوم علف‌های هرز ایران و مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار شد، مدرس این کارگاه پروفسور مولر (از استادان دانشگاه Fribourg سوئیس) پیرامون مدیریت گیاهان هرز و شناخت آن، مطالب مبسوطی ارائه کرد .

گفتنی است گیاهان هرز و مهاجم به واسطه داشتن ویژگی های خاص از جمله خواب بذر، تولید بذر فراوان، طول عمر بیشتر بذر، سازگاری سریع به شرایط محیطی مختلف، مجهز بودن به اندام های پراکنش از گیاهان زراعی و زینتی متمایز هستند. از این رو از مهم ترین عوامل مؤثر بر فعالیت های انسان در بوم نظام های کشاورزی و غیر کشاورزی به شمار می روند، به طوری که در سراسر جهان سالانه میلیارها دلار صرف کنترل آنها می شود.

از آنجایی که در فضاهای سبز و پارک ها، زیبایی، یکنواختی پوشش و سرسبزی و شادابی گونه های زینتی و درختان از مهم ترین شاخصه ها به حساب می آیند، تهاجم گیاهان هرز به این مناطق ضمن بد منظره کردن آن ها، تضعیف گونه های زینتی و سبز، احتمال بروز آتش سوزی را نیز در پی خواهند داشت.

از سوی دیگر در مناطق صنعتی وجود این گیاهان ضمن تأثیر سوء بر زیبایی این مناطق، کاهش نشاط، شادابی و کارایی کارکنان را از طریق ایجاد آلرژی ها و حساسیت های پوستی و تنفسی را به دنبال خواهد داشت که گاهی اوقات به احیاء و احداث مجدد آن ها نیاز است.

بر اساس آمار موجود خسارت آلرژی های ناشی از حضور گیاهان مهاجم در آمریکا بیش از سه بیلیون دلار برآورد شده است. از اینرو توجه به مدیریت و کنترل آن ها امری حیاتی است. در این ارتباط، بدون شناخت گیاهان هرز و مهاجم و اطلاع از اکولوژی و زیست شناسی گیاهان هرز و پاسخ های آن ها به شرایط اقلیمی، ویژگی های خاک و شیوه های مدیریت و نگهداری فضاهای سبز، این مهم امکان پذیر نیست.

در کارگاه آموزشی شناخت و مدیریت گیاهان مهاجم دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اعضای ‌انجمن علوم علف‌های هرز ایران، اعضای هیات علمی، محققان، کارشناسان ستاد و مراکز استانی مؤسسه، دانشجویان و همچنین شرکت‌های خصوصی مرتبط و همکار با مؤسسه و سازمان تحقیقات حضور داشتند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید