Iranian Agriculture News Agency

5 کشور با اهداف بلندپروازانه برای صادرات محصولات کشاورزی

زیمباوه در صدر پنج کشور صادر کننده محصولات تازه قرار گرفت/شبکه های ارتباطی و ابزارهای پیشرفته نقش مهمی در حفظ تازگی محصولات دارد

تقاضای جهان برای محصولات تازه رو به افزایش است و زمان آن فرا رسیده تا اطمینان حاصل شود که مواد فاسد شدنی مانند گل ها، میوه ها و سبزیجات، ماهی، گوشت و دیگر محصولات بدون از دست دادن تازگی به مقصدشان می رسند.

زیمباوه در صدر پنج کشور صادر کننده محصولات تازه قرار گرفت/شبکه های ارتباطی و ابزارهای پیشرفته نقش مهمی در حفظ تازگی محصولات دارد

تقاضای جهان برای محصولات تازه رو به افزایش است و زمان آن فرا رسیده تا اطمینان حاصل شود که مواد فاسد شدنی مانند گل ها، میوه ها و سبزیجات، ماهی، گوشت و دیگر محصولات بدون از دست دادن تازگی به مقصدشان می رسند. با توجه به این که این گونه کالاها به زمان و دما حساس هستند، باید دقت شود تا طراوت خود را نیز حفظ کنند. شبکه های ارتباطی و ابزارهای پیشرفته نقش مهمی در این مسیر ایفا می کنند. در این مسیر ، این تنها تولیدکنندگان نیستند که باید کیفیت و کمیت را ارائه دهند، بلکه این شامل تلاش های جمعی بین ذی نفعان درگیر در زنجیره تامین مانند حمل و نقل ، خطوط هوایی، فرودگاه ها، شرکت های تدارکات می شود.

به گزارش ایانا از سایت " ا ستیت تایمز "، با توجه به گزارش پانالپینا ( Panalpina ) (1)، پنج کشور در زمینه صادرات محصولات تازه دارای اهداف بلند پروازانه ای هستند، که به شرح این کشورها پرداخته شده است:

زیمبابوه

به رغم صادرات بالا در زمینه طلا، تنباکو خام، آلیاژ، الماس و شکر خام که توسط سازمان دیده بان پیچیدگی اقتصادی( Observatory of Economic Complexity )گزارش شده است، زیمبابوه به عنوان تولید کننده موفق در زمینه تمشک، بلو بری و مارچوبه شناخته شده که محصول سنتی امریکای لاتین محسوب می شوند.

در شمال استان ماشونالاند در میدلندز و جنوب استان ماسوینگو محصولات با ارزش بالا از جمله تمشک، بلوبری و میوه های هسته دار رشد می کنند. درحالی که اکثر محصولات خوراکی کشور به زنجیره های سوپرمارکت در اروپا، به ویژه در انگلستان صادر می شوند. بسیاری از تولیدکنندگان داخلی فرصت های رشد را مشاهده کرده اند و مایلند تا با افزایش تولید، به بازارهای غربی بیشتری بپیوندند .

آنگولا

پیش از جنگ داخلی بین سال های 1975-2002، که تولید کشاورزی متوقف و میلیون ها نفر آواره شدند، آنگولا صادر کننده عمده میوه و در تمام محصولات کشاورزی به جز گندم خوکفا بود. امروز، نفت 91 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده و به دنبال آن الماس، با سهم 5 درصدی قرار دارد. با این حال، کشور در حال حاضر از مزایای استفاده از خاک بارور و آب وهوا، برای تولید سالیانه مرکبات بهره می برد.

این درحالی است که 90 درصد از مزارع آنگولا در مقیاس کوچک یا متوسط ​​هستند و به صورت عمومی اختصاص دارد، اما دولت طرح هایی برای کمک به کشت محصولات با ارزش بالا برای صادرات به اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد.

در حال حاضر استان های بنگوئلا، هوامبو، هویلا و موکزیکو دارای برنامه ای در زمینه مرکبات هستند، در عین حال آنگولا با توجه به پتانسیل اش، می تواند در آینده نزدیک با آفریقای جنوبی به عنوان صادر کننده میوه رقابت کند. نکته قابل توجه آن که در آنگولا تنها 10 درصد از 58 میلیون هکتار زمین های کشاورزی ، قابل دسترس است.

آذربایجان

مانند آنگولا، نفت خام و مشتقات آن، صادرات برتر آذربایجان محسوب می شوند و شکر و مغزها در جایگاه بعدی قرار دارند. این در حالی است که با داشتن حداقل هزینه تولید و شرایط جغرافیایی مطلوب شامل 9 منطقه از 11 منطقه آب و هوایی، آذربایجان، یکی از نخستین مکان های فعالیت های کشاورزی است،
به طوری که به صادرکننده بزرگ در زمینه محصولات تازه تبدیل شده است.


درحالی که تقریبا 40 درصد از نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند، اگرچه زمین های کوچک میان کشاورزان پس از اصلاحات ارضی شوروی تقسیم شده است، اما از سویی به عنوان مانعی برای کاشت در مقیاس بزرگ به شمار می رود، چراکه این نوع کشت برای معاملات تجارت مستقیم مناسب تر است.

این درحالی است که کشاورزان آذربایجان به خوبی سازمان یافته اند و با دولت ها و همکاران خارجی کار می کنند. میوه های تازه از قبیل بلوبری همچنین سبزیجات تازه، کالاهای صادراتی آذربایجان هستند، به طوری که این کشور اولویت نخست را در استانداردهای ایمنی مواد غذایی مطابق با مقررات اتحادیه اروپا قرار داده است. گفتنی است، دگرگونی کشاورزی در کشور تحت روش مناسب در حال انجام است و از سال 2005 آذربایجان تولید میوه و توت تازه خود را دو برابر کرده است.

باید به این نکته اشاره کرد، صادرات میوه آذربایجان در سال 2016، به 182 هزار تن رسید که از سال 2015 به میزان 27 درصد افزایش داشت و در عین حال صادرات سبزیجات با افزایش 35 درصدی رو به رو شد.

صربستان

هرچند صادرات معمول صربستان شامل اتومبیل، ذرت، سیم عایق بندی و تایر است، اما تولید میوه یکی از بخش های کلیدی بخش اقتصاد صربستان به شمار می رود به طوری که جزو برنامه های استراتژیک دولت است. در سال 2015 این کشور، به عنوان بزرگترین تامین کنندگان میوه های یخ زده به فرانسه و بلژیک و دومین کشور عرضه مواد در آلمان بود.


این درحالی است که تمایل خرده فروشان اروپایی به محصولات تولیدی تازه از جمله بلوبری صربستان رو به افزایش است و این کشور در حال حاضر به عنوان یک گزینه قابل قبول در زمینه زنجیره کوتاه تامین میوه دیده می شود.

تولید کنندگان صرب، با دارابودن دانش و آخرین فناوری ها در نظر دارند تا به جذب بازار تجاری در زمینه بلوبری اروپا اقدام کنند.
صربستان با دارابودن آب و هوای مناسب در مناطق ملادنواک و باجینا باستا در غرب کشور، همچنین در مناطقی از جنوب ، به کشت میوه بلوبری اقدام کرده است. به تازگی با نظارت پانالپینا، نخستین محموله بلوبری از بلگراد مستقیما برای خرده فروشان انگلیس و هلند صادر شد.

نکته، در سال 2015، صربستان بزرگترین صادر کننده تمشک در جهان بود که بیش از 21 درصد از تولید جهانی را تشکیل می داد.

اسکاتلند


اسکاتلند به طور سنتی به عنوان تولید کننده خرچنگ وشاه میگو( لابستر) شناخته می شود ؛ درحالی که اولین سوابق ماهیگیری لابستر در اسکاتلند، به قرن 12 و پیش از ساخت ویسکی برمی گردد.
Crustaceans (نوعی خرچنگ) در طول ساحل اسکاتلند در سه ماهه سوم و چهارم سال صید شده و اکثر آن ها به صورت زنده به بازارهای جنوب اروپا صادر می شوند.

با این حال، بازارهای آسیا و چین به طور خاص، سهم قابل توجهی در زمینه صید دارند؛ زیرا آن ها شاه میگو و خرچنگ قهوه ای با پوسته نرم، را بعنوان یکی از بهترین خرچنگ ها می دانند، حتی اگر گوشت کمتری نسبت به خرچنگ های با پوسته سخت داشته باشند. خرچنگ قهوه ای در ابتدا به صورت منجمد عرضه می شد، اما با افزایش تقاضا برای غذاهای تازه، به طور چشمگیری حجم حمل و نقل خرچنگ زنده افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موادغذایی دریایی اسکاتلند، غذاهای دریایی در حال حاضر بزرگترین رشد (26 درصد در سال) در صادرات مواد غذایی را به خود اختصاص داده است.
نکته،
صادرات مواد غذایی از اسکاتلند به آسیا از سال 2007 بیش از 400 درصد افزایش یافته است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Panalpina Group ، شرکت سوئیسی و یکی از پیشگامان جهان در زمینه راه حل های زنجیره تامین ، که در سال 1935 تاسیس شد. این شرکت خدمات شامل حمل و نقل هوایی، حمل و نقل اقیانوسی و لجستیک برای ارائه راه حل های یکپارچه برای تمام صنایع ارایه می دهد. پانالپلیا، یک شبکه جهانی با حدود 500 دفتر در بیش از 70 کشور جهان است و با شرکای خود در بیش از 90 کشور کار می کند و حدود 14 هزار و 500 نفر در سراسر جهان کارمند دارد، که خدمات جامع را با بالاترین استانداردهای کیفیت ارائه می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید