Iranian Agriculture News Agency

در سه ماهه دوم امسال

فیلیپین؛ رشد محصولات زراعی و طیور افزایش و تولیدات دام و شیلات کاهش یافت

بر اساس داده های مرکز آمار فیلیپین (PSA)، بخش کشاورزی این کشور در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته مشابه، 6.18 درصد گسترش یافته که رشدی به میزان 5.72 درصد در نیمه اول امسال را به همراه داشته است.

فیلیپین؛ رشد محصولات زراعی و طیور افزایش و تولیدات دام و شیلات کاهش یافت

بر اساس داده های مرکز آمار فیلیپین (PSA) ، بخش کشاورزی این کشور در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته مشابه، 6.18 درصد گسترش یافته که رشدی به میزان 5.72 درصد در نیمه اول امسال را به همراه داشته است.

به گزارش ایانا از "بیزینس اینکوایرر"، ارزش تولیدات کشاورزی حدود 210 میلیارد پزو (با قیمت های ثابت و یا پس از تنظیم اثرات تورم) است که میزان رشد خود را در سه ماهه اول امسال نسبت به کاهش سال 2016 حفظ کرده است.

بخش کشاورزی فیلیپین در دوره مشابه سال گذشته 2.34 درصد کاهش داشت که به دلیل طغیان های طولانی مدت خشکسالی و خسارات ناشی از طوفان های شدید لاندو (Lando) و نونا (Nona) بود.

با توجه به قیمت های فعلی، رشد در سه ماهه دوم سال جاری 11.41 درصد با ارزش تولیدی به مبلغ 422.36 میلیارد پزو بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار فیلیپین، نتایج ترکیب زیر مجموعه های مختلف این بخش در سه ماهه دوم امسال نشان می دهد که رشد محصولات زراعی و طیور افزایش داشته در حالی که تولیدات دام و شیلات کاهش یافته است. بزرگترین مشارکت در تولید محصولات بخش کشاروزی متعلق به محصولات زراعی با سهم 50.75 درصد بوده است. رشد این تولیدات 11.72 درصد و به مبلغ 231.61 میلیارد پزو به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب و استفاده از بذرهای با کیفیت بوده است.

این گزارش اشاره می کند که بهبود تولیدات و قیمت در زیر مجموعه محصولات زارعی به دلیل تغییر ناگهانی درآمدهای ناخالص سیر است که ظاهراً به علت ادعای رشد 101.91 درصدی تجدید فعالیت اتحادیه صاحبان تولید سیر می باشد.

کل تولید ناخالص داخلی زیر مجموعه دامداری 1.38 درصد کاهش یافته است. به استثنای محصولات لبنی، تولید کلی تمامی ترکیبات به دست آمده از این بخش کاهش داشته است. کم شدن تعداد کشتار حیوانات، عامل این کاهش است، زیرا مزارع ذخایر حیوانات را برای اهداف پرورش حفظ می کنند.

همچنین تولیدات در زیر مجموعه شیلات، به دلیل اجرای دقیق سیاست "بدون ثبت نام؛ هیچ ماهگیری وجود ندارد"، 2.93 درصد کاهش یافته و سایر قوانین نیز بر حجم تخلیه و تکرار عملیات ماهیگیری در برخی استان ها تأثیر داشته است. در قیمت های فعلی، هنوز این زیر مجموعه 63.51 میلیارد پزو درآمد دارد که 4.4 درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

در زیر مجموعه تولید طیور، 55.32 میلیارد پزو درآمد داشته که در مقایسه با سال گذشته 10.07 درصد افزایش یافته است. کاهشی که در سه ماهه بعدی انتظار می رود به علت شیوع آنفلو آنزای پرندگان در شهر سن لوییز (San Luis) ، استان پامپانگا (Pampanga) است که تأثیر منفی بر عرضه و تقاضای مرغ دارد.

به طور میانگین، با توجه به قیمت های ثبت شده در تمامی زیر مجموعه های بخش کشاورزی، قیمت کلیه محصولات مزرعه در طول سه ماهه دوم 4.93 درصد افزایش یافته است. در نیمه اول امسال، به طور میانگین، افزایش قیمت 4.17 درصدی به ثبت رسیده است.

پانوشت:

1. Philippine Statistics Authority

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید