Iranian Agriculture News Agency

انقراض ششم حیات وحش تهدیدی برای محصولات غذایی جهان است/انواع گونه های گیاهی و حیوانی پایه و اساس تامین مواد غذایی حیات بشری هستند

به گفته کارشناسان، انقراض ششم حیات وحش که در حال حاضر در حال وقوع است، می تواند تهدیدی جدی برای عرضه مواد غذایی جهان باشد.

انقراض ششم حیات وحش تهدیدی برای محصولات غذایی جهان است/انواع گونه های گیاهی و حیوانی پایه و اساس تامین مواد غذایی حیات بشری هستند

به گفته کارشناسان، انقراض ششم حیات وحش که در حال حاضر در حال وقوع است، می تواند تهدیدی جدی برای عرضه مواد غذایی جهان باشد.

به گزارش ایانا از سایت " د هیندو"، ان تاتوایلر( Ann Tutwiler )، مدیر کل Bioversity International ، گفت: "انواع بیشماری از گونه های گیاهی و حیوانی پایه و اساس تامین مواد غذایی ما را تشکیل می دهند و چنانچه حیات وحش و گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر باشند ، تهیه مواد غذای ما هم مشکل ساز می شود."

وی در یک مقاله که در گاردین منتشر شد نوشت: "آنچه که می تواند ما را زنده نگه دارد، گونه های مختلفی از مواد غذایی است که می تواند هر یک از هفت میلیارد نفر را در سیاره ما حفظ کند. در عین حال" تنوع زیستی کشاورزی "یک منبع ارزشمند است که می تواند به حل بسیاری از چالش هایی که در حال حاضر در جهان وجود دارد، کمک کند. در حالی که نقش ما در بهبود تغذیه جهانی، کاهش اثرات زیست محیطی و سازگاری با تغییرات آب و هوایی نباید نادیده گرفته شود."

امروز سه چهارم غذای جهان از 12 محصول و پنج گونه حیوانی به دست می آید، در حالی که این منابع نسبت به بیماری ها و آفات آسیب پذیر شده اند؛ به طوری که می توانند روی مناطق وسیع کشاورزی تاثیر بگذارند، مانند قحطی سیب زمینی ایرلندی که اتفاق افتاد و یک میلیون نفر گرسنه برجای گذاشت. درحالی که با رشد جمعیت و افزایش تقاضا، تکیه کردن بر منابع محدود و بروز تغییرات اقلیمی می تواند بازده را کاهش دهد.

باید اشاره کرد، که ده ها هزار گونه و جود دارند که به ندرت کشت می شوند ، در حالی که می توانند طیف متنوعی از غذاهای مغذی، مقاوم در برابر بیماری ها و انعطاف پذیری محیط زیست را فراهم کنند. اما تخریب چنین مناطقی ، آلودگی و شکار بی رویه ، باعث انقراض گروهی از گونه ها شده است.

تمرکز و فشار بر روی حیات وحش، باعث شده تا نیمی از آن ها طی 40 سال گذشته از بین بروند - اما گزارش جدید نشان می دهد که فشارهای مشابه، می تواند تهیه غذای انسان ها را به خطر اندازد، به طوری که حداقل 1000 گونه کشت شده در حال حاضر در معرض خطر انقراض قرار دارند.

تاتوایلر گفت: "صرفه جویی در تنوع زیستی کشاورزی در جهان نیز راهکار شماره یک مقابله با مرگ و میر و سو ءتغذیه در جهان است- رژیم غذایی نامناسب، که شامل غذای بیش از حد و کمبود مواد مغذی است ، می تواند در این زمینه مساله ای حیاتی باشد. "

وی یادآور شد: "ما در مبارزه با چاقی و سوء تغذیه درست عمل نکرده ایم و رژیم های غذایی ضعیف در بیشتر نقاط وجو ددارد، به طوری که رژیم های غذایی ما مبتنی بر مجموعه ای محدود از محصولات و بدون تنوع است."

گزارش جدید نشان می دهد که چگونه دولت ها و شرکت ها می توانند، انواع مختلف محصولات غذایی کمتر شناخته شده را ترویج و بهبود بخشند.

این گزارش نشان می دهد که چگونه با حمایت از کشاورزان در پرو، توانستند انواع مغذی و مقاوم کینوا را کشت کنند به طوری که آن ها را از بیماری ها و یا آب و هوای شدید محافظت می کند.

محصولات اصلی همچنین می توانند از تنوع برخوردار شوند. در اوایل سال 2017 در اتیوپی، محققان دو نوع گندم دوروم را یافتند که با بازده مناسب حتی در مناطق خشک هم می توان تولید کرد. همچنین تنوع ماهیان نیز بسیار ارزشمند است، به طوری که گونه های محلی بنگلادشی اکنون بسیار مغذی هستند.

تاتوایلر گفت: "تنوع زیستی مواد غذایی شامل انواع مواد غذایی است، اما شاید مساله مهم تر این است که این غذاها باید به آسانی در دسترس و با شرایط محلی محلی سازگار باشند."

پیر فرانسسکو ساکو، نماینده دائم ایتالیا در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، گفت: "آخرین گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ( OECD ) نشان می د هد ایتالیا پس از ژاپن و کره جنوبی، پایین ترین میزان سطح اضافه وزن را دارد. این در حالی است که این سه کشور از سنت های دیرینه رژیم های سالم بر اساس تنوع مواد غذایی محلی، زنجیره های تامین مواد غذایی کوتاه و انواع محصولات محلی استفاده می کنند."

او گفت :" یافتن و پرورش دامنه گسترده ای از غذاها نقش کلیدی دارد و بر خلاف حفظ پانداها و کرگدن ها، هر چه بیشتر از تنوع زیستی کشاورزی استفاده کنید و متنوع تر بخورید، بهتر عمل کرده اید."

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید