Iranian Agriculture News Agency

اسبچه خزری در ایران ناشناخته است

در حالی که هر اسبچه خزری در بازارهای بین المللی بین 40 تا 55 هزار دلار خرید و فروش می شود این نژاد اسب اصیل در ایران ناشناخته است.

پرورش‌دهنده اسبچه خزری در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه اسبچه خزری یکی از اسب‌های اصیل ایرانی است، با اعلام این مطلب گفت: 10 سالی است که کار تربیت و اصلاح نژاد اسبچه‌ها خزری را با هدف توسعه و معرفی نژاد در مجامع ملی و بین‌المللی شروع کرده‌ام که جرقه انجام این کار با خواندن یک کتاب لاتین درباره این نژاد زده شد.

حشمت‌الله جمالی افزود: در ابتدای این امر با پیدا کردن سه اسب که اصالت آنها به اسبچه خزری نزدیک بود، این کار در شهرستان آمل شروع شد و در حال حاضر 28 رأس از این نژاد در این مجموعه موجود است.

وی درباره ارزش ارزی این اسبچه‌ها خاطرنشان کرد: اسبچه خزر در خارج از مرزهای کشور بین 40 تا 55 هزار دلار خرید و فروش می‌شود، اما در ایران جایگاه خود را پیدا نکرده است.

جمالی پرش‌های این نژاد را بسیار جالب و بالا دانست و ادامه داد: این نژاد قادر است در مناطق خشن و کوهستانی به‌سرعت از موانع مرتفع و عریض به‌راحتی بپرد.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام‌گرفته، اسب‌های عربی که از قدیمی‌ترین اسب‌های دنیا هستند، از این اسبچه‌ها به‌وجود آمده‌اند و اسبچه خزر جد تمام اسب‌های موجود در دنیا بوده است.

این پرورش‌دهنده اسبچه خزری در پایان احیاء، ترویج و گسترش این نژاد را نیازمند حمایت‌های فرهنگی و استانی دانست و یادآور شد: در منطقه اگر کلوپ‌های سوارکاری ایجاد شود، این کار می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی، زمینه را برای سرگرمی و اوقات فراغت خانواده‌ها آماده‌سازی کند./

خبرنگار: مجتبی سلطانی

A-910330-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید