Iranian Agriculture News Agency

ارتقای روابط ایران واقلیم کردستان درزمینه کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان قابلیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران بخصوص استان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی گفت: آماده ایم تا تجربیات و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود را برای توسعه کشاورزی، در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار دهیم.

به گزارش ایانا دکتر محمد رضا اصغری در دیدار با وزیر کشاورزی اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های پیشرو در بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این استان با تولید سالانه شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، بخش قابل توجهی از نیاز کشور را تامین می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق نیز محصولات کشاورزی آذربایجان غربی از جمله سیب، انگور و کنسانتره است.

اصغری همچنین گفت: بر اساس آزمایش های انجام شده از نظر بقایای شیمیایی موجود در میوه، محصولات کشاورزی آذربایجان غربی بسیار مطلوب تر از محصولات دیگر کشورهای منطقه است که این مساله نشان از کیفیت بالا و استاندارد بودن این محصولات دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: آذربایجان غربی به دلیل داشتن دانشکده های کشاورزی توانمند در زمینه تحقیقات کشاورزی و تکنولوژی های جدید نیز پیشگام است که از آن جمله می توان به دستیابی استان به تکنولوژی پایه های پاکوتاه سیب و هسته دارها با کشت بافت اشاره کرد.

دکتر اصغری همچنین گفت: آذربایجان غربی به دستاوردهای خوبی در زمینه آبیاری تحت فشار رسیده است و تنها در سال گذشته در 25 هزار هکتار از اراضی استان روش های آبیاری نوین اجرا شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، تولید 600 هزار تن شیر، یک میلیون تن سیب، دو میلیون تن چغندر قند، 15 هزار تن عسل و 14 هزار تن ماهی را از جمله تولیدات کشاورزی و دامی آذربایجان غربی عنوان نمود.

وزیر کشاورزی و ذخایر آبی اقلیم کردستان نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی میان مردم دو منطقه گفت: در حال حاضر کشاورزی اقلیم کردستان بر مبنای یک برنامه ریزی استراتژیک تدوین شده و آماده ایم که جمهوری اسلامی ایران نیز هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی برنامه های خود را برای مشارکت در اجرای این برنامه ها ارائه کند.

سیروان بابان افزود: برای رفع مشکلات موجود در مسیر صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق اقدامات لازم را انجام می دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید