Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران:

آب‌های دریایی کشور در شرایط هشدار از لحاظ آلودگی قرار دارند

بررسی‌ها نشان داده است که آب‌های دریایی و منابع آبی کشور از نظر آلودگی به فاضلاب، فلزات سنگین، مواد نفتی و سموم دفع آفات نباتی در شرایط هشدار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در نشست خبری با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: این مؤسسه تحقیقاتی بیش از 400 پروژه تحقیقاتی را در دستور کار دارد که با توجه به اعتبارات سرمایه‌ای در سال گذشته حدود 18.5 میلیارد تومان و اعتبارات تملکی آن سه میلیارد تومان بود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: در سال گذشته بیش از 20 دستاورد جدید تحقیقاتی توسط رئیس‌جمهور و سایر مقامات کشور رونمایی شد که این امر نشان می‌دهد این مؤسسه پتانسیل‌های بسیار بالایی در زمینه تحقیقات آبزیان دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مؤسسه همچنین در زمینه بررسی و پایش منابع آبی کشور، طرح‌های تحقیقاتی جامعی انجام داده و یا در دستور کار دارد که بررسی‌ها تاکنون نشان می‌دهد آب‌های کشور در شرایط هشدار و آلودگی روزبه‌روز قرار دارد.

مطلبی ادامه داد: پایش سلامت و باقیمانده مواد زیان‌آور آبزیان به فلزات سنگین و آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌ها، توجه سایر کشورهای منطقه را می‌طلبد. البته این آلودگی‌ها در حدی نیست که برای سلامتی انسان زیان‌آور باشد.

تأیید صلاحیت مؤسسه تحقیقات شیلات به‌عنوان مرجع تشخیص بیماری‌های ویروسی آبزیان

این مقام مسئول ایران را به‌عنوان مرجعی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی آبزیان در منطقه آسیا برشمرد و تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت دام با درجه صلاحیت ممتاز، ایران را به‌عنوان کشوری برشمرده است که قابلیت تشخیص بیماری‌های ویروسی آبزیان را در منطقه آسیا عهده‌دار شود.

وی یادآور شد: علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، 41 کشور اروپایی و آسیایی دیگر موفق به دریافت چنین درجه‌ای شدند.

مطلبی تأکید کرد: معرفی 10 گونه جدید آبزی با هدف ایجاد پایداری در تولید، کاهش هزینه‌ها، انجام اصلاح نژاد، بومی‌سازی و بیوتکنیک پرورش، به صنعت آبزی‌پروری معرفی شده است که علاوه بر آن در راستای ورود زودهنگام ماهیان خاویاری به عرصه، دو گونه خاویاری شامل سیبری و بستر به صنعت آبزی‌پروری معرفی شده است.

انجام فعالیت‌های مطالعاتی بر روی سه گونه کفال خاکستری یکی از پروژه‌های تحقیقاتی شیلات

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران از معرفی سه گونه کفال خاکستری، بومی‌سازی و مولدسازی میگوی وانامی، تولید میگوی عاری از بیماری، ذخیره‌سازی سیست آرتمیا با توجه به بحران موجود دریاچه ارومیه به‌عنوان برخی از طرح‌های این مؤسسه خبر داد و اظهار داشت: طرح جامع مبارزه با تهدیدات بیولوژیک با موضوع کشند قرمز، عروس دریایی، شانه‌دار و کشند شیری خزر در حال انجام است.

وی در ادامه به اجرای موفقیت‌آمیز انتقال مرجان‌ها در آب‌های چابهار اشاره کرد و گفت: این بیوتکنیک در گذشته فقط به کشورهای محدودی متعلق بود که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران نیز توانسته است آن رادر اختیار بگیرد.

مطلبی همچنین افزود: در راستای تولید محصولات سالم و استفاده از گیاهان دارویی در صنعت آبزی‌پروری، فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار خوبی انجام شده است که می‌توان به عصاره محصولاتی مانند توت‌فرنگی و دانه انگور برای حفظ کیفیت و ماندگاری محصولات آبزیان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: از عصاره آویشن شیرازی نیز برای ضدعفونی تخم قزل‌آلا در حال حاضر استفاده می‌شود.

استفاده از عصاره گیاه آلوئه‌ورا و گون برای تقویت سیستم ایمنی آبزیان

این مقام مسئول از طرح عصاره گیاه آلوئه‌ورا و گون که برای تقویت سیستم ایمنی آبزیان کاربرد دارد، خبر داد و تصریح کرد: اجرای این طرح در حال انجام است.

مطلبی ادامه داد: در راستای احیاء ماهیان خاویاری، آزاد و پرورشی کردن ماهی سفید با همکاری دفتر محیط زیست دریای خزر، یک میلیون دلار در نظر گرفته شده است که انجام شود.

وی تیلاپیا را به‌عنوان یکی از منابع آبزی‌پروری برشمرد که دارای حداکثر رشد و تولید است که می‌تواند انقلاب بزرگی در صنعت آبزی‌پروری به‌وجود آورد./

خبرنگار: مژگان ستار

F-910330-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید