Iranian Agriculture News Agency

همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران برگزار می‌شود

300 سرمایه‌پذیر ایرانی در انتظار سرمایه‌گذار خارجی/ بخش کشاورزی یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاران خارجی

100 شرکت خارجی در حوزه‌های گردشگری، انرژی‌های نو، کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین تولید محصول، نفت و گاز و پتروشیمی، خودروسازی و امور معدنی برای سرمایه‌گذاری به ایران دعوت شده‌اند. امیر رضا حسنی دبیر همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران گفت: هدف از برگزاری این همایش جذب مشارکت خارجی است تا بتواند محدودیت‌های بانکی و بیمه‌ای در عرصه بین‌المللی برای ایران را خنثی کند

300 سرمایه‌پذیر ایرانی در انتظار سرمایه‌گذار خارجی/ بخش کشاورزی یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاران خارجی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)- شیرین سعیدی:

100 شرکت خارجی در حوزه‌های گردشگری، انرژی‌های نو، کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین تولید محصول، نفت و گاز و پتروشیمی، خودروسازی و امور معدنی برای سرمایه‌گذاری به ایران دعوت شده‌اند . امیر رضا حسنی دبیر همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران گفت: هدف از برگزاری این همایش جذب مشارکت خارجی است تا بتواند محدودیت‌های بانکی و بیمه‌ای در عرصه بین‌المللی برای ایران را خنثی کند .

این در حالی است که پس از برجام رقابت استان‌های مختلف در جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری خارجی سبب شده تا آن ها پس از اجرای برجام برنامه‌های متنوعی را برای معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود تدارک ببینند تا اهداف برنامه ششم توسعه در تولید و اشتغال محقق شود .

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، به طور متوسط سالانه باید 7706 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در کشور انجام شود که سهم تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی از این رقم 1955 هزار میلیارد ریال است و بقیه باید با روش‌های دیگری چون تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی دولت)، تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، شرکت‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و آورده اشخاص تامین شود .

امیررضا حسنی دبیر همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران گفت: هر چند سرعت تولید علم در ایران چند برابر میانگین جهانی است، اما در زمینه تجاری سازی رتبه ایران بسیار پایین است که می‌‌توان با جذب سرمایه گذاران خارجی این رتبه را بهبود بخشید .

او افزود: هدف از برگزاری این همایش جذب مشارکت خارجی است تا بتواند محدودیت‌های بانکی و بیمه ای در عرصه بین‌المللی برای ایران را خنثی کند .

وی گفت که برای برگزاری این همایش یکصد شرکت خارجی در حوزه‌های گردشگری، انرژی‌های نو، کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین تولید محصول، نفت و گاز و پتروشیمی، خودروسازی و امور معدنی دعوت شده‌اند .

حسنی، سرمایه گذاری‌های مشترک و پروژه محور را اولویت ایران در جذب منابع خارجی دانست و گفت: با توجه به استقرار سه منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان، می‌‌توان از ظرفیت‌ها و تسهیلات این مناطق برای جذب سرمایه‌های بیشتر بهره برد .

دبیر همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران خاطرنشان کرد که در این همایش سرمایه گذاران و شرکت‌هایی از چین، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، روسیه، ژاپن، عربستان سعودی، صربستان، کره جنوبی، اسپاینا، سوئیس، سوئد، امارات، هنگ کنگ و انگلیس حضور می‌‌یابد .

همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قرار است از چهارم آذر ماه و با حضور 100 شرکت علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران و نیز حدود 300 سرمایه پذیر ایرانی در تهران برگزار شود و فرصت‌های سرمایه گذاری استان سمنان در نشست‌های تخصصی معرفی شود .

نکته قابل تامل اینکه طرح‌های مورد نیاز برای سرمایه گذاری خارجی، پیش از برگزاری این همایش به شرکت‌های علاقه مند معرفی شده و آن ها قرار است در جریان چهار روز برگزاری همایش با طرف ایرانی مذاکره کنند و از این رو انتظار می‌‌رود این نشست به انعقاد تفاهمنامه‌های نهایی همکاری منجر شود .

با توجه به محدودیت‌های دولت و منابع داخلی در تامین مالی طرح‌های اقتصادی و عمرانی و اینکه اتکای اصلی تامین سرمایه مورد نیاز برای پیشرفت اقتصادی کشور در این برنامه به عهده تامین مالی خارجی (فاینانس) و سرمایه گذاری خارجی قرار داده شده است، در یک سال گذشته استان‌های مختلف کشور تلاش کرده اند تا با معرفی پتانسیل‌های موجود، راه را برای ورود سرمایه گذار خارجی فراهم کنند .

از این رو استانداری سمنان که سه منطقه ویژه اقتصادی شامل گرمسار، سمنان و دامغان را در خود جای داده، قصد دارد با همکاری فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهان (FEMOZA) با شعار «ایران را کشف کنیم...» سهمی از این بازار داشته باشد .

امیر خلیل خواه، م دیر کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان در نشستی به خبرنگاران توضیح داد که یکی از راه‌های برون رفت از محدودیت‌های بانکی و بیمه ای برای ایران، استفاده از شیوه مشارکت خارجی است .

او افزود: با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه باید سالی 60 میلیاد دلار سرمایه جذب شود، به نظر می‌‌رسد در کنار تلاش دولت در جذب منابع مالی خارجی، نباید از روش‌های دیگر جلب سرمایه گذاران خارجی غافل شد .

وی گفت که استان‌های کشور برای جذب سرمایه گذاران بیشتر خارجی وارد یک چرخ رقابتی شده‌اند و هر یک تلاش دارند تا ظرفیت‌های خود را به طرف خارجی معرفی کنند .

خلیل خواه از استان سمنان به عنوان نقطه تلاقی کریدور شمال - جنوب و شرق و غرب یاد کرد که ظرفیت‌های منحصر به فردی را برای این استان در عرصه‌های گردشگری، صنعتی و زیربنایی و نیز انرژی‌های نو به وجود آورده است .

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان یادآور شد: پس از برجام 120 تفاهمنامه با بخش خصوصی برای انجام سرمایه گذاری خارجی در استان به امضا رسیده که 40 درصد آن ها وارد مرحله اجرا و بهره داری شده است . سال گذشته جذب سرمایه گذاران داخلی در اولویت استان سمنان قرار داشت اما از امسال جذب سرمایه گذار خارجی در دستور کار قرار گرفته است .

خلیل خواه به امضای تفاهمنامه این استان با فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهان اشاره کرد و گفت: همایش آذرماه، در حقیقت یک پیش همایش برای برگزاری یک همایش ملی در زمینه معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران به حساب می‌‌آید .

وی با یادآوری بالا بودن ریسک اعتباری ایران و اثر آن در جذب منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: فارغ از اینکه رتبه اعتباری ایران بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی کشورمان تنظیم شده و یا سیاسی است، باید بدانیم که رتبه فعلی ایران مناسب کشورمان نیست و باید با معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرصت‌های سرمایه گذاری، آن را بهبود بخشیم .

خلیل نژاد یکی از شروط معرفی بهتر ایران به سرمایه گذاران خارجی را حضور در عرصه رسانه‌های خارجی و بین المللی دانست و گفت: همایش آذر ماه فرصت‌های سرمایه گذاری در سمنان، چند حامی رسانه ای خارجی نیز دارد تا با گزارش‌های خود، فضای روشنی از ایران و اقتصاد آن را ترسیم کنند . ه مایش اصلی فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران در سال 2018 میلادی برگزار می‌‌شود .

منوچهر صادقی مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری سمنان نیز به خبرنگاران گفت: اقبال به سرمایه گذاری در ایران پس از برجام رو به رشد بوده و تولیدکنندگان خارجی که قصد دارند محصولات خود را در حوزه کشورهای خاورمیانه و نیز کشورهای مشترک المنافع توزیع کنند، علاقه مند به سرمایه گذاری و احداث واحدهای تولیدی خود در ایران هستند .

وی افزود: برای نمونه در دو سال گذشته تنها برای تولید برق از طریق انرژی‌های نو 2500 مگاوات متقاضی خارجی در استان سمنان داشته ایم تا از طریق سرمایه گذاری مشترک اجرا شود .

صادقی، سرمایه گذاری در زمینه تولید انرژی‌های خورشیدی، نفت و گاز، حمل و نقل، گردشگری و امور معدنی را از مواردی برشمرد که طرف‌های خارجی خواهان سرمایه گذاری در استان سمنان هستند .

بنابر این گزارش این همایش روزهای چهارم و پنجم آذر ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌‌شود و در روزهای 6 و 7 آذرماه نیز میزگردهای تجاری و جلسات دو جانبه در هتل پارسیان استقلال برپا خواهد شد .

وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استانداری سمنان دست اندرکاران برگزاری این همایش هستند و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد)، بانک جهانی، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه آسیا و چندین اتاق بازرگانی حامیان بین‌المللی برگزاری این نشست به شمار می‌‌روند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید