Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

صرفه‌جویی سالانه 2.5 میلیارد مترمکعب آب با مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز

طبق آمارهای موجود، در دولت یازدهم حدود 40 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که حجم آب صرفه‌جویی‌شده در این راستا 2.5 میلیارد مترمکعب در سال است.

صرفه‌جویی سالانه 2.5 میلیارد مترمکعب آب با مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز

طبق آمارهای موجود، در دولت یازدهم حدود 40 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که حجم آب صرفه‌جویی‌شده در این راستا 2.5 میلیارد مترمکعب در سال است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران گفت: اگرچه تاکنون طبق آمارهای وزارت نیرو 40 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است و سالانه 2.5 میلیارد مترمکعب آب از این طریق صرفه‌جویی می‌شود، اما روند آن کند بوده و باید تسریع شود؛ زیرا هنوز هستند کسانی که آب را به غارت برده و بدون منطق از منابع آبی برداشت می‌کنند.

علی‌مراد اکبری با اشاره به اینکه برخی چاه‌ها با معیشت مردم گره خورده است، افزود: وجود چاه‌های غیرمجاز در بعضی مناطق باعث شده دارندگان چاه‌های مجاز نیز آمادگی استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار را نداشته باشند؛ بنابراین لازم است عوامل اجرایی مانند سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه دست به دست هم داده و جلوی سوءاستفاده‌کنندگان بایستند.

به گفته وی، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده که چاه‌ها طبقه‌بندی‌شوند و کسی که تنها یک حلقه چاه غیرمجاز دارد، با احداث گلخانه می‌تواند بقیه آب را ذخیره کند، اما کسانی که از چند چاه غیرمجاز بهره‌برداری می‌کنند، باید آن‌ها را مسدود کنند. به هر ترتیب تلاش مسئولان در این راستا است که از مشکلات پیش‌آمده آبی برای خاک جلوگیری کنیم.

اکبری با تأکید بر اینکه هرگونه برنامه‌ریزی برای آب بدون توجه به خاک راه به جایی نمی‌برد، بیان کرد: خاک به‌عنوان مخزن و نگهدارنده آب به‌شمار می‌رود، اما آن‌طور که باید، به آن توجه نشده و لایحه حفاظت از خاک بعد از گذشت حدود شش سال و چند بار اصلاح، قرار است در آینده‌ای نزدیک به صحن علنی برود.

وی ادامه داد: اگرچه متوسط مواد آلی خاک در جهان بالای دو درصد برآورد می‌شود، اما این مقدار در 60 درصد زمین‌های کشور زیر یک درصد است. به همین دلیل باید در حفظ این منبع طبیعی بیشتر دقت کرد که در این مسیر باید ابتدا نقشه‌های کربن خاک را ترسیم کرده و پس از آن نقشه‌هایی برای مدیریت کاهش آلودگی و پایش خاک در اولویت قرار بگیرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


تجهیز 250 هزار هکتار از اراضی کشور تا پایان برنامه

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی میزان اعتبار تخصیص داده‌شده برای سیستم‌های آبیاری در سال جاری را یک‌هزار و 500 میلیارد تومان برشمرد و تأکید کرد: تاکنون 100 هزار هکتار از اراضی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و 150 هزار هکتار نیز در حال اجرا است. امید می‌رود که تا پایان برنامه، به تکلیف اقتصاد مقاومتی یعنی 250 هزار هکتار دست یابیم.

اکبری یادآور شد: در دولت یازدهم برای اصلاح آب‌های شور و قلیایی کارهای زیادی انجام شده که یکی از آن‌ها زهکشی 180 هزار هکتار است. البته افزایش کشاورزی حفاظتی به یک میلیون هکتار، تناسب‌سازی اراضی و مانیتورینگ خاک نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده به‌شمار می‌رود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر انتقال آب دریا به اراضی کشاورزی اظهار کرد: آب دریا باید تأمین‌کننده آب مورد نیاز سواحل باشد و انتقال آن برای مصارف کشاورزی به مناطق دور صرفه اقتصادی ندارد. البته استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها برای تأمین آب مورد نیاز گلخانه‌ها تا حدودی اقتصادی خواهد بود؛ بنابراین لازم است صنایع بزرگ به جای احداث در مناطقی مانند اصفهان یا یزد به سواحل دریاها مهاجرت کرده و از آب موجود در آن مناطق بهره‌برداری کنند.

اکبری در پایان با اشاره به دوبرابر شدن بودجه معاونت آب و خاک خاطرنشان ساخت: در سال جاری 9 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آب و خاک به این معاونت اختصاص داده شده که نسبت به پارسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. همچنین در بخش آبیاری تحت فشار سه‌هزار و 280 میلیارد تومان در سال جاری اعتبار در نظر گرفته شده که این مقدار در سال گذشته یک‌هزار و 500 میلیارد تومان بود./

V-960919-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید