Iranian Agriculture News Agency

آینده سیاست مشترک کشاورزی اروپا

غذا را چه کسانی تامین می کنند؟/ کشاورزان جوان بیشتر سرمایه گذاری کنند / با حمایت اتحادیه اروپا دانشجویان کشاورزی افزایش می یابند

همه انسان هابه غذا نیاز دارند و این بدان معنی است که به کشاورزان نیاز است. کشاورزی یکی از اولین حرفه های بشریت بوده، یه طوری که برای پاسخگویی به نیازهای اساسی هر یک از افراد در این سیاره به وجود آمده است . امروزه کشاورزی دارای اهمیت زیادی است - در واقع، با افزایش چشمگیر جمعیت جهان، تقاضا برای مواد غذایی هم افرایش یافته است .

غذا را چه کسانی تامین می کنند؟/ کشاورزان جوان بیشتر سرمایه گذاری کنند / با حمایت اتحادیه اروپا دانشجویان کشاورزی افزایش می یابند

همه انسان هابه غذا نیاز دارند و این بدان معنی است که به کشاورزان نیاز است. کشاورزی یکی از اولین حرفه های بشریت بوده، یه طوری که برای پاسخگویی به نیازهای اساسی هر یک از افراد در این سیاره به وجود آمده است . امروزه کشاورزی دارای اهمیت زیادی است - در واقع، با افزایش چشمگیر جمعیت جهان، تقاضا برای مواد غذایی هم افرایش یافته است .

به گزارش ایانا از سایت " European Commission " ، اما چرا هر کسی به یک کشاورز تبدیل نمی شود؟ آری، این حرفه یک زندگی دشوار است، چراکه دارای ساعت های طولانی کارکردن دربرابر پاداش کم است. حتی امروز این تصویر کلیشه ای از کشاورزان وجو د دارد.

اما از سویی کشاورزی هنوز حرفه ای جذاب برای بسیاری از جوانان محسوب می شود. اما آیا این بخش به اندازه کافی جذاب است تا اطمینان حاصل شود که در آینده، کشاورزان کافی برای تامین غذای نسل های آینده وجود خواهد داشت؟

این درحالی است که تنها کمتر از 5 درصد از 11 میلیون مزارع در اروپا توسط کشاورزان زیر 35 سال اداره می شود؛ در مقابل، کشاورزانی که سن بازنشستگی 65 سالگی را گذرانده اند، 31 درصد از تمام کشاورزان اتحادیه اروپا - و یا حدود 3.2 میلیون نفر را تشکیل می دهند.

البته این رقم با توجه به کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت است، در حالی که رومانی با 45 درصد از کشاورزان بالای 65 سال رو به رو است. همچنین پرتغال کشوری که شکاف نسل ها به طور قابل توجهی در آن وجود دارد ، زیرا دارای نیمی از کشاورزانی است که بالای 65 سال سن دارند. در مقابل، آلمان، اتریش و لهستان کمتر از 10 درصد از کشاورزان شان بیش از 65 سال سن دارند.

دسترسی به زمین یک مشکل اساسی است

اگر همه این افراد که بیش از 65 سال سن دارند به طور ناگهانی فردا تصمیم می گیرند تراکتور خود را خاموش کنند و به جای آن کار دیگری انجام دهند؟ آیا اروپا با کمبود مواد غذایی مواجه می شود؟درحالی که کسی به حال کشاورزان تازه بازنشسته فکری می کند؟

با نگاهی به اطلاعات ، اکثر کشاورزان سالخورده دارایی های نسبتا کمی دارند - به طور متوسط ​​6.3 هکتار در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 16.2 هکتار .

در حالی که کشاورزان جوان به طور کلی سهم بیشتری از زمین موجود را در اختیار دارند (زیرا تعدادشان نسبتا کم است)، اندازه واقعی مزارعی که آن ها اداره می کنند نزدیک به میانگین کلی (16.1 هکتار) است. این درحالی است که ، اکثر زمین ها و مزارع توسط کشاورزان میانسال اداره می شوند.

در واقع با بازنشستگی افراد بالای 65 سال، حدود 20 میلیون هکتار زمین های کشاورزی آزاد ، به طوری که چشم انداز جذابی برای کشاورزان جوانی ایجاد می شود که دسترسی به زمین های کشاورزی را یکی از بزرگترین موانع ورود به این حرفه می دانند.

کشاورزان جوان بیشتر سرمایه گذاری کنند

با این حال، کشاورزان جوان در اروپا از نظر نوآورانه ترین و پیشروترین روش ها پیشرو هستند. بخش بزرگی از تحصیلات عالی در اختیار کشاورزان جوان تر است: تقریبا 20 درصد از کشاورزان جوان به نوعی دوره های کشاورزی را دنبال می کنند- که این میزان در مقایسه با 4 درصد برای افراد بالای 55 سال است.

همچنین کشاورزان جوان بیشتر احتمال دارد که نسبت به همتایان سالخورده تر در کسب و کار ، به ویژه در فناوری ها، تکنیک ها و تجهیزات برای بهبود بهره وری، رقابت و پایداری سرمایه گذاری کنند. با این حال، به نظر می رسد با کمبود نسبی زمین های موجود و میزان نسبتا کم سرمایه ، بسیاری از کشاورزان جوان در آینده برای دسترسی به اعتبار برای سرمایه گذاری های بیشتر با چالش هایی مواجه شوند.

حمایت اتحادیه اروپا از کشاورزان جوان

اگرچه کشاورزان جوان احتمال بیشتری دارند مطالعات کشاورزی را نسبت به همتایان مسن تر خود دنبال کنند، اما تعداد نسبی افراد این کار بسیار پایین تر از سایر حرفه هایی است که بیشتر جوانان به آن روی می آورند.

اما شواهد حاکی از آن است که شمار دانشجویان کشاورزی در حال افزایش است، که این امر شاید به خاطر حمایت های اتحادیه اروپا است که در آغاز کار برای ان ها انجام می دهد. به عنوان مثال، تحت طرح پرداخت مستقیم سیاست مشترک کشاورزی، کمک های مالی می تواند به مدت پنج سال برای کشاورزانی که دارای 40 سال یا کمتر هستند برای شروع کار داده شود.


این درحالی است که این امر در سطح منطقه ای هم انجام می شود: به طوریکه مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تا 2 درصد از کل میزان بودجه را به جوانان کشاورز اختصاص دهند تا 25 درصد از تامین مالی آن ها برای پنج سال اول کار شان در این بخش ، فراهم شود.

با این حال، سیاست مشترک کشاورزی ( CAP : common agricultural policy ) فقط برای حمایت از درآمد کشاورزان طراحی نشده است. بخش قابل توجهی از هزینه های سیاست مشترک کشاورزی ، در قالب توسعه روستایی در سطح منطقه ای است و برنامه های متنوعی برای وضعیت هر کشور اتحادیه اروپا طراحی شده که هدف آن تأمین بودجه ای است که بیشتر برای تشویق رشد پایدار و رقابت در مناطق روستایی است.

تشویق جوانان به کشاورزی همچنین نیاز به اطمینان از محیطی دارد که در آن زندگی و کار می کنند که البته این امر بیشتر باید برای مناطق روستایی در نظر گرفته شود - به طوری که از آنچه جوامع شهری امروز، از امکانات مدرن و در دسترس گرفته تا پهنای باند و وای فای برخوردار شوند.

درحالی که بسیاری از برنامه های توسعه روستایی برای تشویق یا گسترش این نوع خدمات در مناطق روستایی طراحی شده اند، که از آن جمله می توان به ارائه مشاوره به کشاورزان برای اولین بار اشاره کرد.

همچنین اتحادیه اروپا برای تشویق بیشتر کشاورزان به سرمایه گذاری از طریق تحقیقات و نوآوری شیوه های کشاورزی، این کار را انجام می دهد. تعدادی از برنامه ها توسط همکاری های نوآوری اروپایی ( EIP- AGRI) (1)برای کمک به تشویق استفاده از تکنیک های ابتکاری برای افزایش تولید و کاهش هزینه ها طراحی شده اند.

ترجمه: فرحناز سپهری

1- European Innovation Partnership ( EIP- AGRI

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید