Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیرجهادکشاورزی در نشست مشترک رؤسای سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور:

در کنار توجه به کشاورزی باید به کشاورزان نیز توجه ویژه ای داشت / بعد نرم افزاری کشاورزی را جدی نگرفته ایم

معاون وزیرجهاد کشاورزی در نشست مشترک رؤسای سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور گفت: در کنار توجه به کشاورزی باید به کشاورزان نیز توجه ویژه ای داشت.

در کنار توجه به کشاورزی باید به کشاورزان نیز توجه ویژه ای داشت / بعد نرم افزاری کشاورزی را جدی نگرفته ایم

معاون وزیرجهاد کشاورزی درنشست مشترک رؤسای سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور گفت: در کنار توجه به کشاورزی باید به کشاورزان نیز توجه ویژه ای داشت.

به گزارش ایانا از مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی، دکتر اسکندر زند در نشست مشترک رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها و معاونت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تشریح سیاست ها و برنامه‌های آموزش کشاورزی، بر اجرای آن ها توسط رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها تأکید کرد و اظهار داشت: در کنار توجه به کشاورزی باید به کشاورزان نیز توجه ویژه ای داشت.

وی افزود: برای توانمندسازی کشاورزان به دانش روز کم توجهی شده است، دانش مهم ترین نهاده در کشاورزی است و این نهاده باید همانند سایر نهاده های تولید در اختیار کشاورز قرارگیرد، در وزارت خانه به کشاورزی از سقف تا کف توجه می شود ولی بعد نرم افزاری کشاورزی و دانش روز و نیاز آن را جدی نگرفته ایم.

معاون وزیرجهادکشاورزی تصریح کرد: به این موضوع چهار سال پیش تأکید کردم که باید کشاورزان را توانمند کنید؛ متاسفانه به طور جدی به آن پرداخته نشد. برای توانمندسازی کشاورزان باید در حوزه آموزش و در حوزه ترویج با جدیت کار شود.

زند با بیان این که شاخص "دانش در هکتار" به عنوان معیاری برای دانش بنیان کردن کشاورزی در دستور کار این سازمان قرار دارد، گفت: آموزش های بخش کشاورزی در سه زمینه آموزش های عالی، علمی کاربردی و متوسطه با هدف تربیت فعالان و کشاورزان آینده ارائه می شود.

وی افزود: در حوزه ترویج باید پهنه بندی را جدی بگیریم و برای مراکز محقق معین تعیین کنیم. آموزش مروجان پهنه در اولویت قرار بگیرد، نوسازی مراکز آموزش به ویژه اعتبارات تملکی استانی مد نظر باشد، حضور در تالار ترویج و توجه به مطالبات ارایه شده بسیار مهم است و سازمان جهاد استان ها مطالبه گر از ما باشند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه با اشاره به وظیفه جهاد کشاورزی در امر آموزش گفت: وزارتخانه متولی آموزش بخش کشاورزی است. در بخش آموزش های رسمی اعم از آموزش عالی، علمی کاربردی و متوسطه به عنوان وظیفه حاکمیتی بوده و در هر موضوع باید فعال برخورد نماییم.

وی تأکید کرد: در بخش آموزش عالی ماده 21 قانون افزایش بهره وری ملاک عمل است و ظرف سه سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه برای نیازسنجی پذیرش دانشجو در بخش کشاورزی صورت گرفته است. در بخش آموزش علمی - کاربردی با توجه به تأکید مقام عالی وزارت کاهش دوره ها صورت گرفت ولی باید توجه شود که سه درصد از کل آموزش علمی - کاربردی مربوط به کشاورزی است و ما باید به توسعه آن به ویژه در بخش خصوصی کمک کنیم.

زند در ادامه به آموزش های متوسطه اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش آموزش متوسطه با هدف تربیت کشاورزان آینده باید کار شود. اینجانب در شورای عالی آموزش و پرورش حضور دارم و انتظار دارم رؤسای جهاد کشاورزی مطالبات استان را در مورد نیازهای آموزش های متوسطه کشاورزی اعلام کنند تا در آن شورا موضوع به جد پیگیری شود و سهم بخش کشاورزی در آن دیده شود.

معاون وزیر با اشاره به بخش آموزش های رسمی اعم از آموزش عالی، علمی کاربردی و متوسطه خاطر نشان کرد: به طور مشخص تأکید اصلی این سه بخش به تربیت کشاورزان آینده است که بسیار مهم و مورد نیاز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آموزش کشاورزان پرداخت و تصریح کرد: کار دوم سازمان آموزش کشاورزان است که در سه بخش آموزش بهره برداران ، کارکنان و زنان روستایی مد نظر است. در بخش آموزش بهره برداران اقدامات خوبی صورت گرفته است، از اخذ ردیف اعتباری تا راه اندازی سامانه ای با عنوان سابک که کلیه نیازهای آموزش بهره برداران را تنظیم و ارایه می کند. برای اجرای این آموزش ها دو هزار محقق فعالیت دارند. در این زمینه مراکز باید بازسازی و نوسازی شوند. در حوزه آموزش کارکنان و زنان روستایی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که با مشارکت بیشتر رؤسای سازمان ها می تواند اثربخش تر و موفق تر عمل نماید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید