Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در استان اردبیل اعلام کرد:

واردات واریته‌های اصلاح‌شده انار به کشور/ تکلف بانک کشاورزی به پرداخت 600 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره و یارانه‌دار به باغداران/ ۵۰ درصد محصول پرتقال از باغ‌های شمال چیده شده است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید از باغ‌های استان اردبیل گفت: امسال با مدیریت بهینه، مرکبات در کشور به وفور تولید شده است و خوشبختانه در حال حاضر ۵۰ درصد محصول پرتقال از باغ‌های شمال چیده شده است و در تأمین میوه شب عید مشکلی وجود ندارد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید از باغات استان اردبیل گفت: امسال با مدیریت بهینه، مرکبات در کشور به وفور تولید شده است و خوشبختانه در حال حاضر ۵۰ درصد محصول پرتقال از باغات شمال چیده شده است و در تامین میوه شب عید مشکلی وجود ندارد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید از باغات استان اردبیل گفت: امسال با مدیریت بهینه، مرکبات در کشور به وفور تولید شده است و خوشبختانه در حال حاضر ۵۰ درصد محصول پرتقال از باغات شمال چیده شده است و در تامین میوه شب عید مشکلی وجود ندارد.

طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با دعوت نماینده مردم شهرستان‌های کوثر و خلخال در مجلس شورای اسلامی در سفر به استان اردبیل، ضمن بازدید از باغات این شهرستان‌ها و دیدار با کارشناسان و متخصصین باغبانی و باغداران به دو موضوع تغذیه و هرس بموقع باغات تاکید کرد و گفت: درکمیت و کیفیت تولیدات سردرختی فاکتور مهم هستند. سطح زیر کشت باغات در سطح کشور دو میلیون و هفتصد هزار هکتار است که تولید متوسط کشوری امسال ۲۲ میلیون تن محصول سردرختی و گلخانه ی است که از این میزان دو میلیون و سیصد هزار تن محصول گلخانه ای است.

وی با بیان این که سیاست محوری وزارت جهاد کشاورزی حمایت از باغداران است و در حال حاضر ۴۰میلیون اصله نهال لیبل دار به صورت استاندارد تولید شده و باغداران می توانند با مراجعه به مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی تهیه کنند، اظهار کرد: امسال با مدیریت بهینه، مرکبات در کشور به وفور تولید شده است و خوشبختانه در حال حاضر ۵۰ درصد محصول پرتقال از باغات شمال چیده شده است و در تامین میوه شب عید مشکلی وجود ندارد.

طهماسبی با اشاره به این که درحال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن محصول سیب درجه یک در سردخانه‌های کشور دخیره شده که از این میزان ۱۶۰ هزار تن سیب درجه ۲ از کشور صادر شده است، اعلام کرد: طبق تفاهم نامه ای که با بانک کشاورزی کشور منعقد شده و بانک کشاورزی مکلف است تسهیلات کم بهره و یارانه دار به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان در اختیار باغداران قرار دهد.

به گفته وی در استان اردبیل امسال ۴۳۰ هزار تن انواع سردرختی تولیدشده و آغاز کشت و توسعه درخت پسته و سایر محصولات باغی بانیاز آبی کم و ارزش افزوده بالا نشان عملکرد خوب جهاد کشاورزی استان و پتانسیل باغی اردبیل است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی همچنین گفت: امسال تولیدات سردرختی در سطح کشور بسیار خوب بود و همچنین دو مورد مشکل اساسی از جمله هرس بی موقع و ضعیف درختان و همچنین تغذیه نامناسب درختان در صنعت باغداری و مدیریت آن در سطح کشور بایسته حل بشود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در سطح کشور ۷۴۰ نوع ژنوتیپ انار وجود دارد که اخیرا از کشورهای توسعه یافته واریته‌های اصلاح شده وارد کردیم و به عنوان مثال فوروارد رقم بسیار ایده آل برای مقاومت در مقابل سرما و اشعه خورشید و همچنین محصول یک دست تولید می شود که منطقه خلخال یک منطقه بکر برای توسعه و تولید این نوع رقم انار است.

طهماسبی گفت: تلاش معاونت باغبانی بر این است در حوزه سازمان جهاد کشاورزی استان در بخش مدیریت باغبانی از گونه‌های مقاوم گردو که شهرستان‌های خلخال و کوثر با توجه به شرایط مناسب آب هوایی و سازگاری گردوهای مقاوم به سرما و با رویش مناسب؛ در این منطقه توسعه بدهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان ابراز خوشحالی کرد: خوشبختانه با وجود شرایط آب هوایی مناسب و مدیریت مطلوب در حوزه صنعت باغداری استان اردبیل امسال به طور متوسط به مساحت ۳۸هزار هکتار باغات استان اردبیل که بیش از ۲۰ نوع محصول سردرختی تولید می شود را شاهد هستیم و تقریبا ۴۳۰ هزار تن انواع محصول سردرختی در استان اردبیل تولید شده است که این پتاسیل بسیار بالای استان اردبیل به عنوان قطب کشاورزی در حوزه ی زراعت و دام در بحث باغات نیز جزء استان‌های پیشرو است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید