Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در نشست خبری:

مزاج و سلیقه مردم در ارتباط با مصرف گوشت قرمز، تغییر کرده است/ آمادگی توزیع گوشت و مرغ در فروشگاه‌های معتبر

پشتیبانی امور دام استان تهران، یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز را عوض شدن سلیقه مصرف‌کنندگان دانسته و برنامه‌های این اداره را برای این منظور تشریح کرد.

مزاج و سلیقه مردم در ارتباط با مصرف گوشت قرمز، تغییر کرده است/ آمادگی توزیع گوشت و مرغ در فروشگاه‌های معتبر

پشتیبانی امور دام استان تهران، یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز را عوض شدن سلیقه مصرف‌کنندگان دانسته و برنامه‌های این اداره را برای این منظور تشریح کرد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران امروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر چرایی گرانی گوشت قرمز در بازار گفت: امروز دیگر مزاج و سلیقه مردم درباره مصرف گوشت قرمز عوض شده و کمتر به سمت مصرف گوشت قرمز منجمد می‌روند.

یوسف جلوخانی با اشاره به اینکه اکنون لاشه وارد شده از کشورهای آسیای میانه 31 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم قیمت دارد، افزود: مقداری گوشت نیز از استرالیا و روسیه وارد می‌شود که نرخ‌های متفاوتی دارد. البته توزیع و پخش این محصول، همگی تحت نظارت شرکت پشتیبانی صورت گرفته و برای تسهیل روند واردات، تعرفه از 26 به پنج درصد کاهش یافت و برای آن ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: امروز مردم بیشتر به سمت مصرف گوشت گرم متمایل شده‌اند. بنابراین اگرچه تولید آن به همان میزان گذشته است، اما تقاضای زیاد باعث بالا رفتن قیمت شد. به همین دلیل، واردات برای تنظیم بازار صورت گرفت.

جلوخانی با بیان اینکه در حال حاضر فروشگاه‌های بزرگی مانند رفاه، شهروند، جانبو، کوروش و غیره گوشت گرم وارداتی را به‌صورت روزانه توزیع می‌کنند، ادامه داد: حتی اگر نیاز کشور تا سه برابر میزان فعلی باشد، شرکت پشتیبانی امور دام قادر به تأمین آن خواهد بود.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن نرخ گوشت قرمز را شبکه نامناسب توزیع دانست و بیان کرد: از ارگان‌ها و شرکت‌هایی که در این زمینه حاضر به همکاری هستند، دعوت می‌شود تا برای توزیع گوشت به این شرکت کمک کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران تأمین مرغ مورد نیاز برای فروشگاه‌های معتبر از طرف شرکت پشتیبانی را نیز امکان‌پذیر دانست و یادآور شد: هم‌‌اکنون در حدود 40 مرکز فروشگاهی در سطح تهران، مرغ منجمد به قیمت پنج‌هزار و 700 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. البته نرخ عمده‌فروشی شرکت پنج‌هزار و 300 تومان در هر کیلوگرم است.

جلوخانی تأکید کرد: علاوه بر فروشگاه‌های شهری، توزیع مرغ منجمد توسط ماشین‌های مخصوص در نقاط مختلف صورت می‌گیرد که اگر سازمان میادین، غرفه‌هایی برای این منظور در اختیار شرکت قرار دهد، دیگر فروش خیابانی نخواهیم داشت.

وی معتقد است: از حدود دو سال گذشته، رویه و سیاست شرکت پشتیبانی برای تنظیم بازار به‌ویژه برای مرغ، تغییر کرده است. زیرا تا پیش از این مرغ به مقداری در بازار توزیع می‌شد که قیمت‌ها را می‌شکست و برای تولیدکننده‌ها مشکل به وجود می‌آورد، اما اکنون تنظیم بازار به شکل کاملاً مدیریت شده انجام می‌گیرد و به اندازه نیاز توزیع می‌شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران، اضافه کرد: هنوز مردم از مصرف مرغ منجمد استقبال نمی‌کنند؛ بنابراین نیاز است که در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد. ضمن اینکه تولید مرغ منجمد در شرایط کاملاً بهداشتی صورت گرفته و هیچ کاهشی از لحاظ ارزش غذایی نخواهد داشت. به شرطی که بعد از خروج از انجماد، آن را مصرف کرده و دوباره منجمد نکنند.

جلوخانی تنظیم بازار پنج محصول مهم مانند گوشت، مرغ، ذرت، سویا و جو را وظیفه شرکت پشتیبانی دانست و خاطرنشان ساخت: باید برای هر کدام از آنها ذخایر استراتژیک در اختیار داشت که بسته به نوع محصول بین سه تا شش ماه متغیر است؛ بنابراین اگرچه وظیفه شرکت پشتیبانی، خرید و فروش این محصولات نیست، اما لازم است برای "نو و کهنه" کردن انباری آنها در مواقع ضروری، این محصولات را به متقاضیان فروخته و دوباره انبارها را پر کنیم.

وی تنظیم بازار را حائز شرایطی ویژه دانست و اظهار کرد: به‌عنوان مثال، وقتی وزیر جهاد کشاورزی قیمت معقول مرغ در بازار را هفت‌هزار و 500 تومان تعیین کرده، بنابراین در صورت افزایش قیمت این محصول، بلافاصله شرکت پشتیبانی امور دام ورود کرده و بازار را تا حد لزوم تنظیم می‌کند. البته در صورت کاهش قیمت‌ها نیز خرید کالا از تولیدکننده در دستور کار قرار می‌گیرد.

جلوخانی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر چگونگی تنظیم بازار جو توضیح داد: در حال حاضر برای کاهش قیمت به بازار ورود کرده و این محصول را اگرچه یک‌هزار و 30 تومان خریدیم، اما با نرخ 920 تومان در هر کیلوگرم به دست دامدار می‌رسانیم. این موضوع تا وقتی بازار به تعادل برسد ادامه خواهد داشت./

V-960508-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید