Iranian Agriculture News Agency

تولید ۱۷ هزار هکتار پسته ارگانیک در ایران



مهر : معاون وزیر جهاد کشاورزی از تولید ۱۷ هزار هکتار پسته ارگانیک در ایران خبر داد و گفت: ۴۸ هزار هکتار به سطح گلخانه‌های کشور اضافه می‌شود.

محمد‌علی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک هیات تجاری بلندپایه اروپایی و فعالان اقتصادی ایرانی در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و توسعه روستایی که به میزبانی اتاق بازرگانی تهران در حال برگزاری است، گفت: در زنجیره پیش از تولید، نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه بذر و نهال اصلاح‌شده وجود دارد و باید در حوزه طیور و دام نیز همکاری کافی با اتحادیه اروپا صورت گیرد. این در حالی است که تنوع آب و هوایی زمینه‌ساز بسیاری از مزیت‌ها برای ایران شده است. وی افزود: در حوزه تولید، نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی وجود دارد و باید ماشین‌ها و نهاده‌های کشاورزیمثل کود، سم و سایر نهاده‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ البته برای آبیاری تحت فشار یا آبیاری‌های نوین ۳ هزار میلیارد تومان سرمایهتخصیص داده است و قرار است سالانه ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ایران، تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گیرند.

به گفته طهماسبی، ایران به خاطر کم‌آبی و تنش‌های آبی، قرار است ۴۸ هزار هکتار را به سطح گلخانه‌های خود اضافه کند، بنابراین کشورهای اروپایی فعال در این حوزه از جمله هلند و فرانسه، می‌توانند در این زمینه وارد سرمایه‌گذاری شوند. وی اظهار کرد: با توجه به راه‌های دسترسی که در ایران وجود دارد، زمینه‌های سرمایه‌گذاری خوبی را می‌توان در این حوزه شاهد بود. ازسویی می‌توان مرکز تحقیقات خصوصی برای ورود ژن پلاست گیاهی در ایران ایجاد کرد. ضمن اینکه در حوزه پس از تولید نیز باید تحولاتی صورت گیرد، یعنی به ماشین‌های برداشت، انبارهای فنی و ماشین‌های حمل و نقل نیاز داریم؛ به خصوص اینکه ۵۰ میلیون تن میوه و صیفی در ایران تولید می‌شود که زمینه مساعدی برای سرمایه‌گذاری است. طهماسبی گفت: در حوزه محصولات ارگانیک، ۱۷ هزار هکتار پسته و ۵۱ هزار هکتار انجیر به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود؛ این در حالی است که آبیاری کاملا با آب باران انجام می‌شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید