Iranian Agriculture News Agency

تخریب سالانه باغ‌های پسته


رییس انجمن پسته ایران از خشک شدن باغات پسته کشور در اثر کم آبی خبر داد و گفت: براساس برآوردها سالانه بین ٨ تا ١٢ هزار هکتار باغ پسته به دلیل کمبود آب و شوری خاک از بین می‌رود که ادامه این روند نگران‌کننده است.
«محسن جلال‌پور» افزود: در سال‌های اخیر و به دلیل خشکیدگی سطح زیرکشت پسته به حدود ٣٥٠ هزار هکتار باغ نهال و پسته رسید، در حالی که در دهه ١٣٨٠ سطح زیرکشت باغات پسته کشور بیش از ٤٠٠ هزار هکتار بوده است. وی با بیان اینکه اکنون پسته در ١٩ استان کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: بخش عمده خشک شدن باغات این محصول مربوط به استان کرمان به دلیل قدمت و سابقه طولانی تولید این محصول است. به تازگی استان‌های پسته‌خیز دیگر نیز با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند.
رییس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران پسته را از محصولات منحصر به فرد و دارای جایگاه صادراتی برشمرد و گفت: ایران در تولید پسته رتبه دوم و در صادرات رتبه اول جهان را دارد، بنابراین کاهش تولید می‌تواند تولیدکنندگان و منافع ملی را با خطراتی مواجه کند، زیرا سالانه بخشی از ارز کشور از محل صادرات این محصول تامین می‌شود. جلال‌پور تصریح کرد: سالانه بخش عمده پسته ایران وارد بازارهای جهانی می‌شود اما نگرانی ما از نابسامان بودن وضعیت تولید این محصول در اثر کمبود آب، نبود مکانیزاسیون مناسب، یکپارچه نبودن باغات و نداشتن سیستم‌های آبیاری تحت فشار مناسب این محصول است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید