Iranian Agriculture News Agency

طی 5 ماه نخست سال جاری صورت گرفت:

ارزآوری 851 میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی/ هندوانه سوم شد + جدول

در پنج ماه ابتدای امسال، بخش عمده‌ای از اقلام صادراتی از ایران به کشورهای مختلف، مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی است که بیش از 851 میلیون دلار درآمد ارزی را به همراه داشته است.

ارزآوری 851 میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی/ هندوانه سوم شد + جدول

در پنج ماه ابتدای امسال، بخش عمده‌ای از اقلام صادراتی از ایران به کشورهای مختلف، مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی است که بیش از 851 میلیون دلار درآمد ارزی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، از یکم فروردین‌ماه تا 31 مرداد سال جاری، صادرات انواع محصولات غذایی و کشاورزی 851 میلیون و 600 هزار دلار ارز به کشور وارد کرده است. البته مجموع درآمدارزی از طریق صادرات غیرنفتی در این مقطع زمانی با توجه به آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، 17 میلیارد و 190 میلیون دلار برآورد می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 4.9 درصد کاهش داشته است؛ بنابراین ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در مجموع، حدود پنج درصد ارزش کل صادرات در پنج ماه نخست سال جاری را تشکیل می‌دهد.

مجموع تجارت کشور در پنج ماهه نخست سال جاری، 36.64 میلیارد دلار بوده و به این ترتیب، سهم صادرات از کل تجارت، 46.9 درصد برآورد می‌شود. بیشترین ارزش صادراتی، مربوط به میعانات گازی با ارزآوری دو میلیارد و 934 میلیون دلار است. پس از آن انواع محصولات صنعتی به ترتیب ارزش صادراتی در جایگاه خود قرار می‌گیرد و از 114 محصول عمده، در ردیف بیست و ششم انواع پسته با ارزش صادراتی 126 میلیون دلار و در ردیف سی‌ام بستنی و سایر شربت‌های یخ‌زده با 101 میلیون دلار ارزآوری قرار دارد؛ در ردیف 31 نیز هندوانه تازه با ارزش صادراتی بیش از 96 میلیون دلار به چشم می‌خورد. بنابراین هندوانه، سومین کالای مربوط به بخش محصولات خوراکی است که از ایران صادر شده است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

در میان فراورده‌های غذایی با ارزش افزوده بالا چند محصول لبنی شامل بستنی، پنیر، ماست، شیرخشک با درصد چربی مختلف، با مجموع ارزش صادرات 281 میلیون دلار حضور دارد که میانگین قیمت صادراتی این اقلام بین یکهزار تا چهار هزار و 400 دلار در هر تن بوده است. مهم‌ترین محصولات صنایع تبدیلی بر پایه میوه و سبزیجات نیز دو محصول رب گوجه‌فرنگی و کنسانتره میوه با مجموع ارزشی 107 میلیون دلار و سه محصول وابسته به صنایع شیرینی و شکلات شامل شکلات با و بدون کاکائو و انواع بیسکویت و ویفر با مجموع ارزش صادرات 105 میلیون دلار است.

انواع پنیر، رب گوجه‌فرنگی، شیرینی بدون کاکائو، ماست، زعفران در بسته‌بندی بیش از 30 گرم، شیرخشک صنعتی، آبمیوه تغلیظ شده، انواع شکلات، انواع زعفران در بسته‌بندی 10 تا 30 گرم و پوست گوسفند یا بره، 10 کالایی هستند که به ترتیب در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند. حتی از 20 قلم عمده صادراتی در این بخش، یونجه فشرده شده نیز با ارزش صادراتی سه میلیون دلار وجود دارد که 0.35 درصد از ارزش صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی و 0.01 درصد از کل ارزش صادرات کشور را دربر می‌گیرد./

V-960616-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید