Iranian Agriculture News Agency

وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز:

سهم محصولات کشاورزی در حمل و نقل ریلی صفر است/ بهره‌مندی 93 درصدی روستاییان از راه آسفالته

مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی امروز در جمع مدیران کشاورزی و برخی تولیدکنندگان از ناچیز بودن سهم محصولات کشاورزی در حمل و نقل ریلی خبر داد.

سهم محصولات کشاورزی در حمل و نقل ریلی صفر است/ بهره‌مندی 93 درصدی روستاییان از راه آسفالته

مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی امروز در جمع مدیران کشاورزی و برخی تولیدکنندگان از ناچیز بودن سهم محصولات کشاورزی در حمل و نقل ریلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز گفت: اگرچه تنگناهای مالی زیادی برای دولت وجود دارد، اما پروژه‌های بزرگی برای توسعه حمل و نقل در دستور کار است که اصلی‌ترین آن حرکت به سمت استفاده بیشتر از خطوط ریلی است.

عباس آخوندی با اشاره به اینکه باید شبکه ریلی تا بندر توسعه پیدا کند، بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر سهم کالای کشاورزی از حمل و نقل ریلی صفر است، در حالی که طبق برآوردها سالانه 40 میلیون تن محصولات مختلف (حدود 10 درصد) از طریق حمل و نقل ریلی در کشور جابه‌جا می‌شود. البته در مقایسه با سهم 450 میلیون تنی حمل و نقل جاده‌ای عددی بسیار کوچک به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، برای توسعه در تعداد ناوگان‌ها، زیرساخت و فناوری در ریل و راه‌آهن باید حدود 28 میلیارد دلار در برنامه ششم سرمایه‌گذاری کرد.

آخوندی عنوان کرد: میزان مصرف سوخت و انرژی در خطوط ریلی یک‌ششم تا یک‌هفتم حمل و نقل جاده‌ای است؛ بنابراین از این جهت توسعه خطوط راه‌آهن می‌تواند گامی مؤثر در راستای بهبود محیط زیست باشد.

وی یکی از دلایل پایین بودن سهم کشاورزی در استفاده از خطوط ریلی را نبود پایانه تخصصی برای این عرصه دانست و افزود: از آنجا که بیشتر کالاهای کشاورزی فسادپذیری بالایی دارد، بنابراین به پایانه‌های مجهزی احتیاج داریم که هم امکانات سردخانه‌ای و هم انبار را داشته باشد و نیز بتوان محصولات مختلف را در آنجا تفکیک و بسته‌بندی کرد. در این صورت است که می‌توان خطوط ریلی را مستقیم به پایانه‌ها متصل کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

به گفته وزیر راه و شهرسازی، از آنجا که ضایعات 20 درصدی در محصولات کشاورزی، هدر رفتن سرمایه‌ها به‌شمار می‌رود، تجهیز حمل و نقل و استفاده بهینه از خطوط ریلی و نیز برخورداری از پایانه‌های تخصصی کشاورزی تأثیر چشمگیری در کاهش ضایعات داشته و در مجموع نرخ بهره‌وری کشاورزی کشور را افزایش خواهد داد. وزارت راه و شهرسازی نیز در تمام مراحل در کنار کشاورزان خواهد بود.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در حال حاضر حدود 106 هزار کیلومتر راه آسفالته، 25 هزار کیلومتر راه شنی و 75 هزار کیلومتر راه خاکی در روستاها وجود دارد که سالانه حدود دوهزار و 500 تا سه‌هزار کیلومتر به راه‌های جدید روستایی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم احداث راه‌های جدید را به‌صورت سالانه ادامه دهیم، یادآور شد: در حال حاضر میزان بهره‌مندی روستاییان از راه آسفالته به 93 درصد افزایش یافته و برای این منظور، اداره‌کل راه‌های روستایی در وزارت راه و شهرسازی دایر شده است.

آخوندی در پایان سخنانش اظهار کرد: برای حدود دو میلیون واحد مسکونی در چند سال اخیر بهسازی صورت گرفته و هرساله 200 واحد به آن‌ها اضافه می‌شود./

V-960830-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید