Iranian Agriculture News Agency

رقابت 420 نفر در مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی

مدیرکل آموزشی ـ عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعداد 420 نفر در مرحله نهایی مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی به رقابت می‌پردازند، گفت: در این مرحله از مسابقات قطعا از داوران ملی و بین‌المللی بهره‌مند خواهیم شد.

مدیرکل آموزشی ـ عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعداد 420 نفر در مرحله نهایی مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی به رقابت می‌پردازند، گفت: در این مرحله از مسابقات قطعا از داوران ملی و بین‌المللی بهره‌مند خواهیم شد.

به گزارش ایکنا، بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم وزارت جهاد کشاورزی (ویژه کارکنان و خانواده‌های ایشان)‌ از 30 آبان‌ماه جاری تا دوم آذرماه به میزبانی استان فارس و شهر شیراز برگزار می‌شود.

در این راستا با حجت‌الاسلام والمسلمین عباس خاک، مدیرکل آموزشی ـ عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ذیل می‌خوانید؛

جناب آقای خاک؛ لطفا در رابطه با اهمیت بحث قرآن کریم و میزان تأثیرگذاری آن در سطح وزارت جهاد کشاورزی توضیح دهید.

قرآن کریم کتابی مقدس برای کل عالم هستی می‌باشد و به همین دلیل از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. قرآن، کتاب هدایت همه بشریت است و اگر همه بشریت به قرآن تمسک جویند، به بهترین وجه هدایت خواهند شد. بسیاری از عالمان و بزرگان غربی‌ و شرقی در تمامی عالم، بارها به صورت مستند در کتاب‌ها و سخنرانی‌های خود بیان کرده‌اند که قرآن کتاب هدایت، پیشرفت، عزت و عظمت است.

به خاطر دارم که زمانی آیت‌الله العظمی جوادی آملی مبحث حقوق بشر را در قم تدریس می‌کردند و در کلاس درس خود اشاره داشتند که بنده تمامی بند بند اعلامیه جهانی حقوق بشر را مورد بررسی قرار داده‌ام و در نهایت نیز دریافتم که بیش از نود درصد این اعلامیه را از قرآن برداشت کرده‌اند و این نشان دهنده آن است که غربی‌ها نیز متوجه شده‌اند که قرآن کتابی است که برای هدایت جوامع مختلف بشری پیام دارد.

همچنین، به یاد دارم که مرحوم آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی نیز همواره بیان می‌کردند که بنده بیش از دو هزار بند از رساله مباحث حقوقی قوه قضائیه غربی‌ها را بررسی کردم و متوجه شدم که اکثر مطالب آن را از قرآن و اسلام برداشت کرده‌اند. امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که برای درمان بزرگترین درد بشریت که ناآرامی است، قرآن بهترین چراغ راه است و لذا تمامی دنیا به این نتیجه رسیده است که قرآن نور هدایتی برای کل بشریت است و هرکس نیز به آن رو ‌بیاورد، از دریای بی‌نهایت کلام الهی بهره کافی را خواهد برد.

همچنین، مبنا و محور نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز که همراه با انقلاب اسلامی است در کشور ایجاد شد، قرآن کریم است و سرلوحه و منشأ کار ما قرآن است. قانون اساسی ما مطابقت با قرآن دارد و به لطف خداوند متعال در سطح کشور نیز به همین گونه است و امروز نیز همانند دوران امام خمینی(ره)، محور کار رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرآن است. طبق فرمایش و توصیه مقام معظم رهبری در رابطه با بحث مدیریت جهادی، مدیریت قرآنی است و این مدیریت یعنی اینکه آیات الهی قرآن کریم محور کار همه مدیران کشور در نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد.

امروز به حمد الهی علاوه بر قرآن کریم، کتب دینی و مذهبی دیگر از جمله نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز بعضا در کشور محور کار قرار می‌گیرد. همچنین، عهدنامه مالک اشتر که بهترین کتاب مدیریتی است، در دستور کار مدیران کشور قرار گرفته است.

در رابطه با پرداختن امر قرآن کریم در وزارت جهاد کشاورزی نیز باید عرض کنم که طبق بررسی‌های انجام شده، بیش از هزار آیه از آیات قرآن کریم راجع به کشاورزی است که همین امر نشان‌دهنده آن است که ما باید در مجموعه وزارتخانه بیشتر به قرآن بپردازیم و در این زمینه برنامه‌های محوری و منسجمی در مجموعه ما انجام شود.

چه برنامه‌های قرآنی ویژه‌ای در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد؟

محور کار وزارت جهاد کشاورزی در حوزه نمایندگی ولی فقیه قرآن است. برنامه‌های مختلف قرآنی و دینی ما در وزارت جهاد کشاورزی حول چند محور مختلف قرار دارد. مسابقات سراسری قرآن کریم که هرساله در همه استان‌ها بین کارکنان و خانواده ایشان برگزار می‌شود و برگزیدگان استان‌ها نیز به مسابقات کشوری راه پیدا می‌کنند. همچنین، به طور متوسط در طول این بیست و نه دوره‌ای که از برگزاری مسابقات می‌گذرد، هر سال بین بیست تا سی‌ هزار نفر در استا‌ن‌های مختلف کشور در مسابقات شرکت می‌کنند. امسال نیز مرحله کشوری و نهایی مسابقات به میزبانی استان فارس و شهر شیراز برگزار خواهد شد.

همچنین، برنامه‌های مختلف دیگری همچون برگزاری مسابقات قرآن عشایر و روستائیان، برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن به طور مستمر، اجرای دوره‌های تجوید و صوت و لحن، تفسیر موضوعی قرآن در ایام ماه مبارک رمضان، برگزاری دوره آموزشی تفسیر کلی قرآن به صورت جزء جزء، اجرای دوره تربیت مربی قرآن کریم، برنامه روزانه قرآن‌خوانی در کل مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های کشور و ... در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی از اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

مدیریت جهادی کشاورزی با محوریت قرآن انجام می‌شود. عمده‌ترین هدف ما این است که مدیریت جهادی همراه با مدیریت قرآنی انجام و روحیه افراد یعنی کارکنان و خانواده ایشان، روحیه‌ای قرآنی و معنوی شود. همچنین، تأثیر بسزای قرآن در جلوگیری از فساد اداری از جمله بحث رشوه و ... که البته بسیار کم رخ می‌دهد، ارتباط مناسب با افراد و ارباب رجوع، ارتقای بینش قرآنی کارکنان و خانواده‌های ایشان اعم از همسران و فرزندان، ترویج تفکر قرآنی، گسترش قرائت، ترتیل، حفظ قرآن کریم و ... دیگر اهدافی است که از اجرای این‌گونه فعالیت‌های قرآنی پیگیری می‌شود.

لطفا در رابطه با برگزاری مسابقات سراسری امسال وزارت جهاد کشاورزی توضیح دهید.

امسال بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم وزارت جهاد کشاورزی در رشته‌های مختلف حفظ یک جزء، 15 جزء، حفظ کل، ترتیل، قرائت، تفسیر و اذان ویژه آقایان و بانوان (کارکنان و خانواده‌های ایشان) برگزار می‌شود.

طی سال جاری تعداد 19800 نفر از کل کشور در مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی شرکت کردند که از بین ایشان تعداد 420 نفر به مسابقات کشوری که در شیراز برگزار می‌شود، راه پیدا کرده‌اند. مرحله نهایی مسابقات از 30 آبان‌ماه تا دوم آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد و در این زمینه نیز ستاد اجرایی ویژه مسابقات تشکیل شده است که شامل اعضایی از معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی، ستاد مسابقات قرآن، دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه، مجموعه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، استان میزبان یعنی فارس و نیز مسئولان حوزه‌های ستادی می‌شود که کارهای اجرایی و فنی در این ستاد پیگیری می‌شود تا ان‌شاءالله بتوانیم مسابقات امسال را به بهترین نحو که مورد قبول خداوند متعال قرار گیرد، برگزار کنیم. پنج کمیته اصلی نیز جهت برگزاری مسابقات سراسری امسال مشغول به فعالیت هستند که البته این کمیته‌ها خود دارای زیرمجموعه‌هایی برای اجرای مسابقات هستند که این پنج کمیته اصلی شامل کمیته‌های روابط عمومی، پشتیبانی و مالی، فنی، تبلیغات و اسکان می‌شود.

بودجه امسال مسابقات سراسری قرآن وزارت جهاد کشاورزی چه میزان است؟

با همه مشکلاتی که در زمینه تأمین بودجه مسابقات وجود داشت، امسال توانستیم تا با کمک معاونت توسعه منابع انسانی و سایر نهادها مبلغ دویست میلیون تومان برای مسابقات سراسری تأمین کنیم که البته هر استان نیز برای مسابقات استانی بین 10 تا 15 میلیون هزینه داشته‌اند و این دویست میلیون تومان تنها برای مرحله کشوری مسابقات در نظر گرفته شده است.

همچنین، امسال با تلاشی که صورت گرفت، میزان جوایز مسابقات در حدود بیست درصد افزایش پیدا کرد که در کنار تندیس مسابقات به رتبه‌های اول تا سوم هر رشته اعطا می‌شود. بنا بر تصمیمی که در کمیته مسابقات اتخاذ شد، به نفر اول مسابقات مبلغ یک میلیون تومان، به نفر دوم مبلغ ششصد هزار تومان و به نفر سوم نیز مبلغ چهارصد هزار تومان اعطا می‌شود. از تمامی نفرات حاضر در مسابقات سراسری و نیز پیشکسوتان قرآنی وزارت جهاد کشاورزی تقدیر و تجلیل خواهد شد و در مراسم اختتامیه مسابقات نیز اسامی استان‌های برتر در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی معرفی می‌شود.

سطح مسابقات قرآن امسال وزارت جهاد کشاورزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به لطف خداوند متعال سطح مسابقات وزارت جهاد کشاورزی هرسال نسبت به سال گذشته از نظر فنی رشد و توسعه خوبی داشته است. در مسابقات استانی قطعا از داوران استانی و بعضا ملی استفاده می‌شود و ما در مسابقات ملی امسال نیز قطعا از داوران ملی و یا بین‌المللی استفاده خواهیم کرد. از جهت مباحث فنی نیز طوری پیش‌بینی شده است که متسابقان بلافاصله متوجه رتبه‌های خود خواهند شد به این صورت که در مسابقات امسال کارنامه الکترونیکی بلافاصله در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

برنامه وزارت جهاد کشاورزی جهت بهره‌گیری از نفرات برتر مسابقات در آینده چیست؟

تعداد زیادی از رتبه‌های اول تا سوم ما جزء متسابقان مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه نیز هستند و بعضا در مسابقات ملی این سازمان شرکت می‌کنند و ما نیز در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری خیلی خوبی داریم و این سازمان‌ها نیز به ما در زمینه‌های مختلف مالی، کیفی و فنی کمک می‌کنند. همچنین، یکی دیگر از برنامه‌هایی که جهت ارتباط مستمر با متسابقان در نظر داریم و از سال گذشته نیز آغاز شده، این است که در این زمینه بانک اطلاعاتی راه‌اندازی شده است که اسامی و اطلاعات نفرات اول تا سوم هر رشته (به ویژه طی پنج سال گذشته) در این بانک اطلاعاتی قرار گرفته است و نیز بنا داریم تا یک دوره مسابقات قرآنی را نیز برای نفرات برتر (اول تا سوم) ‌مسابقان دوره‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی برگزار کنیم که ان‌شاءالله این برنامه نیز در سال 97 اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید