Iranian Agriculture News Agency

افتتاح اولین بانک ژن ماهیان خاویاری جهان در گیلان

اولین بانک ژن ماهیان خاویاری جهان در انستیتو بین المللی ماهیان خاویاری ایران در رشت افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افتتاح اولین بانک ژن ماهیان خاویاری ایران در انستیتو بین المللی ماهیان خاویاری ایران واقع در سد سنگر شهرستان رشت با حضور استاندار گیلان، رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران، رییس انستیتو ماهیان خاویاری، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و جمعی از مدیران این استان انجام شد.

رییس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری در مراسم افتتاح این مرکز گفت: ذخایر ماهیان خاویای دریای خزر طی دو دهه اخیر بشدت کاهش یافته و روندی نزولی را طی می کند.

دکتر 'محمد پورکاظمی' افزود: براساس آمار و بررسی های تحقیقاتی، بیم آن می رود که در صورت تداوم وضع موجود، میزان خاویار در دریای خزر تا 14 سال آینده به صفر برسد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مؤثر برای حفظ گونه های با ارزش تاس‌ماهیان خزر و زمینه سازی برای تحقیقات آینده، تشکیل بانک ژن ماهیان خاویاری بود که با تلاش فراوان در دور اول سفرهای استانی رییس جمهوری به گیلان به تصویب رسید و با تخصیص 15 میلیارد ریال اعتبار، این مرکز شروع به کار کرد و طی سه سال به ثمر رسید.

رییس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری خاطرنشان ساخت: هدف اصلی تاسیس مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری تشکیل بانک ژن از طریق جمع‌آوری، ذخیره سازی ماهیان خاویاری با منشاء ژنتیکی بومی کشور و از سوی دیگر حفظ و نگهداری درازمدت سلول های جنسی ، ژن ها ، بافت و DNA انواع تاسماهیان دریای خزر است.

وی بیان داشت: با ساخت این مرکز، برنامه ریزی ژنتیکی و ارایه یک مدل برای احیای ذخایر تاس‌ماهیان بومی کشور فراهم می شود تا با بهره گیری از فناوری های نوین، گله های مولد با شناسنامه ژنتیکی، لاین های سلولی، بانک اسپرم و بانک بافت گونه های خاویاری کشور معرفی و مورد بهره برداری قرار گیرند.

پورکاظمی ادامه داد: این مرکز از بانک ژن از بخش های زنده و غیرزنده تشکیل شده که می تواند با برنامه ریزی موثر و هماهنگ موجب حفظ و احیای خزانه ژنتیکی گونه های درخطر انقراض خاویاری شود.

وی گفت: چنین مرکز بانک ژن اختصاصی تاکنون در هیچ کشوری تاسیس نشده و راه اندازی این مرکز مهم در کشور می تواند به عنوان گنجینه ای از گونه های محافظت شده ، تضمینی برای درآمدهای حاصل از فروش و صادرات خاویار کشور در آینده و مبادلات علمی در سطح جهانی شود.

وی افزود: فعالیت اصلی بانک ژن تاس‌ماهیان کشور در سه محور بانک زنده انواع تاسماهیان در حوضچه های بتنی ، استخرهای خاکی در قالب گله های مولدین، بانک ژن اسپرم، سلول های بنیادی و بانک دی ان ای (DNA ) و ژن های مهم اقتصادی ، لاین های سلولی و نگهداری انواع بافت تاسماهیان است.

رییس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری ادامه داد: تاکنون پنج هزار نمونه بافت و DNA از انواع ماهیان خاویاری دریای خزر جمع آوری و در فریزرهای با 80 درجه سانتی گراد زیرصفر ذخیره سازی شده و بیش از 400 نمونه بافت از انواع تاسماهیان رودخانه ولگا روسیه، رودخانه اورال قزاقستان، رودخانه کورای جمهوری آذربایجان و آب‌های خزر شمالی و میانی جمع آوری و در این مرکز نگهداری می شود.

وی افزود: اسپرم پنج گونه از ماهیان خاویاری نیز با قدمت 10 ساله و با استفاده از فریزر قابل برنامه‌ریزی کامپیوتری و در سرمای 196 درجه سانتی گراد زیرصفر، ذخیره سازی شده است.

پورکاظمی اضافه کرد: بیش از یک هزار میلی لیتر از اسپرم ماهیان خاویاری در این بانک به صورت منجمد نگهداری می شود و نگهداری از بافت های نمونه تا 30سال و اسپرم تا یکصد سال در این مرکز میسر است تا هنگام نیاز تکثیر و عرضه شود.

وی گفت: تاکنون برای راه اندازی آزمایشگاه انجماد اسپرم دو کارگاه آموزشی بین المللی با حضور اساتید دانشگاه های پاریس و جمهوری چک و دو کارگاه آموزشی ملی در سمپوزیوم های مختلف برگزار شده است.

به گزارش ایرنا، در سال 1376 انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری با هدف حفاظت از ذخایر ژنتیکی تاس ماهیان دریای خزر و بهره برداری پایدار از این ذخایر و ایجاد بستر لازم برای معرفی توانمندی های علمی کشور در بخش سنگر شهرستان رشت فعالیت خود را آغاز کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید