Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران به ایانا خبر داد:

ضرر 400 میلیون دلاری بخش دامپروری به‌دلیل توقف صادرات دام/ مجوز واردات لاشه میش داده نمی‌شود

از سال گذشته که صادرات دام زنده متوقف شد، بخش خصوصی نتوانست از این مسیر درآمد ارزی داشته باشد و به همین دلیل حدود 400 میلیون دلار ضرر کرد.

ضرر 400 میلیون دلاری بخش دامپروری به‌دلیل توقف صادرات دام/ مجوز واردات لاشه میش داده نمی‌شود

از سال گذشته که صادرات دام زنده متوقف شد، بخش خصوصی نتوانست از این مسیر درآمد ارزی داشته باشد و به همین دلیل حدود 400 میلیون دلار ضرر کرد.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره حوزه تجارت دام و گوشت قرمز گفت: به‌دلیل توقف صادرات دام زنده از بهمن سال گذشته، تجار و بازرگانانی که در این بخش فعالیت داشتند، نتوانستند دام مازاد را به خارج از کشور بفرستند. بنابراین در نهایت بخش تولید در این فرایند متضرر می‌شود.

منصور پوریان با اشاره به اینکه هرساله صادرات دام زنده سبک به کشورهای حوزه خلیج فارس، سالانه حدود 700 میلیون دلار ارز به کشور وارد می‌کرد، افزود: اکنون که این مسیر بسته شده، در هفت ماه گذشته از ورود حدود 400 میلیون دلار ارز به کشور جلوگیری شد که این موضوع به نفع دامپروری کشور نیست.

به گفته وی، تولید در سال‌های گذشته برای فعالان عرصه دامپروری به‌ویژه دام سبک، چندان صرفه اقتصادی نداشت و به‌عنوان مثال، ماهانه برای نگهداری 600 راس دام، حدود 40 میلیون تومان هزینه می‌شد، اما اکنون با توجه به قیمت خرید و هزینه‌هایی که برای دامدار مطرح است، این کسب‌وکار تا حدودی صرفه اقتصادی پیدا کرده است. در حالی که توقف صادرات، می‌تواند دوباره این چرخه را معیوب کرده و دامدار را با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو کند.

پوریان عنوان کرد: هرچند با خروج ایران از بازارهای منطقه، رقبای تجاری خلأ موجود را پر کردند، اما باید دوباره برای به دست آوردن این بازارها تلاش کرد و در آنها حضوری مستمر داشت. البته باید گفت که این کار بسیار دشواری است و به راحتی نمی‌توان به جایگاه قبلی در منطقه بازگشت. بنابراین نباید با تصمیمات متغیر، فرصت‌ها را از بخش خصوصی گرفت.

وی معتقد است: مسئولان می‌توانند برای بازرگانانی که توانایی قوی برای تجارت دارند، به ازای ورود لاشه از آسیای میانه، مجوز خروج مازاد دام ایرانی را صادر کنند. به عبارتی خروج هر رأس دام، مشروط بر ورود لاشه از خارج باشد. زیرا بارها مسئولان نیز به این نکته اذعان داشته‌اند که واردات و صادرات، باید در یک تعادل و توازن منطقی قرار بگیرد. در حالی که اکنون برای تنظیم بازار داخلی، جلوی صادرات دام را گرفته‌ایم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

سخنان این نماینده بخش خصوصی در حالی است که پیش از این معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، به ایانا گفته بود: "تمام حرف صادرکنندگان دام، تسهیل از سر گیری صادرات است که البته حرف درست و قابل قبولی است، اما اکنون ذهنیت مردم متأثر از برخی جریان سازی‌های رسانه‌ای نادرست و تشویش‌برانگیز، نسبت به این موضوع مکدر شده و به محض شنیدن نخستین خبر صادرات دام، این موضوع را عامل گرانی تلقی می‌کنند. در حالی که واقعیت چیز دیگری است و اکنون این بخش به ناگزیر دچار محدودیت اجباری شده است. در حال حاضر، کشورهای عربی مانند کویت، دام زنده ایرانی را به قیمت گوشت آماده از ایران خریداری می‌کنند. از آن طرف نیز واردات این محصول با قیمتی پایین‌تر می‌تواند صورت بگیرد. به‌عنوان مثال، کویتی‌ها گوسفند زنده ایرانی را هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان از ما خریداری می‌کنند، ما هم می‌توانیم گوسفند بدون دنبه را به قیمت ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم وارد کنیم. اینکه چرا این کار انجام نمی‌شود، به ذهنیت منفی ایجاد شده در میان مردم ارتباط دارد."

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در بخش دیگری از سخنانش گفت: متأسفانه با وجود دلایلی که برای ورود لاشه میش دیده می‌شود، اما هنوز مسئولان مربوطه مجوز واردات این محصول را صادر نکرده‌اند.

پوریان توضیح داد: بنابراین در حال حاضر همچنان واردات تک بعدی لاشه بره ادامه داشته و این امر نمی‌تواند تمام نیاز بازار را جوابگو باشد. زیرا بسیاری از اقشار جامعه خواهان این نوع گوشت قرمز هستند.

وی، با بیان اینکه بیشتر استان‌های جنوبی کشور، گوشت منجمد گوسفندی مصرف می‌کنند، افزود: چه ایرادی دارد که لاشه میش با هدف انجماد وارد کشور شده و بخشی از نیاز را تامین کند؟ اگر این اتفاق نیفتد، میش‌های داخلی که می‌توانند مولد باشند و بره‌زایی کنند، به مرور از گله‌ها حذف شده و در نتیجه آینده دامداری کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد./

V-960607-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید