Iranian Agriculture News Agency

کشاورز نمونه در گفتگو با ایانا خبر داد:

نشاء خربزه با آبیاری تحت فشار

نشاء خربزه با آبیاری تحت فشار
نشاء خربزه با آبیاری تحت فشار

استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار و کشت نشاء، محصول خربزه را در یک واحد سطح مشخص به دو برابر افزایش داد.

کشاورز نمونه، مصرف‌کننده آب با بکارگیری روش‌های آبیاری تحت فشار در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در سال گذشته 207 هکتار از سطح زیر کشت خود را به زیر آبیاری قطره‌ای و باران‌ها برده و امسال این طرح به حدود 500 هکتار رسیده است.

محسن جوادی با بیان اینکه کشت خربزه را از روش‌های قدیمی به کشت نشاء تغییر داده است، افزود: با سیستم آبیاری قطره‌ای و کشت نشاء محصول خربزه در یک واحد سطح مشخص، در عرض یک سال به دو برابر افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه سه‌چهارم هزینه‌های مکانیزه کردن سیستم آبیاری تحت فشار خود را به‌صورت تسهیلات دریافت کرده، خاطرنشان کرد: در مرحله اول 415 میلیون تسهیلات به‌صورت 50 درصد وام بلاعوض و مابقی تسهیلات بانکی و در مرحله دوم 240 میلیون تومان تسهیلات با 85 درصد وام بلاعوض و 15 درصد آورده خود سرمایه‌گذاری کرده که در نهایت صرفه‌جویی 30 تا 40 درصدی در مصرف آب و افزایش 2.5 برابری عملیکرد محصولات را داشته است.

جوادی ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین به‌صورت آبیاری قطره‌ای باعث مدیریت و آب‌رسانی یک‌نواخت به سطح زیر کشت می‌شود و با سم‌شویی که در سطح خاک انجام می‌شود، آن را از دسترس گیاه خارج می‌کند.

وی تصریح کرد: لطف خدا، گروه طراحی مهندسی، نیروی انسانی مناسب، متخصصان و کارشناسان مشاوره، گیاهپزشک و تسهیلات بانکی که در اختیار داشته او را در زمینه این موفقیت یاری کرده‌اند.

جوادی در پایان یادآور شد: با اجرای کشاورزی حفاظتی حداقل فشار و آلودگی به آب، خاک و محیط زیست وارد شده و منجر به تولید محصول سالم شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

A-910329-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید