Iranian Agriculture News Agency

طرح آمارگیری باغداری‌ها و دامداری‌های کشور آغاز شد

اطلاعات دامداری‌ها و باغداری‌های کشور به‌روز می‌شود/ مراجعه مأموران آموزش‌دیده به حدود 160 هزار بهره‌بردار کشاورزی در بیش از 15 هزار آبادی و شهر نمونه

طرح آمارگیری باغداری و دامداری تا 22 مرداد در قالب یک سازمان اجرایی در سراسر کشور به روش نمونه‌گیری و با مشارکت بیش از یک‌هزار و 700 نفر نیروی انسانی ادامه می‌یابد.

اطلاعات دامداری‌ها و باغداری‌های کشور به‌روز می‌شود/ مراجعه مأموران آموزش‌دیده به حدود 160 هزار بهره‌بردار کشاورزی در بیش از 15 هزار آبادی و شهر نمونه

طرح آمارگیری باغداری و دامداری که از 24 تیر آغاز شده است تا 22 مرداد در قالب یک سازمان اجرایی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، آمار و اطلاعات به‌روز درباره تعداد بهره‌برداران کشاورزی دارای فعالیت باغداری و دامداری، مساحت باغ‌ها و قلمستان‌ها، تعداد انواع درختان مثمر و غیرمثمر، مقدار تولید انواع محصولات باغی، مقدار تولید شیر و گوشت قرمز، تغییرات تعداد انواع دام در کشور، مدت استفاده از مرتع و تعلیف دام، مقدار مصرف انواع خوراک دام، هزینه‌های سرمایه‌گذاری، مقدار مصرف نهاده‌ها از بهره‌برداران پرسش و در پرسشنامه‌های آماری ثبت می‌شود.


اختصاص 10.1 درصد از اراضی خاکی کشور به اراضی کشاورزی

مدیرکل دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران درباره نتایج سرشماری عمومی کشاوزی 1393 خورشیدی که مشخص شد حدود چهار میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور به فعالیت‌های کشاورزی اشتغال دارند به ایانا می‌گوید: بر اساس نتایج حاصل از سرشماری حدود 16.4 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور تحت مدیریت بهره‌برداران کشاورزی اداره می‌شود که نسبت سهم اراضی کشاورزی به مساحت خاکی کشور حدود 10.1 درصد است در واقع 10.1 درصد از اراضی خاکی کشور را اراضی کشاورزی به خود اختصاص داده است.

مسعود اسدی با بیان اینکه متوسط اراضی کشاورزی به ازای یک بهره‌بردار حدود چهار هکتار و اراضی باغی حدود یک هکتار است، می‌افزاید: حدود 1.1 میلیون بهره‌بردار کشاورزی به فعالیت پرورش گوسفند و بز و 0.7 میلیون بهره‌بردار به فعالیت پرورش گاو و گوساله اشتغال دارند.


اختلافات آماری و ارائه اعداد و ارقام بدون پشتوانه پاشنه آشیل آمارهای کشاورزی

وی در عین مهم خواندن طرح‌های آمارگیری بخش زراعت، دامداری و باغداری، یکی از معضلات و چالش‌های موجود در تولید و انتشار آمارهای بخش کشاورزی را وجود مغایرت‌های آماری و ارائه اطلاعات بدون پشتوانه آمارگیری از سوی برخی دستگاه‌های متولی بخش کشاورزی می‌داند و می‌افزاید: با توجه به کمبود اعتبار لازم، اجرای طرح‌های آمارگیری و انتشار نتایج به‌طور سالانه از مشکلات کنونی این طرح‌ها است.


طراحی، اجرا و استخراج نتایج طرح آماری از زیربخش‌های کشاورزی مطابق با استانداردهای سازمان‌های بین‌المللی

مدیرکل دفتر کشاورزی مرکز آمار از طرح آمارگیری از باغداری و دامداری 1396 به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح آمارگیری نمونه‌ای در تاریخ مرکز آمار ایران یاد کرده و بیان می‌کند: استفاده از روش‌های آماری برای انتخاب نمونه مبتنی بر متدهای علمی و آمارگیری بر اساس استفاده از آخرین شیوه‌های رایج سازمان‌های آماری جهان ضرورتی است که مرکز آمار ایران با به‌کارگیری توصیه‌های سازمان‌های آماری بین‌المللی به‌ویژه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، طرح‌های آماری از زیربخش‌های بخش کشاورزی را طراحی، اجرا و نتایج آن را منتشر می‌کند.

اسدی با اشاره به حساسیت ویژه این طرح از جهت توزیع مناسب نمونه‌ها در سطح شهرستان و همچنین کمبود اعتبار ادامه می‌دهد: امسال با توجه به نیاز متولیان بخش کشاورزی نتایج طرح‌های آمارگیری از فعالیت باغداری در سطح شهرستان و فعالیت دامداری در سطح استان ارائه خواهد شد.


تصمیم‌گیری درباره میزان صادرات و کنترل واردات محصولات باغی و دامی در گرو نتایج طرح آمارگیری و باغداری

وی تأکید می‌کند: نتایج حاصل از اجرای طرح مذکور در برگیرنده اطلاعات ارزشمندی است که به برنامه‌ریزان و سیاستگزاران بخش کشاورزی را برای توسعه و بهبود فعالیت‌های مورد اشاره و همچنین اطلاع یافتن نسبت به وضعیت موجود به‌منظور تصمیم‌گیری درباره میزان صادرات یا کنترل واردات محصولات باغی و تولیدات دامی کمک شایانی خواهد کرد.

طرح‌های آمارگیری باغداری و دامداری به روش نمونه‌گیری و با مشارکت بیش از یک‌هزار و 700 نفر نیروی انسانی اجرا خواهد شد.

اطلاعات مورد نیاز در قالب دو پرسشنامه آماری مجزا و از طریق مراجعه مأموران آموزش‌دیده به حدود 160 هزار بهره‌بردار کشاورزی در بیش از 15 هزار آبادی و شهر نمونه جمع‌آوری و نتایج حاصله با روش‌های آماری به کل جامعه تعمیم داده می‌شود./

S-960426-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید