Iranian Agriculture News Agency

جذب ۴۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۴ سال گذشته


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از جذب ۴۳۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی طی چهار سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی با تاکید بر اینکه این جشنواره فرصتی است تا دولت‌مردان زحمات و خدمات خود را به مردم ارائه دهند، اظهار کرد: خوشبختانه به پشتوانه دیپلماسی از تحریم‌های ظالمانه عبور کرده‌ایم و امروز کشور دریچه‌های تعامل با دنیا را به‌ویژه در حوزه اقتصادی می‌گشاید. همچنین ارتباطات مالی برقرار شده و در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات جدی تولیدکنندگان برای تامین منابع مالی و نقل و انتقالات برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است، ادامه داد: حذف واسطه‌های بین‌المللی که در دوران تحریم به ویژه در بخش‌های صنعتی شکل گرفته بود و برقراری ارتباطات حمل و نقل بین‌المللی، از جمله اقدامات دولت یازدهم به‌شمار می‌رود. این در حالی است که برای صادرات و واردات مشکلات جدی داشتیم.

مونسان یادآور شد: در بخش نفت بازارهای خود را از دست داده بودیم و توانایی انتقال درآمد از قبل آنچه را می‌توانستیم بفروشیم نداشتیم. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که ایران در بازه زمانی کوتاهی سهم خود را از بازار نفت پس بگیرد ولی این مهم به تدبیر وزارت نفت دولت یازدهم محقق شد. قیمت نفت در دولت دهم تا ۱۰۴ دلار افزایش یافت اما الان به ۴۴ دلار رسیده است و اگر کاهش شدید قیمت نفت با کاهش صادرات همراه بود بحران‌های جدی اقتصادی شکل می‌گرفت.

مشاور رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به میزان ۱۷ هزار میلیارد تومان به صنایع از جمله صنایع کوچک کمک مالی کرد و زمانی که نرخ ایجاد اشتغال خالص به صفر رسیده بود، دولت یازدهم توانست در سال ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کند. علاوه بر این، سازمان میراث‌ فرهنگی طی دولت یازدهم توانست به صادراتی معادل ۲۳۷ میلیون دلار دست یابد و شاهد افزایش شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی بودیم.

وی با اشاره به افزایش دوبرابری درآمدهای ارزی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵، تصریح کرد: رشد اشتغال و کاهش بیماری، همچنین واگذاری ۳۲ هزار واحد مسکن مهر از دیگر اقدامات دولت یازدهم به شمار می‌رود. علاوه بر این، طی دولت یازدهم با افزایش چشم‌گیر واگذاری تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید مواجه بودیم و در همین راستا امیدواریم که زنجان در گردشگری و خدمات شاخص‌های خود را ارتقا ببخشد.

مونسان ادامه داد: باید برای توسعه در سطح ملی و استانی به سراغ پتانسیل‌های بخش غیردولتی برویم و کافی است که کمی زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود. متاسفانه سرمایه‌گذاران ما در بوروکراسی اداری گیر می‌کنند و گاهی با نگاه تنگ‌نظرانه مواجه می‌شوند. در حالی که استان با تکیه بر بودجه دولتی صرف، از رشد رو به جلو برخوردار نخواهد شد.

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: برای جذب درآمد از بخش‌های غیردولتی، باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران طرح‌های خود را ارائه دهند تا استان نیز پایه توسعه خود را روی بخش غیردولتی بنا کند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان نیز در ادامه گفت: باید برای توسعه کشور و استان روی ظرفیت بخش خصوصی تکیه کنیم.

اسدالله درویش‌امیری با بیان اینکه همه ما موظفیم که زمینه حضور فعالان بخش خصوصی را فراهم کنیم، افزود: نباید بین کارکنان دولت و بخش خصوصی تنگ‌نظری حاکم باشد؛ چرا که باعث بدنامی دستگاه می‌شود و همه تلاش‌های صادقانه دولت‌مردان را زیر سئوال می‌برد. نباید مردم را به انجام امور خود در ادارات سرگرم کنیم. در حالی که رشد و تعالی و تکامل جامعه از طریق مردم سرعت می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه نباید کار امروز را به فردا بسپاریم، ادامه داد: مدیری نمونه است که در ایجاد شغل، سرمایه‌گذاری و حل مشکلات به موقع و با سرعت تصمیم بگیرد و خدمات‌دهی مطلوب به مردم و ارباب‌رجوع را مدنظر قرار دهد. متاسفانه امروز بخش خصوصی از برخی دستگاه‌های اداری ناراضی و دلخور است. از این رو مدیران باید بر رفتار کارکنان نظارت داشته باشند.

درویش‌امیری خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم کار خود را همزمان با آغاز برنامه ششم توسعه آغاز کرد و توسعه همه جانبه کشور نیز باید بر برنامه ششم متکی باشد. این در حالی است که طی هفته دولت ۶۳۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۴۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه گاهی به خاطر عدم تصمیم‌گیری به موقع کار روی زمین می‌ماند، تصریح کرد: یکی از تعهدات رئیس‌جمهور در سال ۹۳ گازرسانی به همه شهرها و روستاها بود و امروز خوشبختانه با بهره‌مندی نوربهاری‌ها از نعمت گاز، هیچ شهرنشینی بدون گاز به سر نمی‌برد. همچنین امسال بیش از ۶۳ روستای استان زنجان به روستاهایی که از نعمت گاز بهره‌مند هستند، اضافه شدند.

به گزارش ایسنا، در جشنواره شهید رجایی امسال، اداره‌کل آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در گروه علمی، فرهنگی و آموزشی، اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی در گروه عمومی، اجتماعی و قضایی، برق منطقه‌ای در گروه شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌ها و سازمان جهادکشاورزی در گروه زیربنایی و تولیدی به عنوان دستگاه برتر انتخاب شدند.

معاون رئیس‌جمهوری بعد از اتمام مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی، طرح توسعه هتل بزرگ پنج‌ستاره زنجان را کلنگ‌زنی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید