Iranian Agriculture News Agency

قیمت جوجه یک‌روزه مرغ بومی کاهش یافت

با توجه به گرمای بالای هوا و کاهش تقاضای خرید جوجه یک‌روزه مرغ بومی، قیمت این جوجه در مازندران با کاهش 150 تومانی روبه‌رو شد.

مدیر مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این مرکز در سال 1366 آغاز به فعالیت کرده و عمده اهداف آن تولید و ترویج مرغ بومی، مطالعه و اصلاح نژاد صفات اقتصادی مرغ بومی همراه با حفظ خزانه ژنتیکی است که در این راستا این مرکز با تولید و ترویج بیش از چهار میلیون قطعه جوجه یک‌روزه اصلاح نژادی، رکوردگیری و ثبت مشخصات و تشکیل شجره بیش از 200 هزار قطعه مرغ و خروس مولد و نیز استحصال 20 نسل از آن و پیشرفت 15 تا 45 درصدی در وزن بدن، وزن تخم‌مرغ، تعداد تخم‌مرغ تولیدی و سن بلوغ پیشرفت حاصل کرده که بیش از 45 هزار ریال ارزش افزوده هر قطعه نسبت به گله اولیه است.

عباس زارع افزود: این مرکز در حال حاضر برای رعایت حال مشتریان و پرورش‌دهندگان مرغ بومی و با توجه به گرمی هوا و گرانی نهاده‌های موردنیاز، قیمت فروش جوجه یک‌روزه را از 600 تومان به 450 تومان کاهش داده است.

وی خاطرنشان کرد: پایان تجهیز و به‌سازی مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی پس از گذشت بیش از 20 سال از فعالیت این مرکز، اصلاح نژاد رنگ و تاج مرغ‌ها بر حسب تقاضای بازار، افزایش ظرفیت جوجه‌کشی مرکز با توجه به مستهلک بودن آن که با مصوبه ریاست جمهوری در دور دوم سفر به مازندران مصوب شد، ولی نیازمند اعتبارات بیشتر بوده را ازجمله راهکارها و پیشنهادات توسعه و گسترش و رفع مسائل این مرکز برشمرد.

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به اینکه حفظ سرمایه‌های ژن (ژن‌پول) دام و طیور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است گفت: وظیفه جلوگیری از انقراض توده‌های ژنی طیور به سازمان‌های جهاد کشاورزی محول شده است.

حسین نگهدار افزود: هم‌اکنون بیش از 400 نفر (به‌ویژه زنان روستایی و فارغ‌التحصیلان کارشناس امور دامی) در حدود 60 واحد ترویجی - خصوصی در سطح مناطق تحت پوشش (مازندران، گلستان، سمنان و گیلان) اشتغال دارند که نمونه بارز مشارکت بخش خصوصی در اجرای اهداف کمی این مرکز است.

وی تصریح کرد: ضروری است با کمک بخش‌های ذیربط و تأمین به‌موقع نهاده‌ها نسبت به افزایش ظرفیت تولید جوجه مرکز به دو برابر نصف فعلی و ایجاد شغل‌های جدید طرح‌های لاین مرغ بومی، تولید مرغ‌های بومی زینتی که طرح‌های آن تأیید شده، با حمایت و مساعدت و تأمین اعتبار به‌موقع توسط مسئولان به اجرا برسد تا این مرکز بتواند برای افزایش بیش از پیش تولیدات در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاها گام‌های بیشتر و مؤثرتری را بردارد.

نگهدار در پایان با توجه به اینکه مراکزی در زمینه افزایش مهارت روستاییان در پرورش مرغ‌های بومی و کنترل بیماری‌های آنها فعالیت می‌کنند، یادآور شد: سالانه 400 هزار جوجه یک‌روزه اصلاح نژاد شده توسط این مرکز در میان خانوارهای روستایی استان توزیع می‌شود./

خبرنگار: مجتبی سلطانی

N-910403-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید