Iranian Agriculture News Agency

افزایش اعتبارات صندوق توسعه بخش کشاورزی

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی خراسان‌ جنوبی خواستار افزایش اعتبارات صندوق توسعه بخش کشاورزی استان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس ، سیدجواد پورتقی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و بهره‌برداران برتر بخش کشاورزی خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: این استان در کانون بحران خشکسالی 14 ساله قرار داد.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی خراسان ‌جنوبی در سال‌های اخیر کم‌تر از حد نرمال بوده است، افزود: کشاورزان باید با کم‌ترین مصرف بیشترین سطح تولید را داشته باشند.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار و سیستم انتقال آب با لوله، استفاده از کشت مناسب با حداقل استفاده از آب و جلوگیری از کشت پنبه و چغندرقند به علت مصرف زیاد آب از جمله راهکارهای مصرف بهینه آب است.

پورتقی گفت: کشاورزان باید با جلوگیری از آبیاری سنتی و پراکنده در مصرف درست آب دقت لازم را داشته باشند.

وی طرح تجمیع اراضی را یکی از راه‌های مهم در مصرف دقیق آب دانست و از کشاورزان خواست در تمامی چاه‌‌ موتورها کنتور هوشمند نصب کرده و مصرف درست آب را مدیریت کنند.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی خراسان‌ جنوبی خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر به شهرستان‌ها برای انتقال آب با لوله، اعزام کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و تعیین الگوی مناسب با اقلیم هر منطقه، اختصاص اعتبارات به آب و خاک برای یکپارچه‌سازی اراضی، ترویج و معرفی کودهای مناسب و حمایت از کشاورزانی که در تأمین علوفه استان نقش داشته‌اند، شد.

پورتقی با بیان اینکه اعتبارات صندوق توسعه بخش کشاورزی استان باید افزایش یابد، ادامه داد: در صورت راه‌اندازی این صندوق در شهرستان‌ها تمامی کشاورزان می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: در مرکز استان تنها افرادی می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند که دارای شرکت سهامی زراعی و یا تولیدی باشند.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به افزایش بی‌رویه تورم خواستار خرید عمده لوله پلی‌اتیلن که در آبیاری لوله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، شد و خاطرنشان کرد: این لوله‌ها باید با قیمت مناسب بین کشاورزان توزیع شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید