Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جشن ملی تولید شکر اعلام کرد:

برنامه‌ریزی 4 ساله برای تولید 4 میلیون تن چغندر پاییزه/ رکورد بی‌سابقه 1.6 میلیون تنی تولید شکر در 120 سال اخیر

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تولید 3.8 تا 4 میلیون تن چغندر پاییزه طی چهار سال آینده برنامه ریزی شده است.

برنامه‌ریزی 4 ساله برای تولید 4 میلیون تن چغندر پاییزه/ رکورد بی‌سابقه 1.6 میلیون تنی تولید شکر در 120 سال اخیر
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تولید 3.8 تا 4 میلیون تن چغندر پاییزه طی چهار سال آینده برنامه ریزی شده است.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز امروز یکشنبه در مراسم جشن ملی تولید شکر در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، موفقیت کشور در افزایش تولید شکر را در کشت چغندر پاییزه دانست و گفت: سطح کشت چغندر پاییزه باید به تدریج به 55 هزار هکتار برسد.
وی با بیان این که افزایش 68 تنی عملکرد تولید چغندر پاییزه هدف گذاری شده است،اظهار کرد: امسال در استان خوزستان عملکرد تولید بالای 71 تن در چغندر پاییزه داشتیم و این ظرفیت در کشور وجود دارد.
کشاورز تصریح کرد: افزایش تولید چغندر پاییزه به منظور افزایش عملکرد تولید و بهره وری آب صورت می گیرد.
وی درباره کشت چغندر بهاره اذعان کرد: در برنامه ششم توسعه، سطح زیر کشت چغندر بهاره ثابت در نظر گرفته شده، مشروط بر آن که اقدام هایی همچون کشت نشایی، آبیاری میکرو و کشاورزی حفاظتی توسعه یابد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در برنامه ششم توسعه افزایش 12 درصدی عملکرد تولید چغندر بهاره و تولید نزدیک به شش میلیون تن از این محصول پیش بینی شده،گفت: نباید کمتر از 800 گرم به ازای هر مترمکعب آب چغندر بهاره تولید شود.
وی با اشاره به سطح زیر کشت 90 هزار هکتاری نیشکر، بر ضرورت افزایش میزان بهره وری واحدهای نیشکری تاکید و خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری آب، تناوب و استمرار تکنولوژی توام با روش های زراعی سه سیاست مهم در زمینه کشت نیشکر است.
کشاورز، افزایش ظرفیت کارخانه های قند از حدود 63 هزارتن به 85 هزارتن در روز، اصلاح نظام قیمت گذاری شکر به تفکیک شکرهای تولیدی چغندر بهاره و پاییزه و اصلاح قیمت های عرضه و حمایت خاص از استقرار حداقل پنج واحد جدید کارخانه قند چغندری در مناطق خوزستان و ایلام را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.
رکورد بی سابقه 1.6 میلیون تنی تولید شکر در 120 سال اخیر
رییس اتاق ایران نیز در این مراسم، دستیابی به رکورد تولید شکر در سال 95 را طی تاریخ 120 ساله صنعت شکر بی سابقه خواند و گفت: تولید یک میلیون 643 هزار تن شکر در سال گذشته در سایه اعمال برنامه ها، مشارکت تلاشگران تولید و پیوند کارشناسان و محققان تحقق یافته است.
غلامحسین شافعی افزود: دستیابی به رکورد تولید شکر در ایران با مصرف آب کمتر و سطح زیر کشت کمتر انجام شده که پیوند علم و عمل را در بخش کشاورزی نشان می دهد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با اشاره به روند بهره وری و عملکرد تولید به ازای مصرف آب اظهار کرد: در سال 81 به ازای مصرف هر متر مکعب آب 120 گرم و سال 90 حدود 437 گرم شکر تولید شد و در سال 95 این رقم به تولید 600 گرم شکر به ازای مصرف هر متر مکعب آب رسید که اقدام قابل توجهی محسوب می شود.
وی تصریح کرد: زنجیره تولید شکر که افزایش تولید، ثروت و درآمد و اشتغالزایی را دنبال می کند، می تواند به کل صنایع و تولیدات بخش کشاورزی تعمیم داده شود./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید