Iranian Agriculture News Agency

سازمان دامپزشکی خبر داد:

برگزاری سومین کنگره بین المللی و هفتمین همایش ملی بروسلوز

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص سومین کنگره بین المللی و هفتمین همایش ملی بروسلوز توضیحاتی را بیان کرد.

برگزاری سومین کنگره بین المللی و هفتمین همایش ملی بروسلوز

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص سومین کنگره بین المللی و هفتمین همایش ملی بروسلوز توضیحاتی را بیان کرد .

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، کریم امیری گفت: بروسلوز همواره از دو بعد بهداشتی و اقتصادی مورد توجه متخصصین فن بوده است. با توجه به آثار سوء این بیماری بر سلامت انسانی، بروسلوز (به ویژه بروسلوز گوسفندی) حائز اهمیت بوده و ریشه کنی آن در جمعیت‌های دامی به عنوان پایه و اساس حذف بیماری از چهره جوامع انسانی، مطرح و ضرورت بررسی همه جانبه پیرامون این بیماری را بیش از پیش آشکار می سازد .

وی افزود: خسارات اقتصادی این بیماری علاوه بر هزینه‌های درمان انسان‌های مبتلا و از دست رفتن نیروی کار شامل کاهش باروری دام، از دست رفتن تولیدات دامی و باز ماندن از تجارت جهانی است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: کنترل‌ و ریشه‌کنی این بیماری‌ به دلایل‌ وجود گونه‌های مختلف‌ عوامل‌ بیماریزا و مستعد بودن حیوانات اهلی و وحشی فراوان به این بیماری و نهایتاً دوام‌ عامل بیماری در محیط، نیاز به صرف هزینه‌های کلان و سرمایه‌گذاری‌ سنگین‌ دارد و کشور ما به دلیل استقرار در منطقه جغرافیائی پر خطر بیماری‌های دامی، حیات وحش غیر قابل کنترل، تردد غیر مجاز دام با کشورهای همسایه، شیوه پرورش و نگهداری توامان انواع دام در مجاورت یکدیگر و جابه‌جائی بدون ضابطه و کوچ‌روی دام در داخل کشور شرایط مناسب‌تری برای حفظ عامل بیماری و تکمیل زنجیره اپیدمیولوژی بیماری را دارد، بنابراین کنترل بیماری با مشکلات افزون‌تر و پیچیده‌تری مواجه خواهد بود.

وی افزود: این بیماری در کشور ما از قدیم الایام وجود داشته و بیماری به شکل بومی در تمامی استان‌های کشور وجود دارد و از زمان آغاز مبارزه با بروسلوز که از سال 1334 در ایران شروع شده است، فراز و نشییب‌هائی در اجرای عملیات مبارزه با این بیماری مشاهده می‌شود .

امیری در ادامه افزود: هر زمان که سازمان دامپزشکی کشور از اعتبارات، منابع لجستیکی و انسانی خوب برخوردار بوده، توانسته است با بسیج امکانات و افزایش حجم عملیات مبارزه با بروسلوز از جمله افزایش میزان جمعیت تحت پوشش مایه کوبی و شناسایی و حذف دام‌های آلوده، بیماری را در جمعیت دامی کاهش دهد و به تبع آن با کاهش بیماری در دام، تب مالت انسانی نیز کاهش معنی داری داشته است. هرگاه به عللی دامپزشکی در تامین منابع مالی و انسانی در تنگنا قرار گرفته، بازگشت بیماری و روند افزایشی آن مشاهده شده است .

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی بروسلوز را به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای علمی و فنی در راستای هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات برای ارتقای سطح دانش دست اندرکاران مبارزه با این بیماری برشمرد و اظهار کرد: در این راستا سازمان دامپزشکی کشور فرصت را غنیمت شمرده و همگام با مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با هدف رسیدن به شعار جهان واحد-سلامت واحد (one world-one health) در سومین کنگره بین المللی و هفتمین همایش ملی بروسلوز که به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سوم تا پنجم آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود حضور فعال داشته و با مشارکت در پنل‌های علمی-اجرائی از خرد جمعی برای تدوین دستورالعمل‌های اجرائی مبارزه با بروسلوز بهره برداری خواهد کرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید