Iranian Agriculture News Agency

تبدیل 17 هزار هکتار از دیم زارهای جعفرآباد مغان به اراضی حاصلخیز آبی؛

ناحیه چهارم اراضی پایاب سد خداآفرین کلنگ زنی شد

عملیات اجرایی احداث بزرگترین پروژه شبکه های نیمه اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی چهارم و بخشی از اراضی ناحیه سوم خدا آفرین در بخش جعفر آباد بیله سوار کلنگ زنی شد.

ناحیه چهارم اراضی پایاب سد خداآفرین کلنگ زنی شد

عملیات اجرایی احداث بزرگترین پروژه شبکه های نیمه اصلی وفرعی آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی چهارم و بخشی از اراضی ناحیه سوم خدا آفرین در بخش جعفر آباد بیله سوار کلنگ زنی شد .

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت:اجرای این پروژه در منطقه باعث خیر و برکت، افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی، رفع معظل بیکاری و افزایش میزان درآمد سرانه کشاورزان خواهدشد .

خلیل آقایی ادادمه داد: با رونق کشاورزی در منطقه در سایه اجرای سیستم های پیشرفته آبیاری بارانی سنتر پیوت و کلاسیک ثابت منبعد شاهد مهاجرت معکوس کشاورزان از شهرها به زادگاه خودشان خواهیم بود . با تبدیل دیمزارهای جعفرآباد به اراضی حاصلخیز و آبی دیگر شاهد گرد و غباروپراکندگی ریز گردها در هوا نخواهیم بود و جوانان ما با جان و دل درزمین های اجدای خود با روحیه مضاعف در تحقق اهداف اقتصادی کشور اسلامی قدم برخواهند داشت .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: اعتبارات اجرای این پروژه عظیم در جعفر آباد مغان که در سطح 17 هزار و 400 هکتار صورت خواهد گرفت به صورت 100 درصد توسط دولت هزینه خواهد شد و کشاورزان منطقه بدون هیچگونه هزینه ای فقط در مدت 15 ماه شاهد تبدیل دیمزارهای خود به اراضی آبی خواهند بود و ارزش زمین های زراعی آنان نیز به نحو بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت .

قائم مقام وزیر و معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان منطقه خواست نهایت همکاری را مجریان طرح آبرسانی به اراضی دیم جعفر آباد داشته باشند و با هموار کردن مسائل و مشکلات منطقه در روند پیشرفت سریع این طرح در منطقه مقدمات شکوفایی هرچه بیشتر بخش کشاورزی را فراهم آورند .

این مقام مسئول گفت: علاوه برپروژه عظیم آبرسانی به دیم زارهای مغان یکی از مهمترین اهدافی که دولت در سطح کلان برروی آن برنامه ریزی می کند راه اندازی زنجیره تولید در تمامی محصولات کشاورزی است. گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور جلوگیری را کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، گسترش سردخانه های مجهز برای نگهداری از تولیدات کشاورزی و ایجاد فضای امن با ریسک پائین برای شغل کشاورزی از اهداف مهم دولت است .

وی افزود: در استان اردبیل 800 هزار تن محصول سیب زمینی تولید می شود میزان گنجایش سردخانه های استان در حال حاضر 80 هزار تن است. سردخانه های درحال احداث 230 هزار تن است درتلاش هستیم تا با گسترش اصولی و برنامه ریزی شده سردخانه ها ی مجهز مانع اتلاف و هدر رفت و فساد محصولات کشاورزی بعد از تولید شویم .سرمایه گذاران منطقه جعفر آباد نیز باید پس از تولید محصولات کشاورزی به دنبال صنایع تبدلی و تکمیلی باشند تا از هدر رفت محصولات کشاورزی بکاهند .

وی عناون کرد: ما به دنبال توسعه پایدار و مطمئن در منطقه هستیم و امیدواریم که با سعی اهتمام مسئولان محلی و کشاورزان منطقه روز بروز شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی در این نقطه زر خیر مغان باشیم .

پروژه آبیاری تحت فشار با آبگیری از سد خداآفرین آرزو دیرینه کشاورزان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این مراسم گفت: اجرای پروژه عظیم آبیاری تحت فشار با آبگیری از سد خدا آفرین یکی از آرزوهای دیرینه کشاورزان زحمتکش منطقه بود . در آغاز فعالیت دولت تدبیر وامید از چهار ناحیه عمرانی عملیات آبرسانی به دیمزارهای پایاب اراضی سد خدا آفرین آغاز شد . در ناحیه عمرانی اول جهت شروع عملیات این طرح عظیم سه کارگاه در شرق دره رود، قشلاق فتحعلی وحمید لو سریعاً تجهیزو عملیات اجرایی را آغاز کردند .

عدیل سروی ادامه افزود: مجوز برداشت اعتبارات لازم از صندوق توسعه ملی جهت مهار آب های مرزی کشور داده شد و در سفر رئیس جمهوری درسال 93 به استان اردبیل به طور رسمی شروع عملیات اجرایی مگاپروژه آبرسانی به اراضی پایاب سد خدا آفرین در سطح 62 هزار هکتار کلید زده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: پس از اتمام عملیات آبرسانی به قشلاق فتحعلی اولین کشت پنبه درسال جاری دراراضی پایاب سد خد آفرین با موفقیت انجام شد . اجرای پروژه عظیم آبرسانی به اراضی پایاب این سد یک میلیون و چهارصد هزار تن به میزان کل تولیدات انواع محصولات کشاورزی منطقه اضافه خواهد کرد . به عبارت دیگر با اجرای این پروژه عظیم به میزان یک سوم به میزان تولیدات کل محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد که همین امر نیز مسئولان را متقاعد کرده است که با توجه به این حجم از افزایش تولید احداث راه آهن اردبیل به بیله سوار و پار آباد مغان از لحاظ فنی و تخصصی دارای توجیه اقتصادی است و در دورنمای طرقی و پیشرفت دشت زرخیر مغان نیز باید مردم زحمتکش منطقه از خدمات راه آهن کشوری نیز بهره مند شوند .

سروی در خصوص تاثیر اجرای این پروژه در رفع معضل بیکاری در منطقه افزود: با اجرای این پروژه عظیم برای تعداد 26 هزار نفر فرصت شغلی فراهم خواهد شد .

این مقام مسئول در خصوص وضعیت اجرای پروژه آبرسانی در جعفرآباد بیله سوار نیز وافزود: آنچه که در جعفر آباد مغان امروز شاهد کلنگ زنی آن هستیم آغاز عملیات اجرایی آبرسانی در ناحیه عمرانی چهارم و بخش از اراضی ناحیه سوم خدا آفرین است که 17 هزار و 400 هکتار از اراضی این بخش را تحت پوشش قرار خواهد داد . اعتباری که برای این بخش از پروژه صرف خواهد شد4097 میلیارد ریال است که از محل صندوق توسعه ملی هزینه خواهد شد . بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این طرح ظرف مدت 15 ماه به بهره برداری خواهد رسید .


تخصیص اعتباری ر 1000 میلیارد تومان برای اجرای مگاپروژه اراضی پایاب سد خداآفرین

مجری طرح جامع شبکه‌های آبیاری و زهکشی پروژه‌های مرزی کشور نیز گفت: اجرای مگاپروژه عظیم سد خدا آفرین با جدیت و پشتکار تمام در حال اجراست که لازم می دانم از زحمات تمامی مسئولین محلی استان به خصوص کشاورزان عزیز و زحمتکش نهایت تشکر و قدردانی را بنمایم .

سید رحیم سجادی افزود: اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان برای اجرای مگاپروژه اراضی پایاب سد خداآفرین تخصیص یافته و بلوکه شده است و این حجم ازاعتبارات اختصاصا ً در استان اردبیل هزینه خواهد شد . براساس برنامه زمانبندی شده تا کنون 27 درصد از کل حجم پروژه به پایان رسیده و با شتاب و دقت هرچه بیشتر ادامه عملیات اجرایی این پروژه عظیم نیز دردست اقدام است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید