Iranian Agriculture News Agency

احیای دریاچه ارومیه 200هزار میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد/ دیگر اجازه احداث کارخانه فولاد نمی‌دهیم مگر کنار دریا/ مصرف آب در ایران باید به نصف کاهش یابد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه در حال اجراست اما برای این منظور به 200 هزار میلیارد ریال نیاز است و این در حالی است که با محدودیت منابع مالی روبرو هستیم.

احیای دریاچه ارومیه 200هزار میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد/ دیگر اجازه احداث کارخانه فولاد نمی‌دهیم مگر کنار دریا/ مصرف آب در ایران باید به نصف کاهش یابد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه در حال اجراست اما برای این منظور به 200 هزار میلیارد ریال نیاز است و این در حالی است که با محدودیت منابع مالی روبرو هستیم.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، عیسی کلانتری عصر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اردبیل با بیان این مطلب افزود: تاکنون برای اجرای برنامه‌های احیا این دریاچه 20 تا 30 هزار میلیارد ریال صرف شده است.

وی بیان کرد: به هر حال برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه رو به جلو است و امیدواری برای احیای این دریاچه در یک بازه زمانی 10 ساله وجود دارد و با توجه به وضعیت اختصاص اعتبار به نظر می‌رسد این زمان افزایش پیدا کند.

عراق و سوریه منشاء ریزگردها هستند

کلانتری درباره مشکل ریزگردها گفت: عراق و سوریه مهم ترین منشاء ریزگردها در منطقه هستند، بیش از 2 میلیون هکتار زمین در عراق تخریب و یا بدون کشت رها شده که نقش مهمی در تولید ریزگرد دارد.

وی با بیان اینکه 30 درصد ریزگردها منشاء داخلی دارند بیان کرد: در ایران 28 نقطه عامل ایجاد ریزگرد شناسایی شده که چهار نقطه آن در استان خوزستان واقع می‌باشد.

کلانتری بیان کرد: تخریب اراضی زراعی و مراتع و نیز خشک شدن تالاب ها از عوامل اصلی ایجاد ریزگردها در داخل و خارج از کشور هستند.

بزرگترین مشکل کشور آب است

وی بحران آب در کشور را جدی و بزرگترین مشکل کشور را بحث منابع آبی دانست و گفت: رفع مشکلات حوزه آب مختص یک وزارتخانه یا سازمان نیست.

کلانتری افزود: اقدام اساسی در زمینه مدیریت منابع آب و صرفه جویی باید صورت گیرد و در این راستا نیازمند کاهش برداشت و مصرف آب به مقدار دست کم 45 میلیون متر مکعب هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر حفظ و حراست از منابع خدادادی در کشور تاکید کرد و گفت: 12 درصد مناطق کشور تحت حفاظت این سازمان قرار دارد.

کلانتری بیان کرد: در وضعیت فعلی میزان آب تجدیدپذیر در کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب است در حالی که میزان مصرف به ۹۷ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی افزود: مشکل آب می‌تواند موجب تخریب و یا نابودی تمدن‌ها شود. بر همین اساس مسئله آب باید فراتر از یک وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته و مصرف و پیامدهای آن مورد قبول واقع شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران باید برای آب برنامه مدونی داشته باشد و بین بیکاری یک میلیون کشاورز و یا از بین رفتن کشور انتخاب کند.

دیگر اجازه احداث کارخانه فولاد نمی‌دهیم مگر کنار دریا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سئوالی در خصوص ممانعت از توسعه معادن در مناطق تحت حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در صورتی که توسعه متوازن باشد مشکلی نداریم.

وی افزود: از چابهار تا جاسک سواحل ما حفاظت شده است و صنعت فولاد کشور باید به کنار دریا برود و ما دیگر اجازه احداث کارخانه فولاد نمی‌دهیم و در واقع ما نیازمند جابجایی مناطق هستیم.

کلانتری با اشاره به بیکاری ۴ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی اضافه کرد: ما نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه توسط بخش خصوصی هستیم و هر کجا توسعه متوازن باشد حتی مشکلی با جابجایی مناطق نداریم؛ در عین حال ضروری است ۱۲ درصد از مساحت کشور در چهارچوب مناطق ۴ گانه مناطق حفاظت شده قرار گیرد.

کلانتری در پاسخ به سئوالی در خصوص برنامه‌های حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید متذکر شد: ما به وظیفه حفاظتی خود عمل می کنیم اما مردم در این زمینه بیشتر باید مشارکت کنند و انتظار می‌رود فرهنگ عمومی حفاظت محیط زیست افزایش یابد.

وی به تشکیل معاونت اجتماعی در سازمان محیط زیست اشاره و تاکید کرد: لازم است فرهنگ عمومی جامعه نسبت به محیط زیست ارتقا یابد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید