Iranian Agriculture News Agency

صدور 57 فقره جواز تاسیس تولید و بسته‌بندی میوه جات خشک در آذربایجان غربی/ تولید سالانه چهار هزار تن برگه زردالو

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال 27 هزار و 333 تن زردآلو از باغات استان برداشت شد که آذربایجان غربی رتبه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

صدور 57 فقره جواز تاسیس تولید و بسته‌بندی میوه جات خشک در آذربایجان غربی/ تولید سالانه چهار هزار تن برگه زردالو

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال 27 هزار و 333 تن زردآلو از باغات استان برداشت شد که آذربایجان غربی رتبه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عبداله فتح اله زاده با بیان این مطلب افزود: از کل سطح زیرکشت باغ های زردآلو در استان سه هزار و 920 هکتار بارور و 407 هکتار غیر بارور است.

وی بیان کرد: شهرستان ارومیه با 11 هزار و 500 تن تولید دارای رتبه اول در استان بوده وشهرستان های شاهین دژ، مهاباد، سلماس، خوی و ماکو نیز به ترتیب رتبه های بعدی در سطح زیرکشت و تولید زردآلو را در اختیار دارند.

فتح اله زاده اظهار کرد: از محصول تولیدی 70 درصد به صورت تازه خوری و بقیه یا به سایر استان ها ارسال شده و یا جذب صنایع تبدیلی و تکمیلی می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون سه واحد فعال تولید برگه زردآلو در استان وجود دارد و از هر چهار کیلوگرم محصول تر، یک کیلوگرم محصول برگه به دست می آید.


تولید سالانه 4000 تن برگه زردالو

این مسئول اضافه کرد: تولید چهار هزار تن محصول برگه از ظرفیت های این واحد های فعال است که در شهرستان های سلماس و میاندوآب مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این واحدها تعدادی نیز به صورت فصلی به تولید برگه مشغول هستند.

پرویز تومرائی، مدیر صنایع کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه برگه زرد آلو، قیسی و یا چیپس زردآلو از محصولات خشک و فرآوری شده میوه تازه زرد آلو است، افزود: در تولید چیپس زرد آلو به وسیله اسلایسر به صورت صفحهات بسیار ناز ک بریده شده و پس از خشک کردن مورد مصرف قرار می گیرد و ارزش تجاری هر کیلو چیپس زردآلو بین 30 تا 40 هزارتومان فروخته می شود.

تومرائی اضافه کرد: قیسی از نظر تجاری بعد از چیپس زردآلو در رتبه دوم قرار گرفته بین 10تا 18 هزار تومان هرکیلو بفروش می رسد، بهترین قیسی تولیدی از زردآلویی بنام زردآلوی اردو بادی است که در بسته های یک یا دو کیلویی بسته بندی می شوند که به قیسی سکه ای معروف است.

وی ادامه داد: پس از آن برگه زردآلو از نظر تجاری در رتبه سوم قرار می گیرد ، استان آذر بایجان غربی با سطح زیر کشت 4327 هکتار باغ زردآلو با واریته های محلی عسکرآباد، اردو باد و قره تبرزه با تولید بیش از 27هزار تن زردآلو رتبه چهارم در تولید زردآلو را در کشور به خود اختصاص داده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: عمده تولیدت زردآلوی استان به صورت تازه خوری در داخل کشور مصرف و یا به کشور های همسایه صادر و یا به صورت قیسی، برگه و یا چیپس زردآلو به صورت سنتی در آفتاب و یا به صورت صنعتی خشک می شوند.

تومرائی ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به ویژه صنایع غذایی در قطب‌های تولید محصولات می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره تولید منجر به تولید محصولات با فرآوری بالای تنوع غذایی شود.

وی همچنین تاکید کرد: گسترش صنایع کشاورزی موجب ارتقاء سطح بهره‌ وری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد بهره‌برداران، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات و در نهایت توسعه بخش کشاورزی و تحقق شعار اشتغال و تولید پایدار در بخش کشاورزی می شود.

مدیر صنایع کشاورزی استان با بیان اینکه خشک کردن میوه ها، یکی از روش های جلوگیری از فساد میکروبی آنها است، افزود: خشک کردن زرد آلو علاوه بر اینکه اثر نگهدارندگی روی محصول دارد و می تواند ماندگاری آن را افزایش دهد، وزن و حجم آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش می دهد و در نتیجه از هزینه های حمل و نقل و ذخیره سازی می کاهد و می تواند باعث ارزش افزوده در محصول تولیدی شود.


صدور 57 فقره جواز تاسیس برای تولید و بسته‌بندی میوه‌جات خشک در استان

تومرائی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب استان زمینه خوبی بر تولید تجاری و فرآوری این محصول در استان فراهم است، یاد آورشد: تا کنون تعداد 57 فقره جواز تاسیس برای تولید و بسته بندی میوه جات خشک با ظرفیت اسمی 43 هزار و 660 تن در سطح شهرستان های ارومیه، اشنویه ، سلماس، نقده، خوی، مهاباد و میاندوآب و 3 فقره پروانه بهره برداری انواع تولید و بسته بندی میوه جات خشک با ظرفیت اسمی 3 هزار و 15 تن در سطح شهرستان های سلماس و میاندوآب از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شده است .

وی تاکید کرد: این آمار نشان می دهد میل و اقبال عمومی جهت روی آوری به فرآوری میوه های خشک در استان رو به افزایش است و دولت نیز در این زمینه قدم های خوبی درجهت حمایت از صاحبان این صنایع برداشته و تسهیلات و امکانات مناسبی برای توسعه واحدهای بسته بندی و میوه های خشک کنی به متقاضیان در سطح استان ارائه می شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید